همفکری وکلای ملت و وزیر ارتباطات برای توسعه اشتغال در فضای وب

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

همفکری وکلای ملت و وزیر ارتباطات برای توسعه اشتغال در فضای وب

جمعی از اعضای فراکسیون اشتغال و تولید با وزیر ارتباطات جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات موجود در مسیر اشتغال در فضای مجازی تشکیل دادند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جمعی از اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس امشب (دوشنبه 2 بهمن) با وزیر ارتباطات در محل دفتر وزیر در جلسه ای پیرامون” چالش های موجود در مسیر اشتغال در فضای مجازی “به بحث و گفت وگو پرداختند.
7 درصد کاهش اعتبارات وزارت ارتباطات در لایحه بودجه 97/ تلاش این وزارتخانه برای ایجاد 100 هزار شغل در سال
محمدجاد آذری جهرمی با تاکید بر اینکه اشتغالزایی در فضای مجازی، انقلاب صنعتی چهارم را در عرصه اقتصادی رقم می زند، در تشریح اقداماتی که تاکنون این وزارتخانه درخصوص توسعه ارتباطات انجام داده است، گفت: ایجاد شناسنامه اطلاعاتی یا رمزنگاری بر مبنای نظام مبتنی بر شفافیت و بی نیازی از بانک و اتصال همه اشیا به اینترنت با هدف مخابره اطلاعات و پردازش آن به صورت هوشمندانه به منظور مدیریت منابع از جمله اقدامات این وزارتخانه بوده است. همچنین برنامه ریزی جدی برای استعمار دنیا در عرصه اقتصادی توسط شرکت ها از دیگر اهداف مهم این مجموعه است.
وی با اشاره به تکالیفی که رئیس جمهور برای این وزارتخانه تعیین کرده است، ادامه داد: آقای روحانی در شورای عالی مجازی به وزارت ارتباطات، تکلیف کرده که تا ماه آینده پیش نویس سند استراتژی اقتصاد ایران را به دولت تحویل دهد.
آذری جهرمی در اعلام آمار مشاغل ایجاد شده در فضای مجازی تاکید کرد: هم اکنون بیش از 40 میلیون کاربر تنها از طریق تلگرام به فضای مجازی متصل هستند، از سوی دیگر طی پایش تعداد کثیری از کانال های تلگرامی به این نتیجه رسیدیم که 35 هزار گروه شغلی به طور مستقیم در تلگرام فعال بوده و 9 هزار کانال کسب و کار و 15 هزار عضو در این کانال ها در مشاغل متعدد فعالیت دارند.
وی ضمن هشدار نسبت به تبعات استفاده از فیلترشکن ها اظهار کرد: به تازگی 30 میلیون نفر از کاربران از فیلترشکن ها برای ورود به تلگرام استفاده کردند بدون اینکه از تبعات ضدامنیتی آنها آگاه باشند.
این عضو کابینه دولت دهم با اشاره به اینکه دولت بر اقتصاد مبتنی بر اشتغال به عنوان برنامه آینده خود در فضای مجازی تاکید دارد، که از طریق همدلی بین دستگاه ها باید محقق شود، عنوان کرد: وزارت ارتباطات براساس آنچه در مجلس وعده داده بود مبنی بر اینکه 90 درصد روستاها در 4 سال آتی از پوشش ارتباطی بهره مند شوند، کما اینکه در برنامه ششم توسعه به این نکته اشاره شده بود، قطعا درصدد هستیم شرایط بهره مندی از 4 خدمت زیرساختی را در 80 درصد روستاها فراهم کنیم.
وی با یادآوری اینکه برای ارائه خدمات به روستاها آنها را به 4 منطقه سبز، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی کرده ایم، بیان کرد: براساس پایش 55 هزار و 477 روستا از نظر بهره مندی از خدمات ارتباطی در 3 قالب اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت بررسی شدند، 34 درصد آنها در دسته سبز که از هر سه خدمات بهره مند بودند، 51 درصد از دو سرویس، 10 درصد از یک سرویس و 1 درصد فاقد هرنوع سرویسی بودند که به دنبال آن قرار بر این شد سرویس های برقرارکننده ارتباط همچون ایرانسل تا دهه فجر تعداد 21 هزار روستا را و همراه اول نیز تا پایان اردیبهشت ماه 52 درصد کل روستاهای کشور را تحت پوشش قرار داده به طوری که به طبقه سبز انتقال یابند.
آذری جهرمی تصریح کرد: اتصال 55 هزار واحد آموزشی، 18 هزار خانه بهداشت، 3 هزار مرکز تعاون روستایی و 2400 مراکز مشاوره وزارت جهاد کشاورزی به سیستم ارتباطی از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود.
وزیر ارتباطات بااشاره به اقدامات این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال روستایی از طریق فضای مجازی اظهار کرد: با بهره مندی از بودجه 1.5 میلیاردی از صندوق توسعه ملی قرار بر این شده که روستاهای کشور از طریق ICT به منظور ارائه خدمات خود در قالب مشاغلی که به گردشگری و صنایع دستی و دیگر مشاغل مرتبط با قشر روستایی مرتبط بوده، اقدام کنند که چنانچه این مهم تحقق یابد، به طور قطع می توان امیدوار بود که سالانه 100 هزار شغل در این فضا ایجاد شود.
وی از ارائه یک هزار دستگاه خودپرداز در هزار نقطه روستایی کشور به عنوان دیگر اقدامات موثر وزارت ارتباطات در جهت توسعه سیستم ارتباطی این مناطق یاد کرد.
وزیر ارتباطات در بیان میزان سهم این وزارتخانه از بودجه 97 گفت: بودجه وزارت ارتباطات در لایحه بودجه 97، حدود 7 درصد نسبت بودجه سال گذشته کاهش داشته است که در اینجا جا دارد از نمایندگان مجلس درخواست کنیم که در جهت حفظ این میزان اعتبارات به منظور بهینه سازی ارائه خدمات از این وزارتخانه حمایت کنند.
وزارت ارتباطات در ایجاد دولت الکترونیک پاسخگوی قانون نبوده است
در ادامه این جلسه غلامرضا کاتب با یادآوری مصوباتی که در جهت توسعه شبکه ارتباطی کشور به ویژه در زمینه ایجاد دولت الکترونیک در مجلس وجود داشته، گفت: در مجلس در جهت رفع موانع کسب و کار در فضای ICT اقدامات قابل قبولی انجام شده است.
وی افزود: با وجود اینکه در مجلس بر تکمیل شبکه اطلاعات به ویژه در زمینه دولت الکترونیک تاکید فراوان شده است، اما تاکنون وزارت ارتباطات پاسخگوی این قانون نبوده است.
گزارش پلیس فتا درمورد ظرفیت ایجاد 18 میلیون شغل در فضای مجازی/ شناسایی 16 چالش مهم در مسیر اشغال در این فضا
ر ادامه؛ پروانه مافی که در فراکسیون اشتغال و تولید به جمع آوری اطلاعات مفیدی در زمینه شناسایی چالش های موجود در مسیر اشتغال در فضای مجازی پرداخته است، گفت: بی تردید شبکه ارتباطات وابستگی مکانی مشاغل را کاهش داده است، ضمن اینکه رشد نمایی تولید محتوایی و بیکران بودن فضای مجازی از دیگر امتیازات موجود در این فضا بوده است.
وی افزود: براساس گزارش پلیس فتا می توان 18 میلیون شغل در فضای مجازی ایجاد کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با استناد به آنچه در قانون برنامه ششم توسعه برای رشد اقتصادی آورده شده، تصریح کرد: در برنامه ششم، نرخ رشد اقتصادی 9.4 درصد تعیین شده که باید تا پایان برنامه محقق شود و وزارت ارتباطات نیز در این راستا باید رسالت و سهم خود را به انجام رساند، این مصوبه مجلس به طور مستقیم و غیرمستقیم این وزارتخانه را موظف به اشتغالزایی می کند.
مافی با اشاره به 150 ساعت کار کارشناسی در فراکسیون اشتغال و تولید، بر شناسایی 16 چالش اساسی موانع کسب و کار در مسیر اشتغال در فضای مجازی اشاره کرد.
اجرای طرح رجیستری یکی از اقدامات موثر وزارت ارتباطات
احمد همتی دیگر عضو فراکسیون اشتغال و تولید در ادامه این جلسه گفت: ایجاد فضای فکری یک اصل کلی در فضای مجازی است و همانطور که در تاریخ هیچ گاه ایجاد موانع در مسیر جریان های فکری اصلی موفق نبود، بنابراین فضای فکری موجود در فضای مجازی را نیز نمی توان به طور دائم متوقف کرد.
وی با انتقاد از برخی از سیاستگذاری ها در جهت کاهش سرعت اینترنت تاکید کرد: هم اکنون باید به جای کاهش سرعت اینترنت و ایجاد موانعی در مسیر تشکیل روند دسترسی به شبکه های ارتباطی لازم است به دنبال فرهنگ سازی باشیم.
همتی در ادامه از اجرای طرح رجیستری به عنوان یکی از اقدامات موثر وزارت ارتباطات در جهت کاهش قاچاق کالا یاد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار