مشکلات ورود به بازار کار برای فارغ التحصیلان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب با چالش‌هایی همراه می‌باشد که موجب ایجاد ترس و نگرانی در افراد خواهد شد. اما این‌ها همه بخش مهمی از روند اشتغال و کاریابی می‌باشند و نباید بابت این موضوع نگران بود. در این مقاله به برخی مهارت‌های کاربردی و مفید برای مقابله با این چالش‌ها اشاره خواهیم کرد.
به گزارش مهر، تلاش برای ورود به به بازار کار اگر هیچ تجربه‌ای نداشته باشید، کاری استرس‌زا و بس دشوار است. قطعاً این نگرانی در بین افراد بی تجربه وجود دارد که شانس آن‌ها برای اخذ یک جایگاه شغلی خوب به نسبت کم می‌باشد. خب البته این یک امر طبیعی است. اغلب این افراد با خودشان فکر می‌کنند که آیا در یافتن شغلی مناسب و ایده‌آل موفق خواهند شد یا خیر؟ متاسفانه حتی گاهی هم از ترس اینکه نتوانند در یک موقعیت شغلی خوب استخدام شوند، به مشاغل نامربوط و سطح پایین رضایت خواهند داد. در چنین حالتی افراد خودشان در یک زندان شغلی حبس خواهند کرد و هیچ لذتی از کار و زندگیشان نخواهند برد. مثل جوانی که پس از سال‌ها تحصیل و صرف هزینه برای کسب مدرک مهندسی، برای امرار معاش به مشاغلی همچون کارگری یا مسافرکشی روی می‌آورد. پس باید بگوییم که یافتن شغل خوب هیچ ربطی به تحصیلات ندارد.
این یک باور کاملاً غلط در میان افراد بیکار یا آنها که کاری مناسب با علاقه، تحصیلات و تخصص خود نمی‌یابند می‌باشد که تصور کنند قابلیت‌ها و توانایی‌های علمی آنان نمی‌تواند موجبات ورود به بازار کار و رسیدن به شغل مناسب را برای آن‌ها فراهم آورد. اما این را هم بگوییم که در دنیای شغلی جدید، پیدا کردن شغل و دستیابی به یک موقعیت مناسب شغلی در بازار کار، صرفاً با تکیه به تحصیلات آکادمیک امکان‌پذیر نخواهد بود. شاید تا چند سال پیش این امکان برای افراد وجود داشت که تنها با داشتن یک مدرک معتبر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی مختلف استخدام شوند. اما در قرن حاضر همه چیز به طور کامل تغییر کرده است و افراد برای پیدا کردن شغل مناسب و ایده‌آل به مهارت‌ها و تخصص‌هایی بیش از آموخته‌های تئوریک خود نیاز دارند.  مهارت‌هایی که معولاً در دانشگاه و مدرسه به آن‌ها پرداخته نشده است.

مهارت‌های ضروری برای ورود به بازار کار چه هستند؟

مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار در حالت کلی به دو دسته‌ی مهارت‌های نرم و سخت تقسیم می‌شوند. مهارت‌های سخت، همان مهارت‌های تخصصی هستند که برای تمام فرصت‌های شغلی باید به طور تخصصی آن‌ها را آموخت. برای مثال اگر بخواهید در جایگاه شغلی بازاریاب خبره مشغول فعالیت شوید، لازم است که به تمام مهارت‌های تخصصی ای رشته مثل تولید محتوا و کار با شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید و برای این کار باید چندین دوره آموزشی تخصصی مرتبط با بازاریابی و مارکتینگ را بگذرانید.

اما منظور از مهارت‌های نرم، آن دسته از مهارت‌هایی است که به طور مشترک میان تمام رشته‌ها برای ورود به بازار کار وجود دارد. اصول مذاکره و مصاحبه، مدیریت زمان، خلاقیت و نوآوری، توانایی کار به صورت گروهی و گروهی، توانایی حل مساله، قدرت رهبری و مدیریت، انعطاف پذیری بالا و داشتن تفکر انتقادی در رده‌ی مهارت‌های نرم جای می‌گیرند. مهارت‌های نرم اغلب مورد توجه کمتری از سوی کارجویان قرار می‌گیرد. اما جالب است بدانید که این گروه از مهارت‌ها ورود شما را به یک شغل راحت‌تر خواهند کرد و باعث می‌شوند تا در مصاحبه‌های شغلی موفق‌تر عمل نمایید.

به یاد داشته باشید که یادگیری مهارت‌های شغلی نرم و سخت در کنار یکدیگر برای ورود به بازار کار و پیشرفت در هر کسب و کاری ضروری می‌باشد. در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این مهارت‌ها بر دیگری ارجح‌تر است، باید بگوییم که میزان اهمیت این مهارت‌ها به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. برای مثال جهت فعالیت در بخش‌های مالی، حقوقی و دفتری شرکت‌ها، نیاز به داشتن مهارت‌های سخت می‌باشد. در حالی‌که افراد شاغل در گروه روابط عمومی، تبلیغات و مارکتینگ برای موفقیت باید مهارت‌های نرم را در اولویت قرار دهند. البته دقت داشته باشید که مدیران و کارفرمایان هوشمند جهت ایجاد و حفظ تعادل سازنده هر دو مهارت را با هم در نظر خواهند گرفت.

یادگیری مهارت‌های مورد نیاز برای کار و سرمایه‌گذاری در چراغ

چراغ نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی است که کارش صرفاً ارائه‌ی بانک اطلاعاتی گسترده از آگهی‌های استخدام نمی‌باشد. این سامانه ی هوشمند  با ارائه‌ی خدمات آموزشی منحصر به فرد، کارجویان سراسر کشور را در مسیر یافتن شغل مناسب یاری خواهد داد. کارجویان عزیز می‌توانند پس از ورود و ثبت‌نام در این سامانه‌ی هوشمند، با خیال راحت از دوره‌های مهارت‌آموزی آنلاین در آن جهت ورود به بازار کار استفاده نمایند.

آموزش اکسل مالی، مارکتینگ، برنامه‌نویسی و … از جمله دوره‌های آموزشی ارائه شده در چراغ هستند که همگی از سطح بالایی در آموزش برخوردار می‌باشند و می‌توانند یاری‌گر کارجویان عزیز برای ورود به بازارکار و انتخاب شغل خوب و مناسب باشند. البته چراغ برای تمام کسانی که علاوه بر پیدا کردن شغل مناسب به کسب درآمد از طریق راه‌اندازی استارتاپ و سرمایه‌گذاری حرفه‌ای می‌اندیشند هم آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

آموزش بورس و آموزش‌هایی در زمینه‌ی راه‌اندازی کسب و کار شخصی در چراغ به افراد مشتاق کمک می‌کنند تا برای خودشان درآمدزایی داشته باشند و همچنین راه و رسم سرمایه‌گذاری صحیح را بیاموزند. تمام کاربران با خیال راحت می‌توانند بسته به نوع فعالیت و زمینه‌ی مورد نیازشان از دوره‌های مهارت آموزی آنلاین در چراغ برای ورود به بازار کار و سرمایه‌گذاری استفاده نمایند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار