نحوه دریافت یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار چگونه است؟

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

نحوه دریافت یارانه بعد از فوت سرپرست خانوار چگونه است؟

برخی شهروندان از قطع یارانه های سایر اعضای خانوار به مدت چندماه پس از فوت سرپرست و نپرداختن آن از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها، گلایه دارند که این امر نیازمند گذراندن مراحل قانونی برای وصل مجدد یارانه اعضای خانوار در صورت تاییدیه نیازمندی از سوی وزارت کار است.

به گزارش خبرنگار گروه اقصاد خبرگزاری میزان، هفتاد و هفت مرحله از پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوار می‌گذرد و این موضوع همواره در آخر هر ماه مورد توجه بسیاری از خانواده‌های به خصوص اقشار پایین جامعه است؛ زیرا برخی از یارانه بگیران منبع درآمدی جز 45 هزار و 500 تومان ندارند و دلخوش به آن برای امرار معاش هستند.

طی چند دوره اخیر مشکلات زیادی در زمینه پرداخت و یا قطع و وصل یارانه سرپرستان خانوار ایجاد شده است که در این میان کمتر مسئولی پاسخگوی مشکلات در زمینه پرداخت یارانه بوده است و همواره از شب پرداخت یارانه به عنوان مصیبت عظمای دولت یاد می‌شود.

از زمان شروع واریز یارانه دولت با طرح‌های متفاوتی از دهک‌ها پردرآمد جامعه درخواست انصراف از دریافت یارانه را کرده است که این امر با استقبال اندکی از سوی سرپرستان خانوار روبرو شد و به علاوه تعدادی از یارانه بگیران براساس ضوابطی که در وزارت کار تعیین شده بود از لیست دریافت یارانه در سال‌های اخیر خط خوردند که در میان این افراد بسیاری که نیازمند به همین 45 هزار و 500 تومان بوده‌اند از لیست به اشتباه خط خورند و هنوز هم نتوانسته‌اند به گردونه دریافت یارانه بازگردند و تنها راه بررسی شرایط این افراد از طریق سامانه www.yaraneh10.ir صورت می‌گیرد و افراد با وارد کردن اطلاعات سرپرستان خانوار باید در انتظار بررسی مجدد از سوی وزارت کار و سپس در صورت تایید دریافت پیامک برای وصل مجدد یارانه باشند.

حال با این اوصاف تعدادی از یارانه بگیران به دلیل از دست دادن سرپرستان خانوار خود از گردونه دریافت یارانه کنار گذاشته شده‌اند که این افراد باید مراحل زیر را طی کنند:

1.لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام نمایید.

2. سپس از تاریخ ۲۰ همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت نماید.

3.بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در این سامانه، و بررسی تایید نیاز از سوی وزارت کار به حساب وی واریز خواهد شد.

4.کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

در مورد نوزادان نیز در مراکز ثبت احوال به والدین یادآوری می شود که 3 ماه پس از ثبت اطلاعات نوزاد و دریافت شناسنامه، یارانه فرد جدید به حساب سرپرستان خانوار در صورت بررسی صلاحیت واریز خواهد شد.

براساس گزارش میزان با وجود راهکارهای متفاوت برای ثبت افراد جدید خانوار و سرپرست جدید، مشخص نیست این افراد در طی چه زمانی به گردونه دریافت یارانه بازگردند و یا به طور کلی صلاحیت دریافت یارانه را دراند یا خیر؟

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار