موتور جستجوی ایرانی «پارسی جو» رونمایی شد

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

موتور جستجوی ایرانی «پارسی جو» در راستای طرح توسعه جویشگرهای بومی در کشور با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی و وزیر ارتباطات رونمایی شد.
به نقل از مهر، موتور جستجوی بومی «پارسی جو» به نشانی www.parsijoo.ir ، امکان جستجوی متنی، تصویری، ویدئو، نقشه و آوا را فراهم می کند و دارای امکاناتی از جمله سرویس خبری، جستجوی علمی، بازار و دانلود است.

قابلیت جستجو و نمایه سازی صفحات فارسی بر محیط وب، تازگی اطلاعات از طریق بکارگیری سیاست بروز رسانی هوشمند و سرعت پاسخگویی مناسب از جمله ویژگی های این سرویس عنوان شده است.

سرویس موتور جستجوی ایرانی پارسی جو عصر امروز شنبه توسط شرکت دانش بنیان پارسی جو و با همکاری دانشگاه یزد و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه به بهره برداری تجاری رسید.

در این مراسم مهدی زارع بیدکی، مدیر پروژه پارسی جو با اشاره به رونمایی از نسخه پنجم این پروژه و آغاز فاز تجاری سازی این سرویس گفت: نسخه نخست موتور جستجوی پارسی جو اردیبهشت ماه سال ۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه وب راه اندازی شد و امروز نسخه پنجم و نسخه تجاری آن با قابلیت پوشش یک میلیارد صفحه و سند وب و ۱۵ سرویس به بهره برداری رسید.

وی گفت: موتورهای جستجو رتبه یک را در کشورهای مختلف برای استفاده دارند و ایران پنجمین استفاده کننده گوگل در دنیا است که ۲.۷ درصد ترافیک گوگل را کاربران ایرانی به خود اختصاص داده اند.

مدیر پارسی جو گفت: هم اکنون ایرانیان ۱۰۰ میلیون به صورت روزانه پرس و جو در موتور جستجوی گوگل دارند. همچنین بررسی ها نشان می دهد ۴ موتور جستجوی جهانی دارای رتبه زیر ۲۰ در میان سایتهای پر مخاطب ایران هستند که این نشان دهنده فضای بکر و مورد علاقه کاربران ایرانی است.

زارع بیدکی با اشاره به راه اندازی موتورهای جستجوی بومی در سایر کشورها با تمرکز بر زبان بومی هر کشور اضافه کرد: هم اکنون موتور جستجوی «یان دکس» روسیه، «نیور» کره جنوبی و «بایدوی» چین از جمله این موتورهای جستجو هستند که ارائه سرویس های مبتنی بر نیاز جامعه را به صورت بومی برای کاربران خود فراهم کرده اند.

وی گفت: در طرح موتور جستجوی بومی ۵۰ متخصص مشغول به کار هستند و این در حالی است که کوچکترین موتور جستجوی دنیا بیش از هزار متخصص دارد.

مدیر پارسی جو در مورد ویژگی های پارسی جو گفت: از آنجائیکه ۳۰ درصد نیاز کاربران ایرانی در محیط جستجو به بخش خبر اختصاص دارد، اطلاعات ۵۰ سایت خبری بر روی موتور جستجوی پارسی جو قرار دارد. از سوی دیگر با وجود اینکه بیش از ۱۰ درصد نیاز کاربران ایرانی سرویس دانلود است، ۲۰ سایت دانلود در این موتور جستجو دسته بندی شده است.

زارع بیدکی اضافه کرد: ۱۰ درصد نیاز کاربران به سرویس های بازار است که در موتور جستجوی بومی، ۲۰ سایت فروشگاه آنلاین دیده شده است. از سوی دیگر اطلاعات نقشه و آب و هوای ۳۳ استان به عنوان سرویس های مکان محور در این موتور جستجو تعریف شده است.

اخبار فناوری اخبار