مصوبه مجلس برای استخدام حق التدریسی‌ها شامل همه افراد نمی شود

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

مصوبه مجلس برای استخدام حق التدریسی‌ها شامل همه افراد نمی شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه مجلس مبنی بر الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، شامل همه افراد نمی شود.
میرحمایت میرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: کلیات این طرح که مهر سال 96 به تصویب مجلس رسید، به دلیل فقدان انعکاس شفاف مفاد و اهداف طرح از سوی رسانه ها و مسئولان، این شبهه را به وجود آورد که منظور از مصوبه مذکور، استخدام تمامی افرادی است که با عناوین مختلف با آموزش و پرورش همکاری دارند.
وی ادامه داد: فضای رسانه ای کشور به سمتی گرایش پیدا کرد که گویی قرار است تمامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به استخدام آموزش و پرورش درآیند، حال آنکه طرح مذکور صرفا مربوط به افرادی است که قبل از سال 91 و در قالب حق التدریس و آموزشیار نهضت سوادآموزی مشغول به کار بوده و دارای حدود 12 سال سابقه کاری هستند.
میرزاده یادآور شد: البته تعداد زیادی از این افراد در سال های گذشته به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده اند و تعداد محدودی از این حق التدریسی ها که بر اساس قانون باید استخدام می شدند، تاکنون باقی مانده و مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز به منظور تضییع نشدن حقوق این گروه از افراد بوده است و شامل تمامی متقاضیان نمی شود.
«یازدهم مهرماه 96، نمایندگان به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش رای مثبت دادند تا حدود 40 هزار معلم که شاید سابقه تدریس برخی از آنها به 15 سال می رسد، تبدیل وضعیت شوند.
بر اساس کلیات این طرح، دولت مکلف شد از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف یک سال، تمام نیروهای حق التدریسی مشمول قانون الحاق تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 28 مرداد 1394 و قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب سوم شهریور 95 را همراه با طی دوره های آموزشی حداکثر شش ماه بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و بدون نیاز به شرکت در آزمون، به استخدام آموزش و پرورش درآورد.
بر اساس این طرح، بار مالی ناشی از اجرای این قانون از محل حق الزحمه نیروهای حق التدریسی که هم اکنون مشغول به کار هستند و نیز اضافه تدریس کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان تامین می شود.»
با بالا گرفتن انتقادها و درخواست وزارت آموزش و پرورش برای تجدید نظر نمایندگان درباره این مصوبه، بار دیگر مساله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت.
نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گوی خود با ایرنا با بیان اینکه اکنون بسیاری از دستگاه ها دارای نیروی قراردادی و روز مزد هستند که شامل استخدام نمی شوند، در خصوص آخرین تصمیمات کمیسیون آموزش تحقیقات برای تعیین وضعیت این گروه از نیروهای حق التدریس تصریح کرد: با ارجاع مصوبه مجلس به این کمیسیون، کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و چارچوب هایی برای آن مشخص شد.
میرزاده افزود: بر اساس چارچوب های تعیین شده، سازمان سنجش آموزش کشور باید آزمون استخدامی برای معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار و حد نصاب نمره علمی این آزمون را نیز وزارت آموزش و پرورش مشخص کند.
وی تصریح کرد: همچنین تعداد نیروهایی که در استان ها و شهرهای مختلف مورد نیاز است، توسط سازمان اداری استخدامی کشور اعلام خواهد شد و در نهایت آئین نامه اجرایی این آزمون باید در هیات دولت به تصویب برسد.
سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به دلیل حجم زیاد تعداد طرح هایی که سال 96 در صحن علنی مجلس ارائه شد، نوبت به این طرح نرسید که امید است در سال جدید تکلیف نهایی آن مشخص شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار