نهایی شدن سامانه جامع روابط کار تا ۳ ماه آینده/ کارگران به پیشخوان مراجعه کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه تمام کارگران باید در سامانه جامع روابط کار احراز هویت شوند گفت: تا ۳ ماه دیگر سامانه جامع روابط کار نهایی می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی خدایی،نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره سامانه جامع قراردادهای کار گفت: یکی از نابه سامانی های موجود در حوزه روابط کار رواج قراردادهای سفید امضا است. این قراردادها از ابتدای دهه 70رواج یافت. با بهم خوردن عرضه و تقاضای نیروی کار طی یک دهه اخیر شاهد قراردادهایی به اسم سفید امضا هستیم. رواج قراردادهای سفید امضا،تسویه حساب سفید امضا، چک و سفته سفید امضا مشکلاتی را برای کارگران به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد کارفرمایان از نیاز کارگر به کار، سوء استفاده می کنند گفت: همین مسئله باعث می شود که در بدو ورود از نیاز کارگر سو استفاده می کنند و قرار داد یا تسویه حساب سفید امضا منعقد می کنند.

خدایی گفت: با توجه به آمارهایی که در هئیت های تشخیص و حل اختلاف وجود دارد، بیش از 20درصد قراردادها به سمت سفیدامضا پیش رفته اند. یعنی کارفرمایان آنچه که صلاح می دانند درقرارداد کار ذکر می کنند و به قرار داد خاتمه می دهند.

وی افزود: طبق ماده 10قانون کار، در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در صورت وجود شورای اسلامی کار باید در اختیار نماینده کارگران قرار گیرد.

وی اظهار داشت:اگر قرار باشد یک نسخه تمام قراردادها در اختیار اداره کار قرار گیرد همان زمان بر است و هم اینکه امکان جمع آوری در این حجم وجود ندارد. سامانه جامع روابط کار که 46 زیر مجموعه دارد زمینه مناسب برای ثبت قراردادها است. چرا که یکی از زیر مجموعه های این سامانه،ثبت قراردادهاست. بعد از راه اندازی این سامانه کارفرمایان مکلف خواهند بود در بدو قرارداد با کارگران، قرارداد را در سامانه ثبت کنند. همچنین کارگران باید هویت خود را در این سامانه ثبت کنند. فکر می کنم که بتواند مانع قرارداد سفید امضا شود.

وی گفت: 5زیرمجموعه سامانه جامع روابط کار در حال اجرا است. در بسیاری از استان ها از مرحله پایلوت گذاشته است و در مرحله احراز هویت کارگران است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: از نگاه کارگران یکی از اهداف این سامانه، داشتن یک جامعه آماری کامل از کارگران است. متأسفانه تا کنون هیچ آماری از نحوه قراردادها،میزان قراردادها،نوع قرارداها و میزان شکایت ها نداریم. بنابراین برای حوزه روابط کار داشتن یک بانک اطلاعاتی از حوزه روابط کار امری مهم است.

وی بیان کرد:ثبت دادخواست ها از دیگر فعالیت های این سامانه است. آرای هیئت های تشخیص و حل اختلاف از سوی این سامانه ابلاغ خواهد شد. طرح طبقه بندی مشاغل،حوزه تعاون همه در این سامانه وجود دارد. به منظور ساماندهی دربحث قراردادها، کارگران هر چه سریعتر به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت مراجعه کنند. در آینده ارائه خدمات به کارگران و کارفرما منوط به احراز هویت در این سامانه خواهد شد. کارگرانی که بیمه هستند یا نیستند باید در این سامانه احراز هویت شوند. چرا که با این سامانه امکان شناسایی کارگران غیر بیمه ای نیز مهیا می شود.

خدایی با اشاره به ماده 2 و 3قانون کار گفت: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند . در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .

وی اظهار داشت:هر شخصی که با کارفرمایی کار می کند و حتی اگر حداقل های قانونی را رعایت کند از آن به عنوان رابطه روابط کار یاد می شود. تک تک کارگران در این سامانه احراز هویت کنند چرا که با استفاده از آمار و تطبیق دادن با اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی می توانیم متوجه شویم که چه تعداد از کارگران تحت پوشش بیمه نیستند.

خدایی بیان کرد: به دلیل نبود امنیت شغلی کارگران قادر به گرفتن حق و حقوق خود از جمله بیمه نیستند. با همکاری که از سوی نمایندگان کارگران و وزارت کار انجام شده است، بازرسان وزارت کار از این کارگران حمایت خواهند کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: مرحله احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت انجام می شود. چرا که قرار است در گام های بعدی خدمات قضایی هم از سوی این سامانه به کارگران داده شود. هر کارگران یک بار به پیشخوان دولت مراجعه می کند و پس از دریافت رمز و کد کاربری می تواند با مراجعه به سامانه اقداماتی که می خواهد را انجام دهند.

وی بیان کرد:دفاتر پیشخوان آمادگی احراز هویت کارگران را دارند. در همه استان ها این سامانه شروع شده است. در بعضی استان ها در محله استقرار سخت افزار،بعضی از استان ها اجرا می شود. کرمانشاه و اردبیل به صورت کامل در حال انجام است. به عنوان نمایندگان کارگران ، از کارگران می خواهم که مراجعه کنند و احراز هویت کنند چرا که بخش قابل توجهی از کارگران به دلیل اینکه از وضعیت آنها خبر نداریم از حداقل های قانونی محروم هستند.

خدایی بیان کرد: حدود 5سامانه در مرحله ارائه خدمات است. پیش بینی می شود استقرار و نهایی شدن این سامانه حدود 2تا 3ماه آینده باشد. 7زیر سامانه آماده تأیید سازمان تنظیم مقررات و نهاد ریاست جمهوری است. هیچ تاییدیه و هیچ توافقی نمی تواند حداقل های قانونی را از کارگران بگیرد. تمام کارگران باید حداقل مزد و بیمه و … حداقل های قانونی را داشته باشند.کارفرمایان بدانند در صورت اثبات سو استفاده از سفید امضا طبق مواد 673 و 674 قانون مجازات اسلامی به 6ماه و 3سال زندان محکوم خواهند شد. نمایندگان کارگران از کارگران حمایت خواهند کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار