نحوه پذیرش دانشجوی پیش کارورزی و علوم پایه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاونت آموزشی وزارت بهداشت آخرین تصمیمات این معاونت در خصوص نحوه پذیرش علوم پایه و پیش کارورزی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیرامون آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی و طرح معادل سازی سوابق تحصیلی دانشجویان تصویب کرد که با توجه به عدم برگزاری آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در اسفندماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، تصمیم گرفته شد دانشجویان مشمول آزمون های فوق، وارد مرحله بعدی تحصیل شوند تا وقفه ای در پیشرفت تحصیلی آنها بوجود نیاید و در اولین فرصت که امکان برگزاری آزمون فراهم شد، در آزمون شرکت کنند. بنابراین مبنای این تصمیم هم در آن شرایط، کمک به پیشرفت تحصیلی و تسهیل شرایط ادامه تحصیل برای همه دانشجویان بود.

همچنین طرح ارزیابی دانشجویان بر اساس معادل سازی نمرات دانشگاهی (سوابق تحصیلی) هم بر مبنای تسهیل بیشتر شرایط ادامه تحصیل و تمرکز بیشتر دانشجویان به دروس ارائه شده در مقطع فیزیوپاتولوژی و آموزش کارورزی شکل گرفت.

بر این اساس ، دانشجویانی که حدنصاب لازم بر اساس مدل سوابق تحصیلی را کسب کردند از شرکت در آزمون معاف شدند ولی آن دسته از دانشجویان که حد نصاب لازم را کسب نکردند و یا تمایل به بهره مندی از امتیازات آزمون را دارند، باید در اولین نوبت آزمون شرکت کنند و نمرات اکتسابی در آزمون ملاک سنجش ایشان قرار خواهد گرفت.

همچنین برای تسهیل شرایط، برای همه دانشجویان امکان ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی تا برگزاری آزمون فراهم شده است. کار معادل‌سازی نمرات هم مطابق فرمول استاندارد علمی و کارشناسی دقیق و البته با رویکرد تساهلی انجام شده است.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید دارد که معاف کردن همه دانشجویان بدون هیچ قاعده‌ای منطقی نیست و هر معیاری در نظر بگیریم طبیعی است عده ای از دانشجویان واجد شرایط نباشند.

جزئیات فرمول محاسبه نمرات برای معادلسازی نمرات برای روشن شدن اذهان به اختصار آورده می شود تا شبهه ای در این خصوص باقی نماند.

در مدل ارزیابی بر اساس سوابق تحصیلی، دروس موثر در ساخت نمره معادل بر اساس دروس آزمون های مربوطه تعیین و نمرات دانشگاهی این دروس از دانشگاههای داوطلبان اخذ شد و بر اساس تعداد سوالات هر درس در آزمون مربوطه به هریک از درس ها ضریب داده شد و معدل موثر داوطلبان محاسبه گردید.

در نهایت با احتساب میانگین وزنی درصد قبولی هر یک از دانشگاههای علوم پزشکی در دو دوره ی قبلی آزمون درصد پذیرش دانشگاه در اسفند ماه 98 تعیین و حد نصاب هر دانشگاه تعیین و نتایج داوطلبان اعلام گردید.(در صورتیکه تعداد داوطلب در هر یک از  دو دوره، کمتر از 10 نفر بود یک دوره قبل تر نیز بررسی شد) برای دانشگاه هایی که تعداد شرکت کنندگان اسفند ماه 98 کمتر از 10 نفر بود و محاسبه ی درصد قبولی منطقی نبود، ملاک پذیرش کسب میانگین سه نمره ی آخر قبولی در کشور قرار گرفت).

معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده است که بی تردید درخواست های منطقی دانشجویان در چارچوب قوانین موجود و با رویکرد تسهیل شرایط پاسخ داده خواهد شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار