موافقت دانشگاه‌ها با درخواست مهمانی دانشجویان به محل سکونت در مهر ماه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از امکان مهمانی دانشجویان در دانشگاه محل سکونت خود به دلیل شرایط کرونا خبر داد.
«محمدرضا آهنچیان» مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند تسهیل مهمان شدن دانشجویان در دانشگاه‌های استان محل سکونت توضیح داد: وزارت علوم در نامه‌هایی که اسفند ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تاکید داشت دانشگاه‌ها در ارتباط با درخواست‌ دانشجویانی که به دلیل الزامات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا،م‌خواهند در شهر محل زندگی خودشان مستقر شوند، حداکثر تسهیلات را فراهم سازند.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریادامه داد: ضمن اینکه تاکید شد، دانشجو نمی‌تواند با استفاده از شرایط مقابله با کرونا برای هر یک از دانشگاه‌های کشور درخواست مهمانی داشته باشد.
وی گفت: این اختیار به دانشگاه‌ها داده شد که شرایط و درخواست دانشجویان را بررسی و تصمیم‌گیری کنند. البته به دلیل اینکه درخواست مهمان شدن در هر دانشگاه بررسی می‌شود، فعلا آمار دقیقی از درخواست‌های دانشجویان متقاضی و نسبت موافقت دانشگاه‌ها با این درخواست‌ها در اختیار وزارتخانه نیست. طبق استعلام‌های انجام شده تاکنون دانشگاه‌ها درخواست‌ها را در فرایند قانونی بررسی کرده و با مدارا و بر اساس همکاری پاسخ داده‌اند.
آهنچیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: در این خصوص اقداماتی در وزارت علوم انجام شد؛ ابتدا طی نامه‌ ارسال شده در ۱۱ فروردین به دانشگاه‌ها، اعلام شد، به دلیل شرایط نامعین، اگر بنا به بازگشایی دانشگاه‌ها پس از تعطیلات نوروز شد، دانشگاه‌ها در هماهنگی و توافق با یکدیگر کمک کنند تا دانشجویان از طریق مهمانی در شهر محل زندگی خود نیمسال تحصیلی را به پایان ببرند.هرچند پس از این با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ دانشگاه‌ها به صورت حضوری باز نشدند و با ادامه آموزش الکترونیکی موضوع اساسا منتفی شد، زیرا  دانشجویان می‌توانستند در شهر محل زندگی خود و در کنار خانواده مشغول به تحصیل باشند و از طریق آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه مبدا نیمسال تحصیلی خود را ادامه بدهند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره همراهی دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی برای برگزاری آزمون‌ها در شهر محل اقامت دانشجو گفت: طبق موافقت و اعلام معاونت آموزشی وزیر علوم، در صورت لزوم برگزاری امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت حضوری، دانشگاه‌ها می‌توانند با هماهنگی سایر دانشگاه‌ها، امتحان دانشجو را در شهر محل زندگی وی برگزار کنند.
وی بیان کرد:‌ برای تسهیل این امر و به این دلیل که تعداد دانشگاه‌های دولتی محدود و در هر شهری دارای واحد دانشگاهی نیستند، دانشگاه‌ها می‌توانند این هماهنگی را با دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی هم انجام دهند، خوشبختانه این دانشگاه‌ها آمادگی همکاری خود در این زمینه را اعلام کرده‌اند. این تسهیل دیگری بود که فراهم شد تا به ویژه دانشجویان کاردانی و کارشناسی به دلیل حضور در جلسات امتحانی ناگزیر به سفر نشوند.
آهنچیان درباره شرایط مهمان شدن در مهرماه توضیح داد: برای مهر ماه آینده هم کماکان وزارت علوم بر این موضوع تاکید دارد که دانشگاه‌ها با مهمانی دانشجویانی که متقاضی تحصیل در شهر محل زندگی خودشان هستند، موافقت کنند. قاعدتا در این میان استثنائاتی وجود دارد، از جمله اینکه که بعضی از گرایش‌ها در شهر محل زندگی دانشجو نیست و نمی‌تواند درخواست مهمانی و همزمان درخواست تغییر رشته یا تغییر گرایش داشته باشد که چنین مواردی را دانشگاه مبدا و مقصد بررسی خواهند کرد.
وی در پاسخ به این سوال که حذف ترم برای دانشجویان حواشی زیادی در پی داشت،‌ آیا مساعدت لازم از سوی دانشگاه صورت می‌گیرد تا دانشجویان مهمان شدن را به شیوه راحت‌تری انجام دهند؟ گفت: در حال حاضر که آموزش در دانشگاه‌ها بیشتر وضعیت غیرحضوری دارند و فشاری از جهت بازگشایی خوابگاه‌ها وجود ندارد، ولی اگر ناگزیر به برگزاری آموزش‌های حضوری باشیم،‌ قاعدتا وزارت علوم تسهیلات بیشتری قائل خواهد شد.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: دانشجویان این نکته را بدانند که در صورت مهمان شدن برای یک یا دو نیمسال در سایر دانشگاه‌ها، ممکن است در آینده که به دانشگاه مبدا خود بازمی‌گردند، به دلیل عدم تطبیق واحدها و تقویم دانشگاه‌ها با مسائلی در روند دانش‌آموختگی خود مواجه شوند، به این دلیل اگر دانشجو برای مهمان شدن دلیل موجهی ندارد و خوابگاه‌ها نیز با پروتکل و فاصله گذاری اجتماعی فعال هستند، توصیه می‌کنم که دانشجو تحصیل خود را در دانشگاه مبدا خود ادامه بدهد، مگر این که مشکلی برای خود یا بستگان درجه یک او ایجاد شده باشد که ناگزیر از درخواست مهمانی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار