نگرانی آموزش‌وپرورش از استخدام معلمان حق‌التدریس بدون سنجش و آزمون

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

نگرانی آموزش‌وپرورش از استخدام معلمان حق‌التدریس بدون سنجش و آزمون

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار نفر از آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند که باید ۱۹۰ هزار جذب نیرو داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر این شورا از نگرانی شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه جذب معلمان خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و رفع اشکالات موجود افراد دارای شرایط لازم برای امر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش جذب و به کارگیری شوند. جذب نیرو در آموزش و پرورش و واجد شرایط بودن افراد برای این امر مهم که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هم در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که تربیت کادر مورد نیاز آموزش و پرورش به عهده آن است مورد تاکید قرار گرفته است.

در همین رابطه اسفندیار چهاربند- رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ابراز نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به نحوه انتخاب داوطلبان برای ورود به حرفه معلمی است، اظهار کرد:‌ هم اکنون دو روش برای جذب معلم وجود دارد، روش اول از طریق آزمون سراسری است که فارغ التحصیلان دوره متوسطه در کنکور شرکت کرده و با انتخاب دانشگاه فرهنگیان دوره 4 ساله را طی می‌‌کنند.

وی افزود: روش دوم از طریق آزمون استخدامی است و فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و بالاتر در آزمون شرکت می‌کنند و پس از قبولی و مصاحبه تخصصی می‌توانند برای گذراندن دوره یکساله معلمی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بروند؛ نگرانی شورای عالی صرف نظر کردن از این آزمون‌ها و مراحل و ورود به حرفه معلمی بدون گذراندن آنهاست.

چهاربند ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فصل هشتم سند تحول بنیادین وظیفه سیاستگذاری و نظارت کلان بر اجرای سند را بر عهده دارد و سند بر اجرای مراحل فوق برای جذب معلم تاکید دارد.

* استخدام معلمان حق‌التدریس بدون آزمون مطابق اسناد بالادستی نیست

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش درباره وضعیت معلمان حق التدریس تصریح کرد: برای جذب معلمان حق‌التدریس هرمسیری که از آزمون و فرصت برابر نگذرد را مطابق اسناد بالا دستی نمی‌دانیم و تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی صیانت از این اسناد است و در این رابطه می‌توانیم به طرحی که اخیرا برای به کارگیری معلمان پیش دبستانی و نهضت سوادآموزی بدون گذراندن آزمون در مجلس تصویب شد، اشاره کنیم و تاکید داریم که مجلس به قوانین مصوب در برنامه ششم توسعه وفادار بماند تا افراد داوطلب ورود به شغلی معلمی براساس این قوانین، در یک فرصت برابر با شرکت در آزمون سراسری و آزمون استخدامی به شغل معلمی وارد شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند تاکید بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان تبعیض است؟ گفت: ورود به دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان در یک فرصت برابر به همه عرضه می‌شود و برای انتخاب دانشجو از طریق آزمون سراسری یا آزمون استخدامی اقدام می‌کنیم بنابراین نمی‌توان مدعی شد که تبعیض وجود دارد.

* به ازای 320 هزار بازنشسته باید 190 هزار نفر جذب کنیم

چهاربند در رابطه با بازنشستگی فرهنگیان درسال‌های آتی بیان کرد: تا سال 1400 حدود 320 هزار بازنشسته خواهیم داشت اما مفهوم آن ایجاد کمبود در آموزش‌وپرورش نیست چرا که هم‌اکنون عدم تعادل‌هایی در بحث نیروی انسانی وجود دارد که با استفاده از فرصت بازنشستگی می‌توانیم آن را جبران کنیم. طبق برنامه چهارساله‌ای که آماده کردیم به ازای 320 هزار فردی که بازنشسته می‌شوند اگر بتوانیم 190 هزار نفر جذب کنیم به نیازهایمان پاسخ داده‌‌ایم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که براساس سند تحول بنیادین برای ایجاد رقابت بین معلمان و رعایت عدالت، هر چند وقت یکبار صلاحیت‌های علمی و اخلاقی آنها پایش می‌شود؟گفت: در سند تحول بنیادین مکانیزم این پایش نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است و هم‌اکنون آموزش‌وپرورش در حال طراحی نظام سنجش اما آنچه تا امروز برای پایش معلمان به کار گرفته می‌شود عبارتند از فعالیت گروه‌های آموزشی، نظارت بالینی در مدارس و مراجعه به کلاس‌های درس و بررسی روش تدریس معلمان و ارائه توصیه‌های لازم در دوره‌های ضمن خدمت بالینی.

اخبار آموزش و پرورش اخبار