نرم افزار بیمه بیکاری بعد از 18 سال به ثمر نشست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نرم افزار بیمه بیکاری بعد از 18 سال به ثمر نشست

عضو هیات مدیره کانون کاریابی های سراسر کشور گفت: نرم افزار بیمه بیکاری حاصل 18سال تجربه مدیران موفق بخش خصوصی است که هم اکنون به ثمر نشسته است.
پیش از این همه کارها برای متقاضیان بیمه بیکاری به شکل دستی از سوی ادارات کار انجام می شد و هم اکنون همه درخواست های بیمه بیکاری از طریق ثبت نام در نرم افزار بیمه بیکاری انجام می شود و در واقع اطلاعات را از طریق این نرم افزار دفاتر کاریابی وارد سیستم می کنند بعد ادارات کار برای آنها تصمیم می گیرند و پول بیمه به حساب متقاضی واریز می شود. با راه اندازی نرم افزار میزان مراجعه به ادارات کار کاهش یافته است.
«لیلی دانشمند» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:اجرای طرح بیمه بیکاری طبق اصل44 قانون اساسی قرار بود یک دهه پیش به بخش خصوصی واگذار شود اما متاسفانه این مهم با تاخیر طولانی، تاکنون به تعویق افتاده بود.
وی اظهار داشت:خدمات بیمه بیکاری توسط فناوری اطلاعات بخش خصوصی و با سرورهایی(مرکز ذخیره اطلاعات) که در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار دارد انجام می شود؛ به عبارتی پشتیبانی این خدمات توسط این بخش اجرا می شود.
دانشمند بیان داشت: در این سال ها نرم افزاری برای بیمه بیکاری نداشتیم و این نرم افزار به اهتمام بخش خصوصی و کانون انجمن های کاریابی های کشور راه اندازی شده است.
وی مزایای استفاده از فناوری اطلاعات را کاهش درصد خطا ذکر کرد و گفت: برای ایجاد هر طرح نخست مقاومت هایی ایجاد می شود اما به مرور با اجرای موفقیت آمیز مقاومت ها کنار گذاشته خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی در کاریابی های کشور گفت: برخی انتقاد می کنند که چرا برای متقاضیان کار هزینه هایی در کاریابی دریافت می شود اما آنانی که منتقد این موضوع هستند به هزینه هایی که بخش خصوصی باید بپردازد، فکر نمی کنند.
وی ادامه داد: خدماتی که هم اکنون بخش خصوصی برای بیمه بیکاری انجام می دهد، رایگان است و تنها هزینه خدماتی که برای یافتن شغل کارجویان انجام می دهد را از متقاضیان کار دریافت می کند که این دریافتی ها هم فقط 60درصد از هزینه های کاریابی های را تامین می کند.
وی هزینه ثبت نام برای یافتن شغل از سوی کاریابی ها را 200هزار ریال ذکر کرد و گفت: 180هزار ریال هزینه مشاوره کاریابی و 20 هزار ریال هزینه ارسال پیامک از سوی کاریابی برای کارجویان است.
این فعال بخش خصوصی گفت: خدماتی که هم اکنون کاریابی ها برای متقاضیان بیمه بیکاری انجام می دهند به شکل پایلوت ( آزمایشی )برای بررسی نرم افزار است و هدف این است که در صورت موفقیت این نرم افزار، کاریابی ها طرح های دیگری را هم انجام دهند.
وی ادامه داد: طرح دادخواست که در زمان معاونت پیشین اشتغال وزارت کار ابلاغ شده بود، هنوز انجام نشده است.
دانشمند تاکید کرد: خوشبختانه وزارت کار نهایت همکاری را با بخش خصوصی برای اجرای طرح پایلوت بیمه بیکاری در کاریابی ها انجام می دهد.
دانشمند اظهار داشت: پیشتر روند اجرای خدمات بیمه بیکاری سه تا چهار ماه طول می کشید اما امروز این خدمات از طریق فناوری اطلاعات یک روزه است.
وی ادامه داد: تمام مدارک در کاریابی اسکن می شود و به اداره های کار و تامین اجتماعی ارسال می شوند و از این طریق حقوق بیمه بیکاری برقرار خواهد شد، پیشتر این گونه خدمات زمانبر بود اما هم اکنون به شکل سیستماتیک انجام می شود.
وی مزایای سیستماتیک شدن پرونده های بیمه بیکاری را پرهیز از فساد عنوان کرد و گفت: هم اکنون صندوق بیمه بیکاری با بحران منفی (عدد منفی) مواجه شده است.
دانشمند بیان داشت: بیشترین حجم مراجعه کننده در اداره کار شمال شرق تهران است و خوشبختانه با تلاشی که از سوی کاریابی ها در این منطقه انجام می شود توانسته ایم رضایت مراجعان برای دریافت بیمه بیکاری را جلب کنیم.
وی هدف وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را از برون سپاری، بهبود وضعیت متقاضیان کار و یا افرادی که به هر دلیلی کار خود را از دست می دهند، عنوان کرد

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار