هنرجویان تولید محور با اولویت مناطق محروم وام 10 میلیون تومانی می گیرند

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

هنرجویان تولید محور با اولویت مناطق محروم وام 10 میلیون تومانی می گیرند

مدیر دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: هنرجویانی که بتوانند کسب و کار تولید محور به‌ویژه در مناطق محروم داشته باشند، از تسهیلات دریافت وام 10 میلیون تومانی بهره‌مند خواهند شد.

سیدمصطفی آذرکیش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات یکی از روش‌های ایجاد انگیزه در میان هنرجویان هنرستان‌هاست، اظهار داشت: پیش نویس تفاهم نامه اعطای این وام اکنون در حال نهایی شدن است تا بتوانیم به استناد آن ضمن ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در بین افراد کارآفرین، به تقویت تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه با توافق صندوق کارآفرینی امید، کسب و کارهای تولید محور در مناطق روستایی و محروم از میزان تسهیلات بیشتری برخوردار خواهند شد، ادامه داد: اکنون برگزیدگان مسابقات علمی کاربردی که حواله دریافت کرده اند می توانند با مراجعه به صندوق کارآفرینی استان‌ها و مراکز ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها وارد چرخه دریافت وام شوند و اقساط این وام 36 ماهه و به صورت قرض‌الحسنه است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: همچنین قرار است حواله وام 10 میلیون تومانی در اختیار برگزیدگان جشنواره مهارت‌های هنری که دوم و سوم مرداد در گرگان برگزار می شود، قرار گیرد.
آذرکیش در خصوص نحوه شناسایی هنرجویان کارآفرین برای دریافت این تسهیلات نیز یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش همواره در ارائه کارآفرینی فعال بوده و از سال 72 – 71 درسی با عنوان کارآفرینی در هنرستان‌های شاخه کار دانش گنجانده شده تا به معرفی هنرجویان کارآفرین بپردازد.
وی یکی دیگر از روش‌های شناسایی هنرجویان کارآفرین برای پرداخت تسهیلات را حمایت از بخش خصوصی فعال در زمینه جذب دانش آموزان کارآفرین عنوان کرد و گفت: اکنون 153 رشته مهارتی در چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر در هنرستان‌های کاردانش وجود دارد و در تمامی 120 منطقه سراسر کشور یک هنرستان کاردانش فعال است.
مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در شاخه فنی و حرفه ای نیز 41 رشته تحصیلی وجود دارد که بیش از 560 منطقه آموزشی را در بر می گیرد و رشته ها به گونه ای ارایه شده که متناسب با نیاز بوم، ملی و منطقه باشد.
آذرکیش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 96 – 95، در پایه دهم فنی و حرفه ای و کار دانش 34 درصد از دانش آموزان که حدود 305 هزار دانش آموز دوره متوسطه را شامل می شود، وارد هنرستان‌ها شده اند، افزود: اکنون هفت هزار و 100 هنرستان در سراسر کشور فعالیت دارند که در مجموع 650 هزار هنرجو را در پایه های دهم و سوم در خود جای داده اند.
وی اظهار داشت: در برخی رشته ها بیش از 90 تا 95 درصد جذب بازار کار شده اند که از جمله این رشته‌ها، تعمیر و نصب آسانسور است که در شهرهای بزرگ صد در صد هنرجویان وارد بازار کار شده اند.
آذرکیش در خصوص این تفکر که دانش آموزان فنی و حرفه ای مجبور به تحصیل در رشته های فنی هستند و افراد با هوش در رشته‌های نظری تحصیل می کنند نیز اظهار داشت: ملاک استعداد برتر، هوش چندگانه است و اینکه صرفا عملکرد تحصیلی ملاک دسته‌بندی بچه ها قرار گیرد به هیچ وجه درست نیست زیرا باید استعداد، علاقه و نیاز جامعه برای هدایت تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفته شود که این مساله نیاز به آگاه کردن خانواده ها و ایجاد بستر فرهنگی دارد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار