همه آنچه در دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی بهبهان رخ داد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

همه آنچه در دو سال گذشته در دانشگاه صنعتی بهبهان رخ داد

رییس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان و معاونان این دانشگاه با حضور در تحریریه ایسنا٬ از اقدامات انجام شده در این دانشگاه در دو سال اخیر گفتند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، سید منصور سیدنژاد، رییس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان با حضور در تحریریه این خبرگزاری٬ اظهار کرد: مقارن با دیداری که وزیر علوم در اسفند‌ماه سال گذشته از دانشگاه‌های استان داشتند، جلسه‌ای با دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا داشتند و ضمن بررسی مشکلات، یکی از نکاتی که در این جلسه مطرح شد و مورد حمایت قرار گرفت طرح جامع کارآفرینی بود که در این دانشگاه برای اولین بار در جنوب و جنوب غرب کشور درحال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: در این طرح مبنا این است که دانشجویانی که وارد فضای دانشگاه می‌شوند در کنار آموزش‌های تخصصی، آموزش‌های مهارتی ببینند و ما بتوانیم دانشجوی کارآفرین عرضه کنیم. در راستای تحقق شعار سال، یکی از گام‌هایی که می‌توان برداشت اجرای این طرح بوده که در دانشگاه ما رقم خورده است.

به گزارش ایسنا، همچنین سید سعید میری٬ مدیر فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه، با بیان اینکه چهار عرصه دانشجویان، اساتید، کارمندان و شهرستان عرصه‌های اساسی حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هستند، گفت: برای ارتقای وضعیت علمی اساتید و توانمندسازی آنان٬ مجموعه‌ای از کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های متعدد با استفاده از اساتید ملی و منطقه‌ای در باب فعالیت‌های آموزشی در سطح شهرستان و دانشگاه برگزار کردیم.

وی افزود: نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی متعددی نیز برپا شد که مورد استقبال قرار گرفتند؛ جشنواره رویش و حرکت دو جشنواره ملی هستند که به عنوان برجسته‌ترین جشنواره‌ها به آن‌ها نگاه می‌شود. اکران و اجرای فیلم‌های متعدد در سطح دانشگاه از دیگر فعالیت‌ها بود که از نیمه دوم سال 95 بیش از 46 مورد از فیلم‌های پرمخاطب ملی در دانشگاه اکران شد.

میری ادامه داد: در حوزه تشکل‌ها سعی شد مجوز‌ فعالیت‌ برخی تشکل‌ها که مسکوت مانده بودند را فعال کنیم و اکنون تشکل‌های سه گانه فعال دانشگاه عبارت‌اند از تشکل انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویی و بسیج دانشجویی دانشگاه. برای دانشجویان در سطح خوابگاه نیز برنامه‌های متعددی تدارک می‌بینیم و دانشگاه در باب حفظ و فعالیت‌های حوزه قرآن فعال است. اکنون ما حدود 15 انجمن علمی و 12 کانون فرهنگی، در مجموع 32 کانون و تشکل فعال داریم.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان بیان کرد: در صاحت اعضای هیات علمی، در فصول مختلف سال برنامه‌های علمی، عقیدتی، آموزشی و… متناسب با رویکردهای کلان وزارت علوم، تدارک می‌بینیم. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به کارمندان، در باب توانمندسازی کارمندان برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم که در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

میری با بیان اینکه دانشگاه در قبال فضای فرهنگی شهرستان مسوولیت دارد٬ عنوان کرد: در عرصه ارتباط فرهنگی و اجتماعی با شهرستان از طریق حضور مداوم و پررنگ دانشجویان٬ اساتید و کارمندان در مناسبات مختلف، هر هفته این ارتباط وسیع را با سطح شهرستان داریم. برنامه‌های تدوین شده دانشگاه توسط وزارت علوم، سال گذشته بیش از 400 مورد بوده است. همچنین در سال جاری تحصیلی خاکسپاری شهید گمنام در دانشگاه انجام شد که این کار، فضای معنوی خوبی را در دانشگاه ایجاد کرده است.

اجرای دو طرح ملی توسط دانشگاه در دو سال گذشته

به گزارش ایسنا، همچنین سعید ضیایی‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان با اشاره به زیربخش‌های مختلف معاونت دانشجویی٬ گفت: در حوزه خوابگاه‌ها، اتفاقی که در دو سال گذشته افتاده است در چند زمینه قابل بررسی است؛ در زمینه بهسازی فضاهای فیزیکی خوابگاه‌ها، تعمیرات اساسی خوابگاه پسرانه انجام و در خوابگاه دخترانه اقدامات خوبی در زمینه محوطه‌سازی صورت گرفته است. برون‌سپاری خدمات خوابگاهی اقدام خوب و موثری بود که انجام شد و برون‌سپاری اینترنت خوابگاه که یکی از معضلات دانشگاه در سال‌های گذشته بود٬ تقریبا رفع شده است.

وی با اشاره به صنعتی‌سازی سلف سرویس دانشگاه٬ گفت: سلف سرویس در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد؛ پیش از این برای پخت غذای دانشجویی از تجهیزات فرسوده‌ای استفاده می‌شد که مصرف انرژی را بالا و کیفیت غذا را پایین آورده بود. در زمینه دفتر مشاوره دانشجویی، علاوه بر خدماتی که به صورت روزانه ارایه می‌دهیم و پیگیری بیماری‌های روانی احتمالی، بخشی از کارها در دانشگاه انجام و برخی به متخصصان روانپزشکی که طرف قرارداد دانشگاه هستند، ارجاع می‌شود.

ضیایی‌نژاد ادامه داد: ما در دو سال گذشته مجری چند طرح ملی بودیم؛ طرح کشوری سیمای زندگی در سال 95 با موفقیت اجرا شد و اکنون نیز از برنامه‌های در حال اجرا است. همچنین طرح کشوری ثمن در سال 95 اجرا و نزدیک به پنج‌هزار نفر ساعت در قالب این طرح آموزش انجام شد. ما از اولین دانشگاه‌هایی بودیم که به طرح کشوری “بدیع” یا دانشگاه عاری از دخانیات پیوستیم که تفاهم‌نامه آن با سازمان امور دانشجویان امضا شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان افزود: در بحث تربیت بدنی و ورزش، سعی شد که فضاهای ورزشی توسعه پیدا کند. در خوابگاه‌ها ایستگاه تندرستی احداث و سالن پینگ‌پنگ، ایروبیک و سالن بدنسازی دانشگاه دهه فجر سال گذشته افتتاح شدند. در تابستان سال 96 برای اولین بار اعزام دانشجویان به المپیاد ملی ورزش‌های همگانی را داشتیم که به دلیل مشکلات مالی این فرصت در گذشته برای دانشجویان ایجاد نشده بود. در حوزه خدمات رفاهی نیز از ابتدای سال تحصیلی گذشته تا بهمن 96 نزدیک به پنج میلیارد ریال وام‌های مختلف از منبع صندوق رفاه و بنیاد علوی و بنیاد برکت به دانشجویان اعطا شده است.

تعریف و تصویب چارت تشکیلاتی دانشگاه

به گزارش ایسنا، همچنین سید امین اصغری‌پری٬ معاون اداری مالی و منابع انسانی دانشگاه٬ گفت: مهمترین چالش دانشگاه بی‌نظمی‌ها و بی‌دقتی‌هایی بوده که در بخش مدیریت اعضای هیات علمی و غیر از آن اتفاق افتاده بود و نیاز به یک ساماندهی داشت. از اولین اقداماتی که دانشگاه در این رابطه انجام داد، ساماندهی به اعضای هیات علمی و چارت دانشگاه بود چراکه دانشگاه بدون تشکیلات تفصیلی به کار خود ادامه می‌داد و نفرات بیش از پست‌های سازمانی که تعریف شده بود، وارد دانشگاه شده بودند. این ساماندهی بیش از یک سال طول کشید. دانشگاه در بخش هیات علمی 48 پست سازمانی مصوب داشت که به 89 رسید.

وی افزود: دانشکده علوم با تمام گروه‌های آن تصویب نشده بود که مصوبه این دانشکده نیز گرفته شد. در دانشکده فنی و مهندسی با وجود اینکه مجوز داشت، دو گروه مکانیک و کامپیوتر نیز مجوز نداشتند که اخذ مجوز انجام شد. بورسیه‌های بسیاری که با تخصص و هدف دانشگاه سازگاری نداشتند، جذب شده بود که اکنون برای آن‌ها تصمیم‌گیری‌هایی شده است. در بخش هیات علمی، تعداد اعضا بیش از سقف حدمجاز تعریف شده بود که نفراتی که نمی‌توانستند با ضوابط وزارت‌خانه سازگار باشند، ساماندهی و در دانشگاه‌های استان جایابی شدند.

اصغری‌پری ادامه داد: در بخش نیروهای غیر هیات علمی که شامل دو قسمت نیروهای قراردادی و شرکتی می‌شدند، ساماندهی کلی را آغاز کرده‌ایم. با وجود اینکه 94 پست سازمانی داشتیم، تعداد کارکنان بیش از 260 نفر بود که در حال ساماندهی این بخش نیز هستیم و باید طوری برخورد شود که هم به جامعه آسیب وارد نشود و هم دانشگاه به سامان برسد. ما چارت تشکیلاتی دانشگاه را مصوب کردیم که در این بخش از 94 به 105 پست سازمانی رسیدیم. در خصوص نیروهای شرکتی، برون‌سپاری انجام دادیم و بهترین الگوها در سایر دانشگاه‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم. در بخش فضاهای سبز نیز برون‌سپاری انجام شده و به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته واحد آموزش دانشگاه نیز راه‌اندازی شد که پیش از این چنین واحدی وجود نداشت و دوره‌های آموزشی را متناسب با کار هر واحد تعریف کردیم. واحد آمار دانشگاه نیز فعال شده و سالنامه‌های آماری دانشگاه در حال چاپ است. کمیته اصلاح الگوی مصرف و کمیته رفاهی دانشگاه نیز تشکیل شده است. طرح جدید GIS دانشگاه را هم در برنامه داریم. سند چشم‌انداز و سند راهبردی دانشگاه نیز نوشته شده است.

معاون اداری مالی و منابع انسانی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان گفت: یکی از چالش‌هایی که وجود داشت، 4.5 میلیارد تومان بدهی مربوط به چهار سال قبل بود که اکنون تقریبا تمام این بدهی پرداخت شده است.

اصغری‌پری با بیان اینکه این دانشگاه خیرساز است و حدود 78.2 درصد از کل زیربنای دانشگاه توسط خیران و بنیاد مستضعفان ساخته شده است٬ عنوان کرد: اکنون چند چالش در پیش رو داریم که یکی از آن‌ها این است که بیش از نیمی از دانشگاه محوطه‌سازی مناسب نشده که اکنون در حال ساماندهی است. طرح جامع دانشگاه نیز همزمان در حال انجام بود و فکر می‌کنم تا شهریور امسال بخش عمده‌ای از محوطه‌سازی دانشگاه به پایان برسد.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی گفت: از کارهای انجام شده، تکمیل کارگاه‌های فنی و مهندسی است که مرکز جوار دانشگاهی را در کنار آن قرار داده‌ایم. احداث ساختمان اداری دانشکده برق و کامپیوتر، پارکینگ دانشکده فنی و مهندسی، سایبان راهروی خوابگاه‌ها، ایستگاه‌ تندرستی در خوابگاه‌ها و ساماندهی پیاده‌رو‌ها انجام شده است و برنامه داریم امسال یک زمین چمن مصنوعی و پیست دوچرخه‌سواری در داخل خوابگاه دخترانه بنا کنیم.

معاون اداری مالی و منابع انسانی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان ادامه داد: تعمیر و رنگ‌آمیزی دانشکده منابع طبیعی و دانشکده مهندسی٬ تجهیز سالن جلسات ساختمان مرکزی و تجهیز سالن‌های آمفی‌تئاتر از کارهای انجام شده است و قرار است سالن چند منظوره بزرگی در دانشگاه احداث شود. زمین چمن مصنوعی دیگری برای برادران در نظر گرفتیم. از مواردی که به دنبال آن بودیم بحث HSE بود. با توجه به اینکه دانشگاه خیرساز بود، ساختمان‌ها ساخته شده بودند اما پله فرار، امکانات اطفا حریق و … دیده نشده بود که این کار را نیز آغاز کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، همچنین محمد فرجی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه با اشاره به وجود سه دانشکده فنی و مهندسی٬ منابع طبیعی و علوم پایه در این دانشگاه٬ اظهار کرد: ما ۱۲ گروه آموزشی٬ ۱۵ رشته کارشناسی و ۱۰ رشته کارشناسی ارشد٬ نزدیک به ۱۵۰۰ دانشجو و ۸۹ عضو هیات علمی داریم.

وی با بیان اینکه شش بخش زیر مجموعه حوزه معاونت آموزشی هستند٬ گفت: بخش اول امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی است که در این حوزه توانستیم با یک مدیریت نظام‌مند٬ برنامه‌های درسی دانشگاه را ساماندهی و آیین‌نامه‌ها را بروز کنیم. اکنون ثبت‌نام‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود و مجوز صدور دانشنامه نیز در دو سال اخیر اخذ شده است. ما همچنین دو دوره ضیافت اندیشه اساتید را به منظور ارتقای هیات علمی برگزار کردیم. توسعه سیستم آموزشی گلستان نیز انجام گرفت و اکنون تمام تسویه‌حساب‌های دانشجویی به صورت سیستمی انجام می‌شود.

راه‌اندازی مزرعه دو هکتاری تحقیق گل نرگس در دانشگاه

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان ادامه داد: ما در دو سال گذشته موفق شدیم زیرساخت‌های پژوهشی خوبی ایجاد کنیم. بروز رسانی بخش‌نامه‌های پژوهشی٬‌ راه‌اندازی سامانه منابع الکترونیکی و پژوهشی٬ جذب 300 میلیون تومان اعتبار جهت توسعه تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه٬ اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی٬‌ برنامه‌ریزی جهت اخذ مجوز سه پژوهشکده و اخذ مجوز پژوهشکده آب و انرژی در بهبهان از کارهای انجام شده در بخش پژوهش هستند.

فرجی افزود: در سال 95 حدود 350 میلیون تومان گرنت پژوهشی به اعضای هیات علمی پرداخت شد و اکنون در حال پیگیری برای پرداخت گرنت سال ۹۶ هستیم. در دو سال گذشته ۸۹ مقاله ISI و ۱۴۳ مقاله ISC و از سایر مقالات ۳۷ عنوان به چاپ رسیده است. در مجموع ۱۱۹ طرح پژوهشی در دانشگاه به ثبت رسیده که ۵۳ طرح با هزینه شخصی بوده است. همچنین ۱۲ عنوان کتاب تالیفی و پنج ترجمه کتاب به چاپ رسیده‌اند.

وی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی٬‌ قرارداد با سازمان آب و برق در راستای پایان‌نامه‌های تقاضامحور ارشد به اعتبار ۸۰ میلیون تومان٬ پرداخت ۸۱ میلیون تومان حق‌التشویق مقالات علمی پژوهشی اعضای هیات علمی٬ پرداخت ۱۵ میلیون حق‌التالیف کتب و … را بخشی از فعالیت‌های حوزه مدیریت پژوهشی دانشگاه برشمرد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان گفت: با توجه به اینکه رییس کمیته علمی تحقیقاتی شهرستان بهبهان رییس دانشگاه بهبهان است٬ با نشستی که برگزار شد٬ توانستیم یک مزرعه دو هکتاری برای تحقیق در زمینه گل نرگس در دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبارات قراردادهای جاری دانشگاه

فرجی با بیان اینکه ارتباط با صنعت در دستور کار دانشگاه است٬ گفت: ما توانستیم بیش از ۳۰ شرکت را در منطقه و استان شناسایی کنیم که با هفت شرکت تفاهم‌نامه منعقد شده است و در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون تومان قرارداد پژوهشی با صنایع داریم که برنامه داریم در سال جاری به یک میلیارد تومان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰ میلیون تومان از سوی صنایع برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های صنعتی اخذ کردیم و نزدیک به ۴۰۰ دانشجو جهت کارآموزی به صنایع معرفی شدند. در حوزه ارتباط با صنعت برنامه این است که دانشگاه بتواند به عنوان یک محور در منطقه شرق استان، ایفای نقش کند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان با اشاره به دفتر آموزش‌های آزاد در دانشگاه٬ عنوان کرد: این دفتر تمام مسایل مربوط به دانشجویان شبانه و اساتید حق‌التدریس را رصد می‌کند و اکنون برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد را در برنامه داریم. دفتر فناوری اطلاعات دانشگاه تمام پشتیبانی‌ها و توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و … سیستم‌های رایانه‌ای دانشگاه را بر عهده دارد.

وی افزود: در سال 95 کتابخانه دانشکده علوم با هزار عنوان کتاب راه‌اندازی شد و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای خرید کتاب‌های جدید در برنامه است. در این دو سال موفق شدیم دانشگاه را در بخش آموزش و پژوهشی نظام‌مند کنیم. تا پیش از سال ۹۴ نام این دانشگاه در لیست رنکینگ دانشگاه‌ها وجود نداشت که با جمع‌آوری آمار و اطلاعات٬ این نام اکنون در رنکینگ وجود دارد و در تلاشیم که این رتبه هر سال ارتقا یابد.

به گزارش ایسنا، همچنین محمد صالحی‌ویسی٬ مسوول مرکز جوار دانشگاهی (ASD) دانشگاه٬ با بیان اینکه راه نجات دانشگاه‌ها و کمک به جامعه تبدیل دانشگاه‌ها از نسل یک و دو به دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم است٬ اظهار کرد:‌ همزمان با چالش‌های مختلفی که مواجه بودیم‌، تلاش کردیم تا زمینه و بسترهای جدیدی را با نوآوری متناسب با نیاز جامعه فراهم کنیم. مهم‌ترین چالش امروز جامعه در حال حاضر بحث کسب و کار و به ویژه کسب و کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وی افزود: بر اساس رسالت دانشگاه‌ها و تاکیدی که مقام معظم رهبری بر این مساله داشتند که ایران امروزه بیش از هر چیزی به کارآفرینی نیاز دارد٬ دانشگاه‌ها نیز به عنوان بخشی از جامعه بزرگ ایران باید تلاش کنند تا وظیفه و رسالت خود را انجام دهند. با توجه به شعار سال٬ ما نیز با نگاه به اولویت‌های جامعه و دانشگاه از دو سال قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

تدوین برنامه راهبردی و طرح جامع کارآفرینی دانشگاه

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان با اشاره به اینکه سخنان رییس جمهور نیز تاکید بر این داشت که باید سبک نوینی از دانشگاه‌ها را داشته باشیم٬ گفت: برای انجام این کار اولین مساله داشتن برنامه‌ راهبردی بود که برنامه راهبردی دانشگاه با هدف تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین تدوین شد و در زیر بخش این برنامه لازم بود که برای عبور از این مرحله طرحی را ارایه کنیم که بتواند این کار را به صورت عملیاتی برای ما انجام دهد که با وجود گام‌هایی که در دانشگاه‌های کشور در این جهت برداشته شد، اجرای جامع و عملی آن محقق نشده بود.

صالحی‌ویسی ادامه داد: اهداف این برنامه را تحقق دانشگاه کارآفرین، ارتقای رابطه‌ دانشگاه با صنعت، تربیت دانشجویان کارآفرین و خلاق، تربیت نیروی متخصص و موردنیاز منطقه، تقویت رابطه‌ بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های محلی٬ برطرف کردن نگرانی دانشجویان درباره شغل و کسب درآمد پس از فارغ‌التحصیلی٬ حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه جهت فراهم کردن فرصت برای شرکت‌های نوپا و نقش‌آفرینی در این زمینه قرار دادیم.

وی افزود: ما طرحی را به نام “طرح جامع کارآفرینی دانشگاه” تدوین کردیم که دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء در بهبهان الگویی مناسب را به کشور معرفی کرد که وزیر علوم آن را الگوی خوبی می‌داند. در این الگو توجه اهداف اسناد بالادستی کشور و ذیل دانشگاه‌ها و تسریع راهبرد ایجاد دانشگاه نسل سه و چهار مدنظر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این الگو مدیریت زمان و هزینه ویژه فارغ‌التحصیلان است.

صالحی‌ویسی با بیان اینکه در این طرح دانشجو با امکان حرفه‌آموزی در حین تحصیل٬ در وقت خود صرفه‌جویی خواهد داشت٬ گفت: شیوه انجام این کار اینگونه است که در این طرح، بخش آموزش و ساختارهای عمومی دانشگاه را مدیریت زمان کرده‌ایم. به طور مثال از ظرفیت‌های قانونی بین بخشی دستگاه‌های اجرایی استفاده کرده‌ایم و بسته مهارتی تخصصی هدفمند طراحی کرده‌ایم. بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، ایجاد انگیزه در دانشجویان و ایجاد چشم‌انداز مثبتی برای اشتغال پس از تحصیل، برخی از نتایج اجرای این طرح هستند.

وی تاکید کرد: هر کسی که در دانشگاه خاتم‌الانبیاء پذیرش شود از مزیت‌های دوره‌های مهارتی در خود دانشگاه نیز بهره‌مند می‌شود. یکی دیگر از مولفه‌ها دیده شدن کسب و کار نو است، بنابراین تلاش کردیم در این چهارچوب که برای خود تعریف کرده‌ایم به ایجاد مرکز رشد و هسته‌های فناور مبتنی بر دانش توجه کنیم و به دنبال تربیت دانشجوی ماهر، کارآفرین، خلاق و ارزش آفرین هستیم. برای این کار زیست بومی را طراحی کردیم که با وجود گذراندن تحصیلات تکمیلی، دانشجو بتواند به کاری که مد نظرش است، برسد.

مسوول مرکز جوار دانشگاهی (ASD) دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان ادامه داد: در این راستا بخشی به نام مهارت‌آموزی را اضافه کردیم که در قالب مرکز توسعه مهارت‌های پیشرفته فنی و حرفه‌ای در جوار دانشگاه ایجاد شد. متناسب با بسته‌های مهارتی، کارگاه‌هایی را برای مهارت‌آموزی تجهیز کردیم با هدف اینکه دانش‌آموخته کارآفرینی که تربیت می‌شود باید نه تنها در داخل کشور٬ بلکه در بازارهای بیرون نیز مقبول باشد چراکه اگر بتوانیم فرد متخصص و ماهری را برای بازارهای بین‌المللی تربیت کنیم، می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. بنابراین انتخاب دوره‌ها و مدارک فنی و حرفه‌ای که توسط سازمان بین‌المللی کار مورد تایید باشد، یک امتیاز مثبت و یک ظرفیت داخلی و بیرونی است.

صالحی‌ویسی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه جذب اعتبارات وجود داشت٬ عنوان کرد: در مرکز کارآفرینی دانشگاه٬ مهارت‌های تدوین کسب و کار از جمله شناسایی بازار هدف، تبلیغات، مخاطب‌شناسی و … آموزش داده خواهد شد تا بتوانند طرحی ارایه دهند که مورد تایید بنگاه‌های اقتصادی باشد. اشکالی که وجود داشت این بود که این کارآفرینی ممکن بود به مدل‌های کسب و کار عمومی فعلی کشور منجر شود؛ اما با توجه به سرعت تکنولوژی و وجود کسب و کارهای نو باید خلاقیت‌هایی هم در کسب و کار وارد شود. بنابراین ما در این طرح به بخش دیگری به نام مرکز رشد نیاز داشتیم.

پردیس‌های علم و فناوری موجب توسعه متوازن افراد خلاق کشور می‌شوند

وی ادامه داد: وجود پارک‌های علم و فناوری در مراکز استان‌ها٬ اگرچه توانسته یک زیست بوم خوب از واحد‌های فناور خلاق در کنار هم فراهم آورد؛ باعث می‌شود که افراد خلاق در تمام کشور در نقاط خاصی متمرکز شوند. در صورتی که ویژگی‌های منطقه‌ای می‌تواند با ایجاد پردیس‌های علم و فناوری٬ باعث شود که تمام بخش‌های مختلف کشور به یک توسعه متوازن برسند.

مسوول مرکز جوار دانشگاهی (ASD) دانشگاه بیان کرد: در این طرح بسته‌های مهارتی تخصصی رشته‌های دانشگاهی٬ متناسب با نیاز بازار، منطقه، پتانسیل‌های دانشجو و… تعریف شده‌اند. مبلغی که برای شرکت در دوره لازم است پرداخت شود بسیار اندک است که دانشجویان با توجه به علاقمندی‌های خود می‌توانند در هر یک از این بسته‌ها ثبت‌نام کنند.

صالحی‌ویسی گفت: ما ساختار دانشگاه را در بعد آموزشی و پژوهشی متناسب با طرح ایجاد کردیم؛ در بعد آموزشی مدیریت زمان انجام شد و کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی دانشگاه تا ساعت ۱۶ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دوره‌های مهارتی برگزار می‌شود. نکته مهم این طرح اصلاح ساختار اداری و تشکیلاتی دانشگاه است که از طریق ایجاد مرکز توسعه مهارت‌های پیشرفته، مرکز کارآفرینی، مرکز رشد و پردیس پارک علم و فناوری، بخشی از نیروها را به طور هدفمند ساماندهی کردیم.

وی تصریح کرد: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه٬ صنایع مختلف را شناسایی کرده و دانشجو را متناسب با تخصص و دوره‌هایی که گذرانده‌ است به آنجا می‌فرستد و حتی امکان اشتغال دائم در صنایع نیز برای آن‌ها وجود دارد. از طرفی دانشجوی فارغ‌التحصیل در طرح کارورزی می‌تواند از مزایای طرح کارورزی وزارت کار استفاده کند. پروتکل راه‌اندازی مرکز ارتقای شایستگی حرفه‌ای دانشجویان (SCD) که نسخه جدیدی از مرکز جوار دانشگاهی یاASD است، برای کل دانشگاه‌های کشور تحریر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان افزود: اکنون زمینه‌ فعال کردن شرکت‌های کاربنیان با زیربنای دانشجویی را در دانشگاه فراهم کرده‌ایم. نکته مثبت این است که گفته‌ایم در راستای توانمندسازی دانشجویان شرکت‌های بیرون در راه‌اندازی کارگاه‌ها دخالتی نداشته باشند و خود دانشجویان این کار را انجام دهند تا علاوه بر کسب تجربه، پول و اعتبار نیز به خود دانشجو برگردد.

صالحی‌ویسی گفت: در گروه‌های تخصصی دانشکده مهندسی، علوم پایه و منابع طبیعی نزدیک به ۱۴ دوره در ۱۰ عنوان دوره برگزار شده است. ۲۶۱ نفر از دانشجویان دانشگاه در ترم قبل دوره‌های مهارت‌آموزی را به مدت ۳۰ هزار و ۲۳۴ نفر ساعت گذرانده‌اند که به طور متوسط هر کدام ۱۱۵ ساعت دوره با هزینه‌ای به طور متوسط ۴۰ هزار تومان سپری کرده‌اند. درصد مشارکت دانشجویان در این دوره‌ها ۱۸ درصد بوده است‌. این طرح فرصت مناسبی است تا بتوانیم افتخار داشتن مدل برای گذر از دانشگاه‌های نسل یک و دو و تبدیل به نسل سه و برنامه‌ریزی برای دانشگاه جامعه محور یا نسل چهار را داشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار