نتایج پایش اشتغال دانش‌آموختگان ۸۰ دانشگاه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انعقاد ۸ هزار قرارداد ارتباط دانشگاه با صنعت در سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر آن با اجرای طرح پیمایشی از وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان ۸۰ دانشگاه در آن مشارکت کردند.
دکتر محمد سیف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین آمارهای مربوط به حجم قراردادهای ارتباط با صنعت و دانشگاه‌ها با بیان اینکه این آخرین آمارهای موجود مربوط به سال گذشته می‌شود، افزود: در سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان قراردادهای در حال اجرای ارتباط دانشگاه و صنعت داشتیم که این مبلغ مربوط به ۸ هزار قرارداد می‌شود.
به گفته وی، آمار سال ۹۹ نهایی نشده است.
سیف با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه وضعیت اشتغال دانش آموختگان، خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته تلاش شده است که دانشگاه‌ها را در این زمینه فعال کنیم که خوشبختانه دانشگاه‌ها به صورت مستقل با فارغ التحصیلان ارتباط می‌گیرند و شرایط شغلی و استخدامی آنها را جویا می‌شوند تا بتوانند آمارهای مربوط را کسب کنند.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: داده‌های به دست آمده از این اقدام مشخص خواهد کرد که چه درصدی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌ها و مقاطع مختلف شاغل هستند.
سیف با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها از آمارهای به دست آمده از این بررسی، در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده می‌کنند، گفت: این داده‌ها موجب خواهد شد که دانشگاه‌ها بر این اساس برنامه‌های خود را تدوین کنند و می‌توانند آموزش‌های بهتر و شرایط مهارتی بهینه‌ای را برای دانشجویان فراهم کنند تا زمانی که دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، اشتغال بهتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: بر این اساس در سال گذشته ۸۰ دانشگاه در این طرح مشارکت کردند و امسال نیز اجرای این اقدام ادامه دارد و امیدواریم ظرف چند هفته آینده نتایج آن استخراج شود.
سیف با بیان اینکه آمارهای مربوط به اشتغال دانشجویان به عنوان شاخص دانشگاه‌ها مطرح شده است، افزود: این داده‌ها موجب رقابت سازنده میان دانشگاه‌ها شده است؛ چرا که دانشگاه‎‌هایی که دانشجویان آنها اشتغال پذیری بالاتری دارند، نسبت به دانشگاه‌هایی که در این شاخص دارای آمارهای پایینی هستند، مزیت محسوب می‌شود و همچنین زمینه‌ای برای انتخاب دانشگاه‌ها از سوی دانشجویان شده است.
مدیر کل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت وزارت علوم، اضافه کرد: علاوه بر آن دانشگاه‌ها برای ارتقا در این شاخص سعی می‌کنند که آموزش‌های بهتری را ارائه دهند و زمینه مهارت افزایی بیشتری برای دانشجویان به منظور شغل یابی فراهم کنند و در این راستا دانشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های مهارت افزایی فعالیت‎هایی را آغاز کرده‌اند، ضمن آنکه اقدام به راه اندازی مراکز کاریابی کرده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند که تنها از آنها انتظار انتشار مقاله نمی‌رود، بلکه درصد اشتغال پذیری دانشجویان نیز به سایر شاخص‌ها اضافه شده است و انتظار می‌رود که این مراکز آموزش عالی در حجم قراردادهای ارتباط با صنعت و اشتغال پذیری دانشجویان نیز تلاش کنند.
سیف در پاسخ به این سوال که آیا ارتقای دانشگاه‌ها در میزان اشتغال دانشجویان و ارتباط با صنعت، در برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم  برای دانشگاه‌ها موثر است یا خیر، پاسخ داد: ما در سال‌های اخیر تلاش کردیم این برنامه، اجرایی و شاخص‌های آن معرفی شود و در ستاد وزارت علوم و یا در سازمان برنامه و بودجه از این شاخص‌ها برای پشتیبانی و حمایت از دانشگاه‌ها و رتبه بندی دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان متولیان اصلی آموزش عالی از سال ۱۳۹۷ در زمینه رصد اشتغال دانش آموختگان فعال شدند تا بتوانند با جمع آوری اطلاعات تصمیم گیری‌های درستی انجام دهند. علاوه بر این با بررسی میزان اشتغال رشته‌های مختلف دانشگاهی می‌توان سیاست‌های مناسب مرتبط با پذیرش دانشجو، توسعه رشته‌های جدید و همچنین بهبود فعالیت‌های ارتباط با صنعت و مهارت افزایی را رقم زد.
در مقایسه نتایج میزان اشتغال سال ۹۷ با ۹۸ که با استفاده از آمار اخذ شده از کلیه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که در طرح بررسی میزان اشتغال دانش آموختگان شرکت کردند، انجام شد، میانگین وزنی درصد اشتغال در کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی ترسیم شده است. بر این اساس بالاترین نرخ بیکاری در مقطع کارشناسی و پایین‌ترین نرخ بیکاری  مربوط به مقطع دکتری است، همچنین در مقایسه با آمار سال قبل، به طور کلی درصد اشتغال دانش آموختگان افزایش یافته است.
میانگین وزنی درصد اشتغال در کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی
برای بررسی درصد اشتغال دانش آموختگان برای رشته‌های مختلف، ۱۵رشته به عنوان نمونه انتخاب و درصد اشتغال این رشته‌ها در مقاطع مختلف در کل کشور با استفاده از داده‌های ثبت شده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ترسیم شده که به این شرح است:
درصد اشتغال رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی بر اساس نتایج طرح پایش
وضعیت اشتغال‌پذیری دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد ۱۵ رشته دانشگاهی به این شرح است:
درصد اشتغال رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس نتایج طرح پایش
وضعیت اشتغال دانش آموختگان در مقطع دکتری به این شرح است:
آگاهی از وضعیت اشتغال دانش آموختگان نظام آموزش عالی کشور نقش مهم و بسزایی در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی کشور دارد. از سوی دیگر گزارش سالانه میزان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان هر دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه آموزش عالی، خود می‌تواند در هدف گذاری‌های تخصصی موسسه نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. به عبارت دیگر با پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان می‌توان اطلاعات مفیدی از بازار کسب و کار به دست آورد و علاوه بر بهبود برنامه‌ها، با مشاوره‌های شغلی دانشجویان را به سوی بازار کار هدفمند هدایت کرد.
در راستای انجام این مهم، اقدامات متعددی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و لازم است مواردی چون “ایجاد روال مناسب در دانشگاه‌های کشور به منظور پیمایش اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی”، “بررسی و ارزیابی اطلاعات حاصل از پیمایش اشتغال دانش‌آموختگان”، “ساماندهی و توسعه دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها بر اساس نتایج حاصل”، “فعال‌سازی ساختارهای مشاور شغلی و کاریابی در دانشگاه‌ها” و “برقراری ارتباط مستمر و مستقیم دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها با دانش‌آموختگان” توجه شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار