نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

دسته ها: مطالب آموزشی

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

بیشتر سؤالات رایج که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شوند، سؤالات استاندارد هستند. اینکه بتوانیم در مصاحبه به این دسته سؤالات، پاسخ‌هایی مناسب بدهیم بسیار مهم است. لازم نیست جوابی را حفظ کنید یا سعی کنید به خاطر بسپارید، اما حتما قبل از مصاحبه سؤالات را مرور کنید تا بدانید قرار است از شما چه بپرسند و ایده‌ای کلی از جواب‌هایی که ممکن است در طول مصاحبه به آنها بدهید در نظر داشته باشید.

در ادامه سؤالاتی را که بیشتر احتمال دارد در هنگام مصاحبه‌ی شغلی از شما پرسیده شود همراه با بهترین پاسخ‌هایی که می‌توانید به آنها بدهید را مشاهده می‌کنید. علاوه بر اینها سؤالات دیگری که احتمال می‌دهید از شما پرسیده شود را هم بررسی کنید تا برای موفقیت قطعی در مصاحبه کاملا آماده شوید.

۱. راجع به خودتان برای‌مان بگویید
در پاسخ به این سؤال به صحبت در مورد مسائل مربوط به کار اکتفا کنید. به هیچ‌وجه وارد جزئیات شخصی نشوید، مگر اینکه به طور خاص در این مورد از شما سؤال کنند.

۲.راجع به شغل ایده‌آل‌تان بگویید
بهتر است جواب‌تان درباره‌ی یک کار خاص نباشد. برای توصیف کار مورد علاقه‌تان واژه‌های معمول و قراردادی مثل «محیط کار دوستانه» و مانند آن را به کار ببرید.

۳. چرا شغل قبلی‌تان را ترک کردید؟
یک جواب مثبت بدهید، مثلا می‌توانید بگویید: «من دنبال افق‌های روشن‌تری بودم.» پیشنهاد می‌شود که از کلمات نشان‌دهنده‌ی محدودیت استفاده کنید تا مشخص شود که به دنبال فرصت‌های بهتر هستید.

۴. نقطه ضعف‌تان چیست؟
فورا همه‌ی اختلالات شخصیت‌تان را برای پاسخ به این سؤال ردیف نکنید! خونسردی‌تان را حفظ کنید و نقاط ضعف بی‌اهمیتی که در واقع می‌توانند از نگاه دیگری نقاط قوت باشند را نام ببرید.

۵. نقاط قوت‌تان چیست؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

سعی کنید همه‌ی نقاط قوت‌تان را بگویید. همچنین برای ذکر مثال‌هایی که قابلیت‌های شما را نشان می‌دهند آمادگی داشته باشید.

۶. در مورد کارهایی که در اینجا انجام می‌دهیم چه می‌دانید؟
برای نشان دادن اطلاعات‌تان در این مورد، به طور دقیق و کامل اطلاعاتی را که از وب‌سایت شرکت به‌دست آورده‌اید شرح دهید، طوری که انگار وب‌سایت جامع‌ترین منبع برای به‌دست آوردن اطلاعات در مورد شرکت است.

۷. فکر می‌کنید چرا باید شما را استخدام کنیم؟
سعی کنید با لحن متعادلی صحبت کنید تا به مصاحبه‌کنندگان بفهمانید، همان‌قدر که شما به این کار احتیاج دارید شرکت هم به شما نیاز دارد. هرگز خودتان را با سایر متقاضی‌ها مقایسه نکنید.

۸. آیا خودتان را فرد موفقی می‌دانید؟
پاسخ ثابت برای این سؤال «بله» است. موفقیت به معنی تحت کنترل داشتن کل دنیا نیست. همه‌ی دست‌آوردهای مهم در طول تحصیل و کار را که تا همان لحظه به‌دست آورده‌اید را شرح دهید.

۹. چرا برای چنین مدت طولانی‌ای بی‌کار بودید؟
با صحبت از هر گونه فعالیت مفیدی که در این مدت داشته‌اید نظیر شرکت در دوره‌هایی به منظور افزایش اطلاعات، خودتان را از این سؤال خلاص کنید.

۱۰. همکاران‌تان چه نظری درباره‌ی شما دارند؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

فقط تعریف‌ و تمجیدهای معمولی که همکاران از کار شما می‌کردند را بازگو کنید و مراقب باشید طوری صحبت نکنید که به نظر برسد دارید اغراق می‌کنید.

۱۱. اگر استخدام شوید به نظرتان چه مدت اینجا مشغول به کار خواهید بود؟
اصلا با صحبت کردن در مورد دوره‌‌ای مشخص و تاریخ و زمانی خاص، جواب دقیقی برای این سؤال ارائه ندهید. پاسخی مانند «تا زمانی که هر دو طرف از کار راضی باشند.» برای این سؤال مناسب‌ است.

۱۲. آیا فکر می‌کنید صلاحیت و شایستگی شما برای این شغل بیش از الزامات آن است؟
سعی کنید گزینش‌کننده را متقاعد کنید که برای این کار مناسب هستید. هرگز در مورد سطح مدارک و گواهی‌های تحصیلی‌تان و تناسب آن با شغل مورد نظرتان با لحنی نامطمئن سخن نگویید زیرا این کار نشان‌دهنده‌ی تردید شما برای دست یافتن به آن شغل خواهد بود.

۱۳. درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت‌تان توضیح دهید
با تأکید زیاد بر توانایی‌تان در برقراری انواع ارتباط با همکاران و زیردستان توضیح دهید که همیشه می‌توانید مخاطب‌تان را متوجه نکته‌ی اصلی کنید.

۱۴. اهل کار تیمی هستید؟
برای چندمین بار، پاسخ به این سؤال یک «بله»‌ی محکم و بی‌درنگ است. مثال‌های مختلفی از مواردی که به صورت گروهی توانسته‌اید با موفقیت و در زمان مقرر شده، پروژه‌های‌تان را به‌پایان برسانید را برای مصاحبه‌کننده ذکر کنید.

۱۵. فلسفه‌ی شما درباره‌ی «کار» چیست؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

برای پاسخ به اینگونه سؤالات هیچ صفتی به کار نبرید. فقط در مورد ارزش‌های کلی مورد قبول خودتان در محل کار و انرژی و اشتیاقی که می‌توانید به تیم بدهید صحبت کنید.

۱۶. در یک کار تیمی ترجیح می‌دهید چه مسئولیتی داشته باشید؟
سعی کنید خودتان را طوری انعطاف‌پذیر نشان دهید که این احساس ایجاد شود که برای‌ شما فرقی نمی‌کند، هدایت‌کننده‌ی گروه باشید یا دستورات شخص دیگری را دنبال کنید.

۱۷. چه ویژگی‌هایی در همکاران برای‌تان آزاردهنده و ناخوشایند است؟
به مصاحبه‌کنندگان پاسخ دهید که می‌توانید با سازگار کردن خودتان و برخورد آرام و مناسب با همه‌ی مسائل و با هر نوع همکاری کنار بیایید.

۱۸. چرا فکر می‌کنید می‌توانید در این شغل موفق شوید؟
روی مهارت‌ها و تجربیات‌تان در محل کارهای قبلی و همچنین فعالیت‌های‌تان در هنگام بحران، تأکید کنید تا مصاحبه‌کنندگان احساس کنند شما فرد شایسته‌ای هستید.

۱۹. کار بیشتر برای‌تان مهم است یا پول؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

پاسخ دهید که هر دو برای شما مهم هستند. نباید با تظاهر به این که یکی از این دو (کار یا پول) برای‌تان بی‌اهمیت است زیادی دست‌و‌دل‌باز یا برعکس به نظر برسید.

۲۰. کارفرمای قبلی‌تان بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت شما را چه می‌داند؟
باید مسائل مهم و خاصی که در محل کار قبلی‌تان پیش‌آمده را نقل کنید. در صورتی که معرفی‌نامه یا تشویق‌نامه‌ای دارید به عنوان تأییدی بر حرف‌های‌تان به مصاحبه‌کنندگان نشان دهید.

۲۱. درباره‌ی توانایی‌‌تان برای کار کردن تحت‌فشار بگویید
این نوع سؤالات فریبنده را با دقت جواب دهید. سعی کنید توضیح دهید که چطور گاهی اوقات توانسته‌اید تحت‌فشار پیشرفت کنید و نتایج بهتری به‌دست آورید.

۲۲. تصمیم دارید کم‌تجربگی‌تان را چطور جبران کنید؟
با پررنگ‌تر جلوه دادن مهارت‌ها و دست‌آوردهای‌تان حس اعتماد ایجاد کنید. از مسئولیت‌های مشابهی که در دوران تحصیل در مدرسه یا گذراندن دیگر دوره‌ها برعهده داشته‌اید صحبت کنید.

۲۳. چه عاملی به شما انگیزه می‌دهد که بهترین عملکرد را در شغل‌تان داشته باشید؟
جواب‌های احمقانه مانند «حقوقی که می‌گیرم» شانس استخدام شما را به طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. کلمات مثبتی مثل حال‌و‌هوای کار، انضباط و درست‌کاری را به کار ببرید.

۲۴. چه زمانی در این شغل احساس موفقیت خواهید کرد؟
می‌توانید پاسخ دهید: «زمانی که از نظر کمّی و کیفی به اهداف تعیین شده برسم و از آنها فراتر روم تا بتوانم به مقام بالاتری در شرکت دست پیدا کنم.»

۲۵. آیا می‌توانید منافع شرکت را به منافع خودتان ترجیح ‌دهید؟
به سادگی بگویید بله. این سؤال فقط برای این طرح شده که مشخص کند شما تا کجا حاضرید با شرکت همکاری کنید و همه چیز را جدی بگیرید تا سازمان را به اهدافش برسانید.

۲۶. دوست دارید رئیس‌تان چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

هرگز با صحبت از ویژگی‌های خاص و مشخص سعی نکنید آنچه انتظار دارید را با ذکر جزئیات توصیف کنید. سعی کنید چند ویژگی مثبت را نام ببرید، مثلا این که شایسته و منصف باشد و به کارمندان انگیزه بدهد.

۲۷. انتظار دارید ۵ سال دیگر در چه موقعیتی باشید؟
پاسخی واقع‌بینانه و متناسب با رزومه بدهید و طوری صحبت کنید که فردی دارای بینش و آینده‌نگری به نظر برسید.

۲۸. از اشتباهات شغلی‌تان چه درسی گرفته‌اید؟
فقط حواس‌تان باشد که همه‌ی اشتباهات بزرگی که در محل‌ کارهای قبلی مرتکب شده‌اید را فاش نکنید. چند اشتباه مهم را آشکار کنید ولی بیشتر راجع به آنچه از این اشتباهات یاد گرفته‌اید صحبت کنید.

۲۹. اگر لازم باشد کسی را برای این شغل گزینش کنید به دنبال چه ویژگی‌هایی در این فرد خواهید بود؟
شرح شغل را با مهارت‌های خودتان مخلوط کنید، ولی مواظب باشید که ارتباط اصلی با موضوع حفظ شود و پاسخ‌هایی که می‌دهید قابل توجیه باشند.

۳۰. از این شغل/شرکت چه انتظاراتی دارید؟
طوری صحبت کنید که انگار توسط شرکت استخدام شده‌اید. پاسخ دهید ترجیح می‌دهید که محدود نباشید و آزادی عمل داشته باشید تا بتوانید علاوه بر کار خودتان به مسائل کوچکِ دیگر هم رسیدگی کنید.

۳۱. آیا سؤالی از من دارید؟

نمونه سوالات مصاحبه‌های شغلی و پاسخ‌هایی که باید به آنها داد

وقتی قبل از مصاحبه تمرین می‌کنید لیستی از سؤالات‌تان تهیه کنید. در حین مصاحبه، به‌صورت مشخص و واضح نشان دهید که جواب‌های ارائه شده برای سؤال‌های‌تان را درک کرده‌اید. این نشان می‌دهد که تفکر و عملکرد شما همیشه واضح و روشن است.

۳۲. چرا فکر می‌کنید که می‌توانید در این کار موفق شوید؟
پاسخ‌هایی که روی شباهت میان ویژگی‌هایی مورد نیاز برای برای شغل درخواستی با توانمندی‌های شما تأکید دارند، جواب‌های صحیح هستند و احتمال به‌دست آوردن شغل را افزایش می‌دهند.

۳۳. نظرتان در مورد شرکتی که قبلا در آن کار می‌کردید چیست؟
محل کار قبلی‌تان را به عنوان جایگاه مؤثری معرفی کنید که به شما در بهبود استعدادهای‌تان کمک زیادی کرده است. از هرگونه صحبت منفی درباره‌ی آن خودداری کنید، حتی اگر سؤال با لحن و منظور خاصی بیان شود.

۳۴. برخوردتان با انتقاد چطور است؟
طوری صحبت کنید که انگار انتقاد را بهترین راه پیشرفت می‌دانید. بگویید که هرگز انتقاد را خصومت شخصی تلقی نمی‌کنید و چند مثال که نشان‌دهنده‌ی ظرفیت شما در انتقادپذیری است را ذکر کنید.

 

مطالب آموزشی