معاون امور تعاون:جوانان تحصیل کرده روستایی با اجرای طرح روستا تعاون شاغل می شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون امور تعاون:جوانان تحصیل کرده روستایی با اجرای طرح روستا تعاون شاغل می شوند

معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:جوانان تحصیل کرده روستایی با اجرای طرح روستا تعاون می توانند با ارائه طرح های اشتغالزا و دریافت تسهیلات در مناطق روستایی فعالیت اقتصادی راه اندازی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،«حمید کلانتری» روز دوشنبه در نشست خبری که در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: اجرای طرح یاد شده حمایت از اقتصاد تعاونی در روستاهای کشور است و همچنین سازماندهی و یا حمایت از تعاونی های روستایی که قصد توسعه و یا ایجاد را دارند، نیز شامل می شود.
وی با اشاره به اعتبار ١٢ هزار میلیارد تومانی اشتغال روستایی و عشایری گفت: اشتغال روستایی می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری و در روستاها اشتغال ایجاد کند.
معاون امور تعاون یادآور شد: هم اکنون در زمینه بومگردی رخدادهای خوبی اتفاق افتاده است و در بسیاری از روستاها خانه هایی توسط اهالی همان روستا بازسازی و مهمانپذیر شده اند که نه تنها می تواند گردشگر را پذیرا باشد بلکه تولیدات روستا را در معرض عرضه قرار دهد.
وی اظهار داشت: طرح های روستایی از مالیات معاف هستند و نرخ بهره تسهیلات 6درصد با برگشت 9 ساله(2سال تنفس، یکسال اجرا و 6سال برگشت) می باشد.
وی اعلام کرد: سه بانک عامل (توسعه تعاون، کشاورزی و پست بانک) و صندوق کارآفرینی امید مسئولیت پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را بر عهده دارند.
کلانتری تعداد تعاونی های زنان را در کشور 10هزار تعاونی ذکر کرد و گفت: این تعاونی ها 126 هزار عضو و 117هزار شغل ایجاد کرده است و بیش از 70درصد اعضای تعاونی های زنان را، زنان تشکیل می دهند.
معاون امور تعاون گفت: تسهیلات داده شده و اجرای طرح ها از طریق سامانه رصد توسط سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود.
وی توضیح داد: تسهیلات به شهرهای کمتر از ١٠ هزار نفر و مناطق روستایی تخصیص می یابد و جوانان تحصیل کرده روستایی که دارای زمین و آب هستند، می توانند برای ایجاد کسب و کار در روستا اقدام کنند.

**عملکرد حوزه تعاون در10 ماه نخست امسال
کلانتری گفت: طی 10 ماه نخست امسال سه هزار و 86 تعاونی در کشور تشکیل شده است که ٦١ درصد در حوزه های تولیدی و خدماتی فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: هم اکنون٨١٨ تعاونی در حوزه کشاورزی، ٥٨٤ تعاونی صنعتی و ٣١٦ تعاونی چند منظوره فعال است.
وی یکی از مهمترین تعاونی ها را چند منظوره عنوان کرد و گفت:این نوع تعاونی ها می توانند نیازهای تولیدی دیگر نعاونی ها را تامین کنند.
کلانتری گفت :تعاونی های ایجاد شده ١٤٠٧ عضو دارد و توانسته اند ٩٢٣ شغل ایجاد کنند.
وی تعداد تعاونی های دانش بنیان را در کشور ١٤٨ تعاونی اعلام کرد و گفت:2هزار و 176 نفر عضو این تعاونی ها هستند که2هزار و 25 نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
کلانتری بیان داشت: همچنین برای حفظ اشتغال موجود یکهزار و 537 تعاونی طی ١٠ ماه امسال تحت پوشش قرار گرفته اند که ٥٠٠ واحد جدید التاسیس هستند.
به گفته معاون امور تعاون، به ازای هر تعاونی ٩٠٥ میلیون تومان تسهیلات تخصیص داده می شود که به ازای هر شغل ٤١ میلیون تومان و هر تعاونی ٢٢ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.
همچنین در این نشست مدیر کل امور تعاونی های خدماتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از آمادگی 15 تعاونی سهامی عام به فرابورس خبر داد و گفت: از این تعداد سه تعاونی در فرابورس ورود پیدا کرده اند.
«علیرضا ناطقی» بیان داشت: تعاونی های فولاد یزد،کویر پرشیا و بیمه تعاون به فرابورس وارد شده اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار