معرفی ۷۰۰ فارغ‌التحصیل برای گذراندن سربازی در آزمایشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معرفی ۷۰۰ فارغ‌التحصیل برای گذراندن سربازی در آزمایشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری این وزارتخانه با نیروهای مسلح گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته، نیروهای تحصیل کرده بخشی از دوره‌ سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه می‌گذرانند و همچنین در سال جاری ۷۰۰ نفر به این ارگان معرفی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در نشست “پیوند آموزش‌های رسمی و غیررسمی مهارتی” با بیان اینکه در سال ۱۳۶۲ تعداد دانشجویان کشور ۱۱۶ هزار نفر بوده، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در آن زمان، تربیت نیروی متخصص بود از این رو همه سیاست‌های وزارت علوم در راستای توسعه آموزش‌ها بوده است.

وی تعداد دانشجویان از سال ۶۲ تا ۹۶ را چهارمیلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد و یادآور شد: در سال‌های ۶۸ و ۶۹ سیاست‌ها مبتنی بر توسعه تحصیلات تکمیلی بوده است که نتیجه آن تربیت نیروهای متخصص در سال ۷۵ بوده است.

گردش مالی سه‌هزار میلیاردی با پارک‌های علم و فناوری

برومند با بیان اینکه سال ۷۹ دوران توجه به حوزه پژوهش آغاز شد، ‌ خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که در سال‌های اخیر محققان کشور بالغ بر ۵۲ هزار سند علمی منتشر کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، توسعه فناوری را از سال ۸۰ دانست و گفت: این رویکرد موجب شد تا در سال‌های ۸۴ و ۸۵ اقدام به راه اندازی “مراکز رشد” و “پارک‌های علم و فناوری” در وزارت علوم شود که این امر موجب شد در سال ۹۶ تعداد ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری ایجاد شود.

وی ایجاد پنج هزار واحد فناور، ‌۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری و گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی را از دستاوردهای مهم اقدامات وزارت علوم در ایجاد پارک‌های علم و فناوری دانست.

برومند در عین حال با تاکید بر اینکه در سال جاری این عدد کافی نیست، یادآور شد: ما برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش بنیان هیچ راهی جز توانمند کردن دانشجویان نداریم که یکی از اقدامات آن توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی آن‌ها است.

وی با اشاره به آموزش‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی در دانشگاه‌ها اظهارکرد: در سال ۹۶ حدود ۶۸۰ دوره آموزشی در مراکز رشد ارائه شد و حال برای توسعه این آموزش‌ها نیاز به امکانات بیشتری داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم استفاده از امکانات سایر دستگاه‌ها در امر مهارت‌آموزی دانشجویان، گفت: براساس آمارها، در سال ۹۶، ۳۷ درصد افرادی که در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دولتی و آزاد مشغول به کار شدند از میان دانشجویان بوده که این تعداد بالغ بر ۵۸۰ هزار می‌شود.

به گفته وی در سه ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۶ هزار نفر از دانشجویان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای حضور داشتند.

برومند با بیان اینکه برای رسمیت بخشیدن به این آموزش‌ها از سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا شده، خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه طرفین پذیرفتند کارآموزی دانشجویان باید در کارگاه‌های مهارتی فنی سازمان فنی و حرفه‌ای بگذرد و در ازای آموزش‌های ارائه شده گواهینامه صلاحیت نیز اعطا شود.

وی با بیان اینکه آئین نامه‌های این طرح تهیه شده است، افزود: در سال جاری این طرح اجرایی شده و اجرای آن باعث می‌َشود که سازمان فنی و حرفه‌ای به دانشگاه‌ها نزدیک شود.

جمع‌آوری داده‌های اشتغال و بیکاری دانشجویان

برومند انطباق محتوای آموزشی در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های دانشگاهی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد انگیزه برای دانشجویان به منظور ورود آن‌ها به حوزه‌های مهارت‌افزایی از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان اینکه در دانشگاه‌ها اقداماتی برای ایجاد انگیزه در دانشجویان صورت می‌گیرد، یادآور شد: علاوه بر آن ما تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح به امضا رساندیم که براساس آن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بتوانند بخشی از دوران سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها گذرانده یا به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.

وی با تاکید بر اینکه آئین‌نامه این تفاهم‌نامه تدوین شده است، ‌ اظهارکرد: در سال جاری ۷۰۰ نفر در این دوره‌ها معرفی شوند ولی قبل از آن نیاز است تا سیستم‌های ما مکانیزه شود که این امر در دستور کار قرار دارد.

برومند با اشاره به برنامه‌های دانشگاه‌ها برای مهارت‌افزایی دانشجویان تاکید کرد: این تجربیات باید توسعه یابد تا همه دانشگاه‌ها بتوانند از تجربیات به دست آمده در فعالیت‌های پراکنده استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم ارتقا اشتغال‌پذیری دانشجویان از سوی وزارت علوم گفت: بر این اساس اقدام به سنجش میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کردیم که در این راستا از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا از طریق کانون فارغ‌التحصیلان، آمار مربوط به اشتغال دانشجویان را در هر حوزه به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ما از موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم درخواست کردیم تا میزان اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از طریق سازمان‌هایی چون تامین اجتماعی و گذرنامه مورد بررسی قرار دهد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه داده‌های به دست آمده از این طرح در پذیرش دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرند، ‌ اظهارکرد: در حال حاضر ۲۹ دانشگاه ارزیابی خود را در این حوزه انجام داده و گزارش‌های آن را به ما ارسال کرده‌اند، موسسه آموزش و پژوهش وزارت علوم نیز بررسی‌های خود را در خصوص دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری و ارشد اجرایی کرده است.

برومند با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید گام‌های بزرگی برای ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده برداشته شود، ادامه داد: ما راهی نداریم جز اینکه همه سازمان‌های مربوط در این حوزه وارد میدان شوند و ما نیز بیشترین همکاری را با سایر سازمان‌ها داشته‌ایم.

وی در پایان اجرای طرح فرصت مطالعاتی در صنعت را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در راستای مهارت‌افزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: آئین نامه اجرایی این طرح در مراحل نهایی قرار دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار