مهم: با انواع سارقان اینترنتی آشنا شوید!

دسته ها: اخبار

جدیدا با توجه به قدرت گرفتن شبکه های اجتماعی متعدد و رواج روش های غیرمنصفانه در جذب مخاطب و تبلیغات گروهی، برخی افراد سودجو سعی در فریب دادن شما برای دزدیدن اطلاعات و داشته های مالی شما هستند. در اینجا مروری بر انواع این دزدی ها بر بستر اینترنت داریم.

یکی از مسائلی که ما در بروزرسانی همواره با آن دست و پنجه نرم کرده ایم انواع سارقان و متخلفینی هستند که بر بستر اینترنت فعالیت های سودجویانه ای را راه اندازی کرده اند و این همواره بخش جدایی ناپذیری از زندگی هر یک از ما که با اینترنت و محیط مجازی سر و کار داریم خواهد بود. اما به نظر میرسد اخیرا و بخصوص از ابتدای سال جاری این تخلفات تا حد زیادی رشد کرده و متاسفانه بسیاری از افراد نیز بخاطر نا آگاهی گول میخورند و بسیاری نیز این تخلفات را به ما گزارش داده اند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر آمدند که ما را بر آن داشتند تا این مطلب را برای روشن سازی اذهان عمومی تدوین و خدمت شما ارائه کنیم. از جمله مسائلی که اخیرا با آن برخورد داشتیم افرادی بودند که پیام زیر را بصورت گروهی در شبکه های اجتماعی مختلف دریافت کرده بودند.

افراد سود جو همواره سعی دارند تا با دادن وعده هایی مشابه وعده زیر به کسب و کار تبلیغاتی خود رونق داده و سعی در ایجاد مخاطب نمایند و از این طریق اهداف دیگری را دنبال کنند که در ادامه ذکر میکنیم. در حال حاضر باید بگوییم که هیچ یک از چنین ادعا هایی نه از نظر فنی و نه از نظر تجاری صحت نداشته و کاربران حوزه فناوری و بخصوص کاربرانی که به تازگی وارد محیط مجازی میشوند نباید گول هیچ سبک و روش تبلیغاتی مشابه زیر را بخورند.   

اصولا در هر محیطی که اطلاعات و یا موجودیتی ارزشمند تبادل گردد به تدریج سارقانی نیز یافت خواهد شد. در بستر اینترنتی نیز هم اکنون بسیاری از افراد به تبادل اطلاعات شخصی و حتی انتقالات مالی میپردازند که سبب ارزش یافتن اینترنت بعنوان یک منبع اطلاعاتی فعال میگردد. متخلفین در محیط مجازی هم اکنون در اغلب موارد سعی در سرقت دارند و این سرقت به انواع مختلف زیر تقسیم بندی میشود:

سرقت اطلاعات: داشتن فهرستی از اطلاعات مختصر از کاربران فعال شبکه های اجتماعی به همراه شماره تلفن و یا شناسه کاربری آنها برای بسیاری از آژانس های تبلیغاتی بسیار ارزشمند تلقی میشود. هم اکنون با عضو شدن در گروه های تشکیل شده در بسیاری از شبکه های اجتماعی شما عملا اطلاعات شخصی خود یا دوستانتان مانند شماره تلفن و اسم آنها را در اختیار مدیران گروه و سایر کاربران قرار میدهید. چنین اهدافی میتواند علت شیوع پیام های مخربی مانند نمونه مذکور در بالا باشد. لذا تا حد امکان سعی کنید پیش از عضویت در گروه های مختلف و یا دعوت کردن از دوستانتان برای عضویت در آنها از هویت و هدف تشکیل هر گروه به خوبی آگاه شوید. 

در درجه دوم اطلاعات شخصی افراد است که در وبسایت های مختلف ذخیره میشود. توجه کنید که اطلاعاتی که از خود بصورت شخصی در بخش های مختلف وبسایت ها ذخیره و یا ارائه میکنید تا یک سرویس مشخص را دریافت کنید بسیار مهم هستند. در ایران تنها وبسایت هایی نسبتا قابل اعتماد شناخته تلقی می شوند که نماید اطمینان الکترونیک دریافت کرده باشند. زیرا حداقل هویت صاحبان این وبسایت ها از پیش توسط نهاد های قانونی مورد بررسی قرار گرفته است. این نماد میبایست در صفحه اول سایت های امن ایرانی به همراه لینکی به صفحه رسمی صاحب وبسایت آورده شده باشد. این نماد همواره به شکل زیر است:

سرقت مالی: وبسایت هایی که با گرفتن پول از شما به شما سرویسی ارائه میکنند حتی اگر دارای درگاه های بانکی معتبر باشند میبایست دارای نماد اعتماد مذکور باشند. تنها در این صورت شما میتوانید از ارگان مرتبط در صورت بروز خطا درخواست پیگیری رسمی نمایید. بسیاری از افراد هم اکنون بدون داشتن این نماد و با بهره گیری از عدم هماهنگی در درگاه های بانکی اقدام به ارائه سرویس های نا مناسب و بدون پشتیبانی فنی میکنند. در بقیه موارد هم فروش هایی که کاملا بر بستر شبکه های احتماعی (مانند اینستگرام) صورت میگیرد و انتقال مالی از طریق اینترنت انجام نمیشود باید بگوییم که این چنین خرید و فروش هایی کاملا بر پایه اعتماد متقابل انجام میگردد و به هیچ وجه پشتوانه محکمی ندارد، زیرا خرید و فروش اینترنتی در قالب عمومی و بدون طی کردن مراحل رسمی عملا از حیث احراز هویت تامین کنندگان  غیر قانونی تلقی می شود.

همواره در خرید و فروش های اینترنتی و انتخاب ارگان هایی که اطلاعات شخصی شما را ذخیره میکنند نهایت دقت را به عمل آورید. کمترین بی دقتی باعث قرارگیری اطلاعات شما در دسترس نا اهلان میگردد.

اخبار