مهمترین نکات در نوشتن رزومه+اشکالات عمده رزومه نویسی

دسته ها: مطالب آموزشی

مهمترین نکات در نوشتن رزومه+

مختصر، مفید و اختصاصی

برای هر کارفرمایی رزومه ای بر اساس نیاز وی تهیه کنید. بدین ترتیب رزومه شما می تواند تأثیرگذارتر باشد. مختصر و مفید توضیح دهید. سعی کنید رزومه خود را در یک یا حداکثر دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی را پیدا کند. از بیان موارد غیر مفید پرهیز کنید. شلوغ شدن و طولانی شدن رزومه باعث می شود تا نکات قوت آن کمتر در معرض دید قرار گیرد.

توجه به نیازهای کارفرما

به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز کارفرما با تأکید بیشتری اشاره کنید. می توانید با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارتهای مربوط به شغل مورد نظر توجه کارفرما را به نکات قوت و توانایی های خود جلب کنید.

عبارات کوتاه به جای جمله های بلند

رزومه باید واضح و روشن نوشته شود. اطلاعات خود را با دقت و واضح توضیح دهید و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند از عبارات استفاده کنید نه جملات. حتی الامکان از جمله استفاده نکنید .جملات طول رزومه شما را افزایش می دهد و پیدا کردن کلمات کلیدی در آن را مشکل می سازد.

دقت در ثبت تاریخ ها و نوشتن کلمات

تاریخها را دقیق ذکر کنید. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخها، آدرسها و سایر مراجع را با دقت و کامل وارد کنید.

رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می دهد. این نشان دهنده بی دقتی و بی نظمی نویسنده آن است و تأثیر بدی روی کارفرما می گذارد.

بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را خوب بررسی کنید. رزومه را چندین بار مرور کنید و آن را به دوستان و آشنایان خود بدهید تا در مورد آن نظر دهند. در هر مورد تغییرات لازم را اعمال کنید و دوباره آنرا مرور کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.

ظاهر رزومه کاغذی

ظاهر رزومه کاغذی باید منظم و تأثیرگذار باشد. حتماُ آن را پرینت کنید )حتی الامکان با کیفیت لیزری) و در صفحه آرایی و انتخاب فونت های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده و زیبا داشته باشد. سعی کنید از نسخه اصل استفاده کنید نه فتوکپی.

جذابیت را فراموش نکنید !

همانطور که در بالا گفته شد رزومه باید در اولین نگاه کاملاً جذاب و مرتب باشد. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد.
فارغ التحصیلان تازه کار و کسانی که تجربه کاری زیادی ندارند باید سعی کنند تا بخش تجربیات کاری رزومه را خالی نگذارند. در آن می توانند کارآموزی، پروژه های کلاسی و تجربیات و مطالعات شخصی و امثال آنها را نیز ذکر کنند.

هدف شغلی را فراموش نکنید!

هدف شغلی را یا با ذکر یک منسب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید و یا کلا از آن بگذرید. اگر می خواهید بخشی برای بیان اهداف شغلی در رزومه خود داشته باشید، آن را با ذکر منسب مشخصی همراه کنید. زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی های شما و موقعیت معین کاری است. عباراتی مثل به دست آوردن یک موقعیت کاری خوب و متناسب با تحصیلات و توانایی های من، به هیچ وجه کمکی نمی کند (چه موقعیتی؟ چه منسبی؟) . مثلا اگر شما فارغ التحصیل رشته حسابداری هستید یکی از اهداف شغلی شما می تواند مدیر مالی یا رئیس حسابداری باشد.

نتیجه را ذکر کنید نه چیز دیگری ….

در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. به نکاتی اشاره کنید که مشخصاً نتیجه حضور شما در جریان کار بوده است (مثلاً با ارایه روشهای جدید هزینه های شرکت را تا ۱۰% کاهش داده ام(.
دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان، بهتر است تحصیلات خود را در ابتدای رزومه بیاروند. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید.
اولین خط هر پاراگراف یا بخش بیش از سایر قسمتها خوانده می شود. بنابرین مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

اشکالات عمده رزومه

با اجنناب از اشکالات معمول زیر، می توانید رزومه ای تراز اول داشته باشید:
تمرکز بیش از حد روی وظایف شغلی: یکی از ایرادات عمده رزومه تبدیل آن به لیست خسته کننده ای از وظایف و مسئولیت های شغل های قبلی است. به جای این که شرح طویلی از مجموعه وظایف خود ارایه کنید، بهتر است نشان دهید که در هر مورد چه تأثیری از خود باقی گذاشته اید. می توانید با مثال دقیقاً توضیح دهید که عملکرد شما به چه نحوی به شرکت سود رسانده است. برای این کار می توانید سؤالهای زیر را از خود بپرسید:
چگونه کار را بهتر از آنچه دیگران ممکن بود انجام دهند، انجام دادید؟
چه مشکلاتی بر سر راه شما و شرکت قرار داشت؟
برای غلبه بر این مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟
نتایج تلاشهای شما چه بود و شرکت چگونه از عملکرد شما بهره مند شد؟
آیا در نتیجه این اقدامات جایزه، تشویق و یا ارتقاء موقعیتی پیدا کرده اید؟
هدف شغلی ای که بیش از حد بلندپروازانه و یا کلی است: بسیاری از داوطلبین شغل، شانس خود را در همان ابتدای رزومه از دست می دهند، عبارت مربوط به هدف شغلی. بدترین آنها با عبارتی مانند این شروع می شوند، موقعیت شغلی مناسبی که در آن حین کمک به اهداف سازمان جای کافی برای رشد و ترقی موجود باشد. چنین عباراتی بیش از حد کلی اند و فراوان استفاده شده اند. به جای چنین عباراتی می توانید محدوده تخصص و یا سمت مورد نظر خود را ذکر کنید.
رزومه طولانی و رزومه کوتاه: بسیاری تلاش می کنند تا رزومه خود را حتماً در یک صفحه جا بدهند. زیرا شنیده اند که رزومه نباید بیش از یک صفحه باشد و در نتیجه بسیاری از خصوصیات مهم خود را از رزومه حذف می کنند. برعکس آن نیز صادق است. کسانی هستند که چندین صفحه در مورد جزئی ترین تجربه های بی اهمیت یا کم اهمیت خود قلمفرسایی می کنند. چنین رزومه ای به سادگی خواننده را بی حوصله می کند. هنگامی که رزومه خود را می نویسید، سر هر جمله از خود بپرسید که آیا این جمله در جلب نظر کارفرما و نزدیک کردن من به مصاحبه مؤثر است؟ تنها اطلاعاتی را اضافه کنید که از این سؤال پاسخ مثبت دریافت کنند. هیچ قانون صریحی در مورد طول مناسب رزومه وجود ندارد. تنها نکته مهم این است که هر کلمه رزومه باید حساب شده و در جهت اقناع کارفرما باشد.
آوردن اطلاعات شخصی یا بی فایده: اضافه کردن اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، قد و وزن و یا اطلاعاتی مثل علایق و سرگرمی ها معمول نیست و توصیه نمی شود. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که چنین اطلاعاتی مورد نیاز کارفرماست و در انتخاب او می تواند مؤثر باشد.
رزومه بدون کلمات کلیدی: اگر رزومه خود را برای استفاده الکترونیکی (در شبکه های کاریابی) می نویسید، باید حتماً در متن رزومه از کلمات کلیدی و متداول تخصص خود استفاده کنید. زیرا کارفرمایان معمولاً با کمک این کلمات کلیدی رزومه های مطلوب خود را جستجو می کنند. هر چه کلمات کلیدی موجود در رزومه شما مناسب تر و جامع تر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کارفرمایان نیز بیشتر خواهد بود. البته احتیاجی نیست که بخش جداگانه ای برای این کار کنار بگذارید، بلکه بهتر است این کلمات را در طول رزومه و در بخشهای مختلف آن پراکنده کنید.
غلط های املایی: وجود حتی یک غلط املایی در رزومه می تواند آنرا به سطل آشغال بفرستد! رزومه خود را بارها و بارها مرور کنید و حتی آنرا به چند نفر دیگر بدهید تا بررسی کنند. رزومه شما منعکس کننده شخصیت شماست. بی نظمی و بی دقتی در آن به هیچ وجه جایز نیست. (توضیح کارشناس اشتغال سایت : مسلم است وجود رزومه بدون غلط املایی و دستوری مطلوب تر است، اما اگر سهوا یک یا دو غلط در رزومه باشد، در کنار اینکه می تواند تاثیر منفی روی استخدام کننده بگذارد ولی یک عامل حیاتی و مهم به حساب نمی آید. به صورتی که در واقعیت اینگونه نیست که اگر شما تمام نکات را در رزومه خود رعایت کردید و تنها یک غلط املایی داشتید، کل رزومه شما از دید کارفرما نادیده گرفته شود. ولی در کل بهتر است در پایان نوشتن رزومه بار دیگر خودتان یا یک فرد مطمئن آن را خوانده و ویرایش کند.)

مطالب آموزشی