مصوبه استخدام ایثارگران بدون شرکت در آزمون استخدامی باطل شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مصوبه استخدام ایثارگران بدون شرکت در آزمون استخدامی باطل شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری، صورت جلسه بین سازمان بنادر و بنیاد شهید مبنی بر استخدام خانواده های شاهد و ایثارگران جویای کار، بدون شرکت در آزمون استخدامی و به صرف معرفی از سوی بنیاد شهید را غیرقانونی دانست و باطل کرد.
به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، در بند ششم صورت جلسه مورخ 18 اردیبهشت 1396 بنیاد شهید و امورایثارگران و سازمان بنادر و دریانوردی در مورد سهمیه استخدامی ایثارگران آمده است: چنانچه از سهمیه 25 درصد پس از برگزاری آزمون، سهمیه باقیمانده باشد، بنیاد شهید می تواند برابر مجوز سازمان امور اداری و استخدامی به شماره 726323 مورخ 21 شهریور سال 95 از بین افراد جویای کار که در آزمون شرکت نکرده اند، معرفی کند.
به دنبال شکایت چند تن از خانواده های شاهد و ایثارگر جویای کار که به رغم قبولی در آزمون استخدامی سازمان بنادر و دریانوردی، پذیرش نشدند، هیات عمومی دیوان عدالت اداری بررسی صورت جلسه یاد شده را در دستور کار قرار داد و پس از تبادل لایحه با اکثریت آراء مبادرت به صدور رأی کرد.
در حکم دیوان عدالت اداری آمده است: اولاً ماده 21 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران که مقرر داشته «حداقل 25 سهمیه استخدامی دستگاه های اجرایی به خانواده های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد و پنج درصد نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر 25 و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص داده شود»، منوط به رعایت ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی شده است، لذا در اجرای این مقرره لازم است سایر شرایط و مقررات عمومی استخدام از جمله شرط شرکت در آزمون رعایت شود.
این حکم می افزاید: علاوه بر تخصیص سهمیه استخدامی، فقط اعمال معافیت از شرط کسب حداقل معدل، لزوم پایین تر بودن از حداکثر سن به موجب تبصره یک ماده 21 پیش بینی شده است و دیگر معافیت ها از جمله معافیت از شرکت در آزمون به علت انقضای مدت برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا نسخ دیگر قوانین و مقررات به موجب ماده 76 قانون جامع ایثارگران موضوعیت ندارد.
در ادامه حکم دیوان عدالت اداری آمده است: ثانیاً، شرایط و مقررات عمومی حاکم از جمله ماده 41 و 44 قانون مدیریت خدمات کشوری ورود به خدمت در دستگاه های اجرایی را صرفاً بر اساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت ها و از طریق آزمون عمومی اجازه داده است که در اعمال سهمیه استخدامی بین مشمولان ماده 21 مذکور لازم است رعایت شود.
این حکم می افزاید: ثالثاً، معرفینامه بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفاً در حد احراز شرایط ایثارگری داوطلبان دارای اعتبار است و به خودی خود حقی جهت استخدام به وجود نمی آورد. بنابراین بند 6 از صورت جلسه مورد شکایت که استخدام افراد جویای کار را بدون شرکت در آزمون به صرف معرفی بنیاد شهید تجویز کرده است خلاف قانون تشخیص و ابطال می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار