نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کشاورزی در خوزستان بالا و نگران‌کننده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کشاورزی در خوزستان بالا و نگران‌کننده است

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: اگرچه کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه است اما نرخ بالای بیکاری در بین فارغ التحصیلان این بخش نگران‌کننده است.

محمدرضا بهبهانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، با بیان این‌که ناآشنایی دانش آموختگان کشاورزی با فعالیت‌های عملی به علت ضعف سیستم آموزشی و اجرا نشدن صحیح قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی از مشکلات این بخش است، افزود: بنابراین سازمان نظام مهندسی کشاورزی با برگزاری دوره‌های آموزشی به ارتقای توانمندی حرفه‌ای اعضای خود کمک می‌کند و با ایجاد سیستم کارورزی، خلاء میان دانشگاه و بازار کسب‌وکار را پر کرده و ضمن تقویت مهارت‌های حرفه‌ای و ارتقای توانمندی‌های اعضا سبب تقویت حس اعتماد به نفس فارغ التحصیلان خواهد شد.

وی افزود: اگر چه تعداد فارغ التحصیلان جویای کار در بخش کشاورزی بسیار بالاست اما با سازماندهی متمرکز و تقویت مهارت‌های عملی و نیز اجرای صحیح قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، سبب تحول در عرصه کشاورزی خواهیم شد.

بهبهانی نژاد، اصلی‌ترین وظیفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را بسترسازی و وصل کردن دانش آموختگان بخش کشاورزی و محیط زیست به دستگاه‌های دولتی و خصوصی برشمرد و گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، می‌بایست بخشی از امور به دستگاه‌ها و تشکل‌های خصوصی واگذار شود، اگر چه در سیستم کارورزی همه کارورزان جذب ادارات و سازمان‌ها نخواهند شد اما با کسب مهارت و ارتقای اعتماد به نفس سبب ایجاد و خلق کارآفرینان جدید خواهیم شد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیان این‌که این سازمان به دنبال کارآفرینی برای فارغ التحصیلان کشاورزی است، گفت: از میان رشته‌های کشاورزی، دانش آموختگان محیط زیست با نرخ بالای 85 درصد بیکاری، نگران‌کننده‌ترین بخش را نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: موضوع اشتغال و بیکاری یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور است، چنانکه بند 6 سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، رسیدن به اشتغال کامل را در افق 1404 مطرح می‌کند. در این راستا موضوع اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. چنانکه بند 15 و 24 سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه کشور به ترتیب تلاش در جهت رفع دغدغه‌های شغلی جوانان و ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری را مطرح می‌کنند.

بهبهانی نژاد ادامه داد: در اين ميان فارغ‌التحصيلان جوان نيز با وجود سرمايه‌گذاری و هزينه‌های كلانیي كه برای به ثمر رسيدن و آموزش دانشگاهی آنان انجام گرفته است امكان يافتن مشاغل مناسب و مرتبط با ويژگی‌ها و شرايط خود را نمی‌يابند و برای حل این معضل راهکارهای متفاوت و مختلفی انديشيده شده است.

وی افزود: در این راستا در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال “اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال” نامگذاری شده است و با توجه به اجرای بند ب ماده 55 قانون برنامه چهارم توسعه و به منظور ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای بکارگیری نیروهای متخصص در واحدهای مرتبط بخش کشاورزی و همچنین ارتقای سطح علمی بخش‌های تولیدی و ایجاد زمینه‌های لازم برای تقویت اعتماد به نفس و افزایش مهارت‌های لازم در فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی و توسعه فکر خوداشتغالی و کارآفرینی در فارغ التحصیلان، طرح کارورزی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اجرا شده است.

بهبهانی نژاد گفت: طرحی با عنوان طرح كارورزی به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای بکارگیری نیروهای تحصیل کرده در دستگاه‌های اجرايی پيش‌بينی شده كه بر اساس آن فارغ‌التحصيلان دانشگاهی با هدف مهارت‌آموزی و كاربردی كردن دانش تئوری خود و هدایت به سمت و سوی بازار کار از طریق تلفیق آموخته‌های علمی با تجربیات عملی بتوانند جرات و جسارت را در گرایش به خوداشتغالی و انجام مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی در خود شکوفا کنند که بخش كشاورزی يكی از بخش‌های گسترده، مهم و تاثيرگذار است كه به عنوان يكی از مجريان طرح كارورزی نيز در سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای رسالت ذاتی و تحقق اهداف خود از طرفی در پی افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی و هر چه اقتصادی‌تر کردن چرخه تولید محصولات صنعتی است و از منظر سلامت محصولات کشاورزی نیز امنیت غذایی را سرلوحه کار خود قرار می دهد که این مساله پایه‌های استحکام، رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود و با احراز جایگاه واقعی خود و حضور در مجامع مهم و تصمیم‌ساز، با پشتوانه علمی و انسانی خود برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.

وی افزود: واگذاری کلیه کارهای سپرده‌شده به این سازمان از سوی دستگاه‌های دولتی همچون صدور پروانه‌های دام، شیلات، گلخانه، پرورش قارچ خوراکی، فروشندگی سموم، انسکتاریوم، کلینیک‌های گیاهپزشکی و واحدهای حفظ نباتات موجب شده است تا بتوانیم طیف وسیعی از کارشناسان عضو این سازمان را در گرایش‌های دام، شیلات، باغبانی و گیاهپزشکی به فعالیت مشغول کنیم که از این میان برخی از کارشناسان توانسته‌اند با کسب تجربه و مهارت به کارآفرینی موفق تبدیل شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: با توجه به آنکه در بحث محیط زیست، کاری به این سازمان محول نشده، این سازمان نتوانسته اعضای جویای کار خود را آنگونه که شایسته است به فعالیت مشغول کند. کل اعضای محیط زیست این سازمان 1335 نفر بوده که 1115 نفر جویای کار هستند و شهرستان اهواز به تنهایی دارای 842 نفر عضو با گرایش محیط زیست بوده که 718 نفر از آن‌ها جویای کار هستند. با این وجود توانسته‌ایم تاکنون از میان این اعضا 40 نفر را تحت عنوان ناظر، 154 نفر به عنوان کارورز و50 نفر را جهت بیمه‌گری معرفی کنیم.

بهبهانی نژاد با اشاره به این‌که توانمندی و هدفمندی از ویژگی‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، تاکید کرد: به کلیه مدیران دولتی اطمینان می‌دهیم که هرگونه فعالیتی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه محیط زیست به این سازمان واگذار شود، به بهترین و سریعترین شکل ممکن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امروز موفقیت و اثربخشی هرگونه برنامه‌ریزی مدیریتی در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، تحت پایش بهینه و مناسب کمی و کیفی قرار می‌گیرد. از این رو پایش واحدهای تولیدی خدماتی و صنعتی، نقش و اهمیت زیادی در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: ما به دنبال پیشرفتی هستیم که به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بیانجامد تا امانتی را که به دست ماست با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به نسل بعد بسپاریم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار