معرفی رشته‌های پرطرفدار فنی و حرفه‌ای/ سه ساله شدن هنرستان‌ها

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

معرفی رشته‌های پرطرفدار فنی و حرفه‌ای/ سه ساله شدن هنرستان‌ها

مدیر کل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از پیش بینی افزایش ۴درصدی پوشش شاخه فنی و کاردانش در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها و احتمال کمبود فضای فیزیکی، باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ انجام و ظرفیت‌های لازم درنظر گرفته شوند.

دکتر محسن حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از روز دوشنبه (۲۶ تیرماه) صدور برگه‌های هدایت تحصیلی آغاز شده است اظهار کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم در فرم هدایت تحصیلی برای رشته‌های فنی دو اولویت “الف” و “ب” ، برای ثبت نام و برای رشته تجربی چهار اولویت “الف”، “ب”، “ج ” و “د” درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: از ابتدای همین هفته دانش آموزان با در دست داشتن فرم‌های هدایت تحصیلی می‌توانند در مدارس ثبت نام کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش درباره پیش بینی میزان ثبت نام در شاخه‌های فنی و کاردانش گفت: برای امسال بر اساس تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر رسیدن به پوشش ۵۰ درصدی در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تا پایان اجرای برنامه، پیش بینی می‌کنیم امسال شمار دانش آموزان در این دو شاخه از ۳۴ درصد در سال گذشته با رشدی ۴ درصدی به ۳۸ درصد برسد.

حسینی مقدم درباره اختیاری بودن هدایت تحصیلی و پیش بینی افزایش ظرفیت هنرستان‌ها در رشته‌های پرطرفدار عنوان کرد: بخش اول از هنرستان‌های ما جزو مدارس نمونه دولتی هستند و برای ورود به آنها باید در آزمون ورودی شرکت کرد، اما بخش دوم هنرستان‌های دولتی هستند که از مقبولیت خوبی برخوردارند و حتی ثبت نام در آنها بویژه در رشته‌های پرطرفدار از خرداد ماه آغاز شده است. در سال گذشته ۱۷ درصد دانش آموزان ما به چند رشته خاص نظیر حسابداری، کامپیوتر، نقشه کشی، مکانیک خودرو، تاسیسات، برق ، گرافیک و طراحی دوخت رفتند و ظرفیت این رشته‌ها معمولا زودتر تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شد کلاس‌هایی که جمعیت ۱۰ ، ۱۲ نفره دارند تا جای امکان افزایش ظرفیت دهند اما باید به دو نکته توجه کنند. نخست اینکه اگر ظرفیت‌ها بیش از نرم استاندارد افزایش یابند هنرآموزان ما در درس‌های کارگاهی دچار مشکل می شوند. از سوی دیگر با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها و استقرار سه پایه در سال آینده اعلام کردیم باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ انجام و از حالا ظرفیت‌های لازم درنظر گرفته شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش افزود: در همین راستا به عنوان مثال اگر هنرستانی شش کلاس داشته باشد نمی‌تواند در سه رشته دانش آموز جذب کند زیرا در سال آینده که در هررشته سه پایه دهم، یازدهم و دوزادهم داریم یک سوم دچار کمبود فضا می‌شویم، بنابراین هنرستان شش کلاسه در دو رشته بیشتر نمی تواند جذب داشته باشد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار