مقاومت آموزش و پرورش درباره قانون جذب حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها وارد نیست

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

مقاومت آموزش و پرورش درباره قانون جذب حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها وارد نیست

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی قانون جذب حق‌التدریسی‌ها و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، 36 هزار نفر از آموزش دهندگان مشمول این قانون خواهند شد، گفت: به نظر می‌رسد مقاومت آموزش و پرورش برای این موضوع چندان وارد نیست.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبه مجلس پیرامون جذب و استخدام رسمی معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی و در پاسخ به اینکه چه تعداد از آموزش‌یاران نهضت بر این اساس جذب آموزش و پرورش می‌شوند؟ اظهار کرد: این قانون به گونه‌ای تدوین شده که قابلیت تفسیر داشت و عبارت آموزش‌دهندگان تجمیعی از نظر ما مربوط به کسانی بود که دو آموزش دهنده به بالا دارند اما از نظر برخی دیگر نظیر نمایندگان مجلس شامل کسانی می‌شد که پنج آموزش دهنده دارند.

وی افزود: روی پنج نفر توافق کردیم که شمار آنها به حدود 36 هزار نفر رسید. البته شمار آنها که مدرک لیسانس و بالاتر دارند کمتر از این رقم است. در این باره باید مجلس تصمیم بگیرد. همچنین درباره آن دسته از آموزش یاران که قبل از سال 92 در نهضت بودند اما اکنون قطع همکاری کرده‌اند نیز مجلس باید تصمیم بگیرد که آیا حق استخدام دارند یا خیر؟.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مقاومت آموزش و پرورش در این خصوص چندان وارد نیست، اظهار کرد: به هرحال قانونگذار حقی برای این گروه‌ها قائل شده است. اگر نیروهای پیش دبستانی و آموزش دهندگان نهضت مدنظر هستند، اینها برای نظام آموزش غیررسمی کار کرده‌اند و نمی‌توان آنها را دسته‌بندی کرد و درجه یک و دو برای آنها قائل شد. به هرحال این افراد برای نظام آموزشی زحمت کشیده‌اند.

باقرزاده ادامه داد: هیچ مستند قابل توجهی مبنی بر اینکه افرادی که با نهضت همکاری کرده‌اند صلاحیت‌های حرفه‌ای و دانش تخصصی پایین‌تری نسبت به نیروهای پیش دبستانی دارند، نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش دهنده‌های نهضت که استخدام شوند جذب آموزش و پرورش و نظام آموزش رسمی خواهند شد، یا در نهضت باقی می‌مانند؟ گفت: در قانون آمده است که این استخدام برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. ما باید برای رفع کمبود خود دوباره در شرایط خاص یا از معلمان استفاده کنیم یا فراخوان جدید بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل موضوع این است که اصلا مجلس از ابتدا نباید وارد تعیین تکلیف این موضوعات می‌شد، اظهار کرد: بالاخره پیش‌دبستانی‌ها و آموزش‌دهندگان نهضت جزو نظام آموزش غیررسمی هستند و ما دائما در معرض استفاده از ظرفیت جامعه هستیم و قرار نیست هرکس وارد بخش غیررسمی آموزش شد بلافاصله استخدام شود بلکه برای این افراد می‌توان امتیازاتی قائل شد تا بتوانند راحت‌تر در آزمون‌های استخدامی پذیرفته شوند.

باقرزاده با اشاره به توانمندی نیروهای نهضتی گفت: البته شخصی که در نهضت سوادآموزی کار کرده، صلاحیتش پایین نیست و ما فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و فوق لیسانس بسیاری داریم که اتفاقا برخی از آنها هم در پیش دبستانی کار کرده‌اند و هم به صورت حق‌التدریس در مدارس حضور داشتند. جالب است وقتی همین افراد از موضع پیش دبستانی وار دمی‌شوند صلاحیت دارند اما وقتی با موضع نهضت سوادآموزی وارد می‌شود، به آنها گفته می‌شود صلاحیت ندارند و این از تعارضاتی است که باید حل شود.

وی در پاسخ به سوالی که بسیاری از صباحنظران در آموزش و پرورش نگران افت کیفیت تدریس با جذب این افراد هستند نیز به ایسنا گفت: همه ما نگران افت کیفیت هستیم اما آموزش و پرورش کدام پژوهش روشن را می‌تواند ارائه کند و بگوید کیفیت معلم حق‌التدریس از کیفیت معلمان جذب شده از طریق آزمون‌های استخدامی پایین‌تر است؟.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: البته آنها که از طریق تربیت معلم جذب آموزش و پرورش می‌شوند چهار سال تحت آموزش‌های تخصصی هستند و نگرانی درباره آنها کمتر است.

باقرزاده در پایان توصیه کرد: برخی افراد از طرح موضوعاتی که جنبه ابهام دارد بپرهیزند چراکه دوره اظهارنظرهای شخصی گذشته است و باید با شواهد متقن درباره شهروندانمان که برایمان زحمت کشیده‌اند سخن گفت.

اخبار آموزش و پرورش اخبار