هزینه ایجاد اشتغال در تعاونی ها یک دهم سایر بخش هاست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

هزینه ایجاد اشتغال در تعاونی ها یک دهم سایر بخش هاست

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: هزینه ایجاد یک شغل در سایر بخش ها یک میلیارد تومان است در حالی که در بخش تعاون با 100 میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد؛ بنابراین هزینه ایجاد شغل در تعاونی یک دهم سایر بخش هاست.
«بهمن عبداللهی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصادی کشور، در تمام قوانین به ویژه قانون اساسی، اصل 44 و اجرای این اصل معرفی شده و دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه تولید، خدمات و کشاورزی است.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته کمتر از این ظرفیت استفاده شده است، افزود: در شرایط فعلی که کشور در تنگناهای اقتصادی است، به نظر می رسد سیاستگذاران اقتصادی به ویژه دولت می تواند از ظرفیت بخش تعاون برای حل بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم ها استفاده کند.
رئیس اتاق تعاون با تاکید براینکه بخش تعاون با تمام امکانات در خدمت سیاست های اقتصادی دولت است، گفت: برای نمونه در اواخر سال گذشته که موضوع تامین و توزیع گوشت یکی از مشکلات جدی مردم بود، با استفاده از ظرفیت بخش تعاون در کمتر از یک ماه مشکل حل شد و بازار به حالت تعادل بازگشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش تعاون بزرگترین شبکه های فروشگاه های زنجیره ای برخوردار است، در دوران دفاع مقدس نیز توانست وظایف خود را به خوبی ایفا کند و هم اکنون نیز می تواند با امکانات بیشتر و به مراتب وسیع تر از گذشته کالای اساسی مورد نیاز مردم را توزیع کند.
عبداللهی تصریح کرد: بخش تعاون در حوزه کشاورزی، خدمات و تولیدات صنعتی نیز از امکانات وسیعی برخوردار است و تنها باید اراده دولت و دستگاه های ذیربط برای استفاده از این ظرفیت وجود داشته باشد.
وی اظهارداشت: یکی از مشکلات اصلی کشور، موضوع اشتغال است و با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در بخش تعاون پایین تر از سایر بخشهاست؛ بنابراین می توان به کمک این بخش شغل پایدار، مولد و شغلی که به مناسب مناطق محروم باشد را ایجاد کند.
رئیس اتاق تعاون ادامه داد: در حوزه صنایع دستی، تولیدات شیلات و آبزی پروری و سایر حوزه ها طرح های مختلفی ارائه کردیم می تواند علاوه بر ایجاد شغل در مناطق محروم و کمتر برخوردار، افزایش تولید در این زمینه شود.
به گزارش ایرنا، آمارهای ثبتی وزارت تعاون نشان می دهد که در سال 1397 حدود سه هزار و 900 تعاونی در گرایش های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت داشته اند که سهم هر یک به ترتیب 41درصد، 33درصد و 25 درصد است.
این تعداد تعاونی ها توانسته اند، حدود 72 هزار عضو جدید و حدود 62 هزار و 500 نفر فرصت های شغلی جدید را در کل کشور ایجاد کنند. در واقع بطور متوسط هر تعاونی زمینه ایجاد اشتغال 16 نفر را مهیا کرده اند که نشان از ظرفیت ایجاد اشتغال تعاونی‌ها با کمترین سرمایه و زودبازده بودن تعاونی دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار