نگرانی وزارت کار از قراردادهای کار و سفیدامضا

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نگرانی وزارت کار از قراردادهای کار و سفیدامضا

وزیر تعاون، کار ور رفاه اجتماعی گفت:حق اشتغالِ بدون تبعیض، از برنامه های وزارت کار برای حقوق شهروندی است. وی تاکید دارد که سند کارشایسته، میثاق ملی و ترجمان حقوق شهروندی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین اجلاس ملّی گزارش حقوق شهروندی گفت:حق اشتغال بدون تبعیض، از برنامه های وزارت کار برای حقوق شهروندی است.

وی افزود: هم در این دولت و هم در دولت قبل برای رعایت حقوق شهروندی از تمامی اقوام اعم از شیعه و سنی، کرد و بلوچ و اقلیت‌ها در فعالیت ها، کارها و امور کشور استفاده شده است.

وزیر تعاون، کار ور رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه از جنبه‌های مختلفی با منشور حقوق شهروندی در ارتباط است، افزود: این وزارتخانه از آسیب‌دیدگان اجتماعی تا ثروت‌آفرینان دیروز و امروز و سالمندان را در بر می‌گیرد.

ربیعی گفت: ما در وزارتخانه سعی کردیم تا مساله حقوق و عدم تبعیض در میان مردم را دنبال کنیم. همچنین در مناصب مختلف این وزارتخانه از سطوح معاونان تا مدیران کل سعی کردیم از اقوام و مذاهب گوناگون بهره ببریم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم تا بر اشتغال کسانی که فرصت نابرابر دارند تمرکز کنیم، گفت: بنابراین برنامه‌های اشتغال روستایی و عشایر را در دستور کار قرار دادیم. توانمند شدن برای کاریابی، رفتن به زندان‌ها پادگان‌ها و روستاها، ساماندهی کارها از جمله کولبرها و… مقابله با قراردادهای سفید امضا و نگرانی از قراردادهای کار، تلاش برای تساوی حقوق و ایجاد حقوق شهروندی از بنیادی‌ترین اموری است که در این دوره دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه حق فعالیت صنفی در وزارتخانه در طول سه سال اخیر دنبال شده است، بیان کرد: برخی تشکل‌های صنفی بیش از سه سال وقت ما را گرفتند تا تشکیل شوند و معتقدم این تشکل‌ها می‌تواند در اجرای حقوق شهروندی کمک کند.

وی با بیان اینکه ساختار نظام مشارکتی و معنا دادن به شرکا موجب شد تا تشکل‌های کارگری، کارآفرینی و بهزیستی در دولت تدبیر و امید رشد داشته باشند، ابراز داشت: کارگران برای اولین بار توانستند راهپیمایی کرده و تجمع قانونی داشته باشند. نهادهای صنفی از ارکان حقوق شهروندی است.

وزیر کار اضافه کرد: بزرگ کردن حوزه عمومی از کارهایی است که ما در گسترش جامعه مدنی آن را دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در تضمین حقوق شهروندی از جمله اقدامات وزارت کار است، گفت: حقوق کاری زنان و جلوگیری از اخراج آن‌ها به خاطر بارداری را دنبال می‌کنیم. بیمه زنان سرپرست خانوار رشد داشته است. تحولات جمعیتی و تغییرات در سبک زندگی از جمله برنامه بودند.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور ما با یکدیگر به مرکز بهزیستی رفتیم. در کنار بازدید شما، زنی با من صحبت کرد که سن چهره‌اش و با شناسنامه‌ای‌اش 20 سال تفاوت داشت. آن زن از رنج کودکان معلول و نبردن آن‌ها و حاشیه‌نشینی سخن گفت. احقاق حقوق این زنان در حقوق شهروندی در سرلوحه برنامه‌های ماست.

وزیر کار ادامه داد: حقوق بهره‌مندی از زندگی سالم از طریق غربالگیری دنبال می‌کنیم تا کودکان معلول کاهش یابد. این کار 80 تا 90درصد در مناطق محروم صورت گرفته است. دادن وعده گرم در مهدکودک‌ها از مواردی بود که انجام آن دنبال شده است. ما به دنبال مبارزه با سوتغذیه کودکان و خردسالان در هزار روز اول زندگیشان هستیم.

ربیعی امکان تحصیل برای همه و همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل و کاهش اعتیاد کودکان و زنان را از دیگر اقدامات وزارت کار در زمینه حقوق شهروندی برشمرد و بیان کرد: شاهد تحول در ترکیب جمعیتی کشور هستیم. دور نیست که در آینده‌ای نزدیک 30 میلیون سالمند در کشور داشته باشیم. سالمندی سالم در شورای عالی سلامت مورد تصویب قرار گرفته و با تاسس خانه امید و دادن پیشی دادن مستمری بر تورم درحقوق بازنشستگان در جهت تکریم سالمندان خود هستیم.

وی افزود: حقوق توان‌خواهان را دنبال می‌کنیم و در این باره لایحه جامع حمایت از معلولان را برای احقاق حقوق شهروندی داده‌ایم و در فهرست پیگیری‌ها از شما کمک بیشتری می‌طلبیم.

وزیر کار تاکید کرد: زبان گفت‌وگو از نیازمحوری بر حق‌محوری را باید تغییر دهیم. مسائل اجتماعی از سیاست‌زدگی باید جدا کنیم. باید حقوق شهروندی به نحوی نهادینه شود تا در قالب آرامش بیشتر دنبال کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار