منع قانونی برای استخدام فارغ التحصیلان مجازی وجود ندارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کمیته تحقیق و پژوهش مجلس:مجلس هیچ گونه قانونی برای جلوگیری از استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه مجازی ندارد و این موضوع در وزارت علوم باید پیگیری شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر اختیاری در برنامه “گفتگوی علمی” رادیو گفتگو با انتقاد از ثبت شفاف اصطلاح “مجازی ” در مدرک دانشجویان دانشگاه مجازی، عنوان کرد: مجلس هیچ گونه قانونی برای جلوگیری از استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه مجازی ندارد و این موضوع در وزارت علوم باید پیگیری شود.
وی ضمن ابراز نارضایتی از تخصیص اعتبار و روند عملکرد پژوهشی و تحقیقاتی در کشور عنوان کرد : روند پژوهشی توسط نخبگان و اساتید دانشگاه ها با توجه به بودجه ناچیزی که در اختیار آنان بوده است بسیار مطلوب بوده و روند رو به رشدی داشته است.
وی در خصوص قوانین موجود در این حوزه خاطرنشان کرد : آموزش مجازی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه آموزشی در برنامه ششم توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است که باید نقاط ضعف آن اصلاح و نقاط قوت ، پر رنگ شود.
رئیس کمیته تحقیق و پژوهش مجلس شورای اسلامی افزود : بر اساس محدودیت هایی که وجود دارد همه دروس و رشته های دانشگاهی را نمی توان به صورت مجازی ارائه داد اما تا جایی که قانونگذار اجازه داده است تمام نمایندگان دغدغه آموزش دارند و در برنامه ششم به جد به آن پرداخته شده است.
اختیاری با تاکید بر نقش قانونگذاری مجلس گفت : تعیین چارچوب و ضوابط آیین نامه ها در حیطه اختیارات قوه مجریه است و نمایندگان مجلس از عدم اجرای درست قوانین نگران هستند و در راستای وظیفه نظارتی خود، مسائل را که یکی از آنها توسعه آموزش در کشور است به وزارت علوم گوشزد می کنند.
وی در ادامه افزود : در دولت های مختلف تصمیمات مقطعی خاصی گرفته می شود .به عنوان مثال در یک دولت تنها به افزایش فضای دانشگاهی با حداقل امکانات توجه شده و در دولت دیگر فقط بحث نظارتی مورد توجه قرار می گیرد.
این نماینده مجلس فقدان اساتید باتجربه و کارآزموده در حوزه آموزش مجازی را از چالش های اصلی برشمرد و بیان کرد: آموزش مجازی باید اساتید خاص با توانایی مختص به خود را داشته باشد.
اختیاری به بالا بودن بار مالی آموزش های مجازی اشاره کرد و گفت: تولید محتوا در فضای مجازی بسیار هزینه بردارتر از آموزش واقعی است و هنوز پاسخ قانع کننده ای در بسیاری از دانشگاه ها وجود ندارد و نتیجه آن عدم غنای علمی دانشجویان و مغفول ماندن فرهنگ سازی است.
وی افزود: هیچ گونه قانونی برای ممنوعیت استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه مجازی وجود ندارد اما در حال حاضر یک تبعیض میان فارغ التحصیلان وجود دارد که کمیسیون آموزش مجلس به صورت جدی در حال بررسی است.
اختیاری تاکید کرد: یکی از مشکلات فارغ التحصیلان دانشگاه مجازی این است که مجازی بودن تحصیل آنان در مدرک آنها به صورت شفاف نوشته می شود.
برنامه “گفتگوی علمی ” با موضوع ( دانشگاه های مجازی و مشکلات پیش روی آن) با حضور دکتر اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روی آنتن رفت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار