معرفی ۶ دانشگاه برتر که دانشجوی پزشکی از لیسانس می‌گیرند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شش دانشگاه برتر که قرار است طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس را اجرا کنند، معرفی شدند. این پذیرش در مدت ۵ سال به تدریج ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دانشگاه ها را تامین می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، از سال ۹۸ موضوع تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد و موضوع در شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی به تصویب رسید و برای اجرا به سال ۹۹ موکول شد.
بر اساس این طرح لیسانس‌های مرتبط اعلام می‌شوند و پذیرش به صورت آزمون دانشگاهی است و آزمون درون دانشگاهی و با استانداردها و نظارت وزارت بهداشت برگزار می‌شود. مقرر شده بود این کار ابتدا با ۵ دانشگاه علوم پزشکی آغاز شود و به تدریج توسعه پیدا کند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و علوم تجربی و علوم ریاضی در مقطع لیسانس می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. آزمون کتبی ورودی به پزشکی از دوره لیسانس شبیه آزمون بین‌المللی MCAT (Medical College Admission Test) طراحی می‌شود. این آزمون یک آزمون استاندارد و ابزاری برای سنجش ورودی به پزشکی است. در این آزمون بخش‌هایی از بیولوژی، شیمی، فیزیک و ریاضی وجود دارد، به این ترتیب فرصتی ایجاد می‌شود که لیسانسه‌های غیر از علوم پزشکی در این آزمون شرکت کنند.

ظرفیت پذیرش این افراد به صورت مازاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود و در ظرفیت عادی پذیرش از کنکور در دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

به تازگی ستاد نقشه جامع علمی کشور در مصوبه خود اعلام کرده است که دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر می‌توانند درصدی از ظرفیت پذیرش دانشجوی خود را به این طرح اختصاص دهند.

دکتر حسین قنبری – مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات این مصوبه گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش رو در این طرح است و امسال دوازدهمین دوره پذیرش دانشجوی از طریق لیسانس را اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر که از امسال طرح پذیرش پزشکی از لیسانس را آغاز می‌کنند دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، مشهد، کرمان، اصفهان هستند.

قنبری یادآور شد: دانشگاه‌ها این پذیرش را با میزان ۵ درصد ظرفیتی که هر سال از سوی شورای گسترش دانشگاه‌ها به آنها داده می‌شود آغاز می‌کنند و بعد از ۵ سال این میزان ظرفیت به ۲۰ درصد دانشجوی ورودی می‌رسد.

وی اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در سند برآورد نیروی انسانی وزارت بهداشت تعیین شده است و تمامی دانشگاه‌ها در تعیین ظرفیت خود از این سند تبعیت می‌کنند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در وزارت بهداشت در این زمینه بحث‌های زیادی صورت گرفته است و در اولین گام ۵ دانشگاه علوم پزشکی به غیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران که پیش از این کار را انجام می‌داد اعلام آمادگی کردند.

وی تاکید کرد: البته نکته مهم در پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس این است که مسیر اصلی پذیرش دانشجو کماکان از کنکور سراسری خواهد بود و این پذیرش یک راه فرعی برای افرادی محسوب می‌شود که مقطع کارشناسی خود را به اتمام رسانده‌اند اما علاقمند هستند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار