نتایج پیمایش وزارت علوم از وضعیت اشتغال دانشجویان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انجام پیمایشی برای رصد اشتغال دانش آموختگان خبر داد و گفت: بر اساس نتایج به دست آمده فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی رشته‌های فنی و مهندسی بهترین وضعیت اشتغال را نسبت به سایر رشته‌های دانشگاهی دارند.

به گزارش ایسنا، محمدسعید سیف امروز در نشست مدیران مراکز ارتباط با صنعت با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری، افزود: هفته پژوهش و فناوری یکی از مهمترین رویدادهای وزارت علوم است که در سال جاری از ۲۳ تا ۲۹ آذر ماه با شعار “هفته پژوهش اثربخش، ارزش آفرین و رونق تولید” برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دفتر ارتباط با صنعت در هفته پژوهش و فناوری، خاطرنشان کرد: برگزاری غرفه‌های ارتباط با صنعت، ارائه دستاوردها و مطالعات صورت گرفته در راستای توسعه ارتباط با صنعت به بازدیدکنندگان و برگزاری هفت نشست مشترک میان مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های ما در هفته پژوهش و فناوری است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر از طرح‌های برگزیده صنعت و دانشگاه‌های کشور را از دیگر برنامه‌های این هفته نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در نشست‌های ارتباط با صنعت دستگاه‌های اجرایی به منظور ایجاد تعاملات بیشتر حضور خواهد داشت.

سیف با بیان اینکه تا کنون هفته پژوهش و فناوری تنها در تهران برگزار می‌شد و به فعالیت‌های استانی توجهی نمی‌شد، خاطرنشان کرد: به منظور مشارکت هر چه بیشتر استان‌ها در روزهای منتهی هفته پژوهش و فناوری جلساتی با همکاری دانشگاه‌های معین استان‌ها برگزار خواهیم کرد و تلاش داریم که این نشست‌ها را در ۳۱ استان کشور برگزار کنیم.

برگزاری رویداد خلاقانه با محوریت ارتباط دانشگاه و صنعت

سیف با انتقاد نسبت به نادیده گرفته شدن برخی از فرصت‌ها در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: ما از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی چون ایده‌های دانش‌آموختگان خلاق در داخل و خارج کشور، نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، تجربیات و نظرات بخش خصوصی صنعت و جامعه به ویژه بخش خصوصی، ظرفیت واحدهای فناور و دانش‌بنیان، شرکت‌های کارگزار و ایده‌های مبتکرانه و جدید کمتر توجه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بر این اساس در هفته پژوهش و فناوری نسبت به برگزاری رویداد خلاقانه با محوریت مدل‌های ارتباط دانشگاه با صنعت اقدام خواهیم کرد.

وی هدف از این رویداد یک روزه را خلق ایده‌ها و انگیزه‌های نو ذکر کرد و مخاطبان آن را اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان، دفاتر ارتباط با دانشگاه‌ها و مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی نام برد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص جزئیات برگزاری این رویداد توضیح داد: از طریق وبسایت این رویداد فراخوانی منتشر می‌شود و ایده پردازان ایده‌های خود را در آن بارگذاری خواهند کرد. از میان ایده‌های ارسالی ۳۰ ایده برای شرکت در مرحله دوم انتخاب خواهند شد.

به گفته وی در مرحله دوم صاحبان ایده پس از شرکت در دوره‌های آموزشی ایده‌پردازی ایده‌های خود را به هیات داوران اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از میان ایده‌های ارسالی پنج تا ۱۰ مدل ارتباط دانشگاه با صنعت انتخاب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این رویداد از سوی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: عدم استقبال افراد صاحب ایده و نوآور و ضمانت اجرایی‌سازی روش‌های نوین از جمله چالش‌های این رویداد به شمار می‌رود.

تقدیر از طرح‌های برگزیده در رونق تولید

سیف از برگزاری مراسمی برای تقدیر از طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها در زمینه رونق تولید خبر داد و یادآور شد: برای این منظور کمیته مشترکی در دانشگاه‌ها به منظور بررسی و ارزیابی طرح‌ها ایجاد شد که طرح‌های استانی تا پایان مرداد ماه به این کمیته ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان آبان ماه سال جاری طرح‌های ارسالی در این کمیته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تا پایان آبان ماه سه طرح برگزیده استانی در زمینه رونق تولید انتخاب می‌شود و تا آذر ماه طرح‌های برگزیده استانی به وزارت علوم ارجاع داده می‌شود.

سیف خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش و فناوری طرح‌های ملی برگزیده در زمینه رونق تولید مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدام وزارت علوم برای ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در این زمینه با ۳۶ دانشگاه کشور مکاتبه شد و از آنها خواسته شد تا توانمندی‌های خود را برای هدایت شغلی دانشجویان اعلام کنند.

وی همچنین از تدوین و ارائه طرح پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه به منظور توسعه مراکز هدایت شغلی و قرار گرفتن این طرح در برنامه‌های اشتغال سال ۹۸ خبر داد و یادآور شد: در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز مجوزی به ما داده شد تا از برخی از دانشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، حمایت کنیم.

به گفته وی، ۱۵ دانشگاه نسبت به راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی اقدام کردند.

رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

سیف با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای رصد فارغ التحصیلان دانشگاهی یادآور شد: از سال ۹۷ در زمینه جمع‌آوری اطلاعات اشتغال دانش‌آموختگان اقداماتی صورت گرفت و از دانشگاه‌ها خواسته شد تا اطلاعات خود را در این زمینه به ما ارسال کنند.

وی به نتایج این پایش اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این پایش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی وضعیت اشتغال پذیری بهتری نسبت به سایر رشته‌ها داشته‌اند.

سیف خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از این پایش ایجاد روال مناسب در دانشگاه‌های کشور به منظور پیمایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ضروری است، ضمن آنکه نیاز است تا اطلاعات حاصل از پیمایش اشتغال دانش آموختگان ارزیابی شود و بررسی توسط دانشگاه‌ها صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود نسبت به ساماندهی و توسعه دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها بر اساس نتایج این پیمایش، فعال‌سازی ساختارهای مشاوره شغلی و کاریابی در دانشگاه‌ها برای بهبود وضعیت اشتغال و برقراری ارتباط مستمر و مستقیم دانشگاه‌ها با دانش آموختگان و تدوین برنامه‌های مشترک برای بهبود فعالیت‌های دانشگاه‌ها و وضعیت اشتغال دانش آموختگان اقدام شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار