هنوز هیچ یک نیروهای نهضت سوادآموزی تبدیل وضعیت نشده‌اند

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

هنوز هیچ یک نیروهای نهضت سوادآموزی تبدیل وضعیت نشده‌اند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: هنوز هیچ یک آموزش‌دهندگان نیروهای نهضت سوادآموزی تبدیل وضعیت نشده‌اند.
علی باقرزاده (معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نارضایتی آموزش‌دهندگان از وضعیت شغلی‌شان که کماکان به قوت خود باقی است، گفت: به تازگی در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد که بین آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و دیگر گروه‌ها مانند حق التدریسی‌ها، پیش دبستانی‌ها و نیروهای خرید خدماتی که در قوانین قبلی شرایط یکسانی با یکدیگر داشته‌اند، تفاوت‌هایی اعمال شده است. در اصلاحیه اخیر مجلس در خصوص این قانون بین آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و آن سه گروه دیگر تفاوت زیادی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در تبصره ۱۰ ماده ۱۸ قانون تعیین‌تکلیف به صراحت آمده که اگر آموزش و پرورش با کسری نیرو مواجه است، بر اساس این قانون جهت برطرف کردن مشکل کمبود نیرو می‌توان از مربیان پیش دبستانی، نیروهای حق‌التدریس و نیروهای خرید خدمات و آموزش‌دهندگان بهره برد.
باقرزاده افزود: مبنای استفاده از این نیروها، میزان نیاز منطقه و کسری نیروی انسانی در آن محل است، قاعدتا پذیرش افراد نیز به رشته و مدرک تحصیلی مرتبط نیز بستگی دارد.
معاون وزیرآموزش و پرورش در خصوص قانونی که اخیرا تصویب شده‌است، گفت: این قانون به این صورت است که معلمان حق‌التدریسی که در سال ۹۱ در آزمون استخدامی آموزش و پرورش رد شدند و نیز مربیان پیش‌دبستانی می‌توانند بدون آزمون استخدام شوند، اما این قانون برای آموزش دهندگان به شکلی دیگری است. قانون در مورد آموزش‌دهندگان تاکید کرده است که این افراد باید یک آزمون اولیه بدهند و به شرط پذیرش می‌توانند به دانشگاه فرهنگیان بیایند، سپس دوره یک ساله‌ای را طی کنند و بعد به سرکلاس درس بروند.
وی ادامه داد: به نظرم این مساله یک تفاوت فاحش در میان گروه‌های مختلف چهارگانه‌ است، شرایط گروه‌ها در قانون اولیه مساوی بود، ولی در اصلاحیه قانون بین این گروه‌ها تفاوت ایجاد شد. در حال حاضر این تفاوت موجب نارضایتی و اعتراض آموزش‌دهندگان شده‌است، ولی هنوز هیچ کدام از آن آموزش‌دهندگان طبق قانون تبدیل وضعیت نشده‌اند.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه آموزش‌دهندگان بر اساس آیین نامه‌ای که قرار است به زودی به تصویب هیات وزیران برسد تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: این آیین‌نامه مشخص می‌کند که آزمون در چه زمانی و در چه رشته‌هایی برگزار خواهد شد. همچنین نحوه پذیرش آن سه گروه دیگر نیز به این صورت است که باید دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند که باز آن هم منوط به آن آیین نامه‌ای است که قرار است ظرف سه ماه آینده تهیه و تصویب شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نمی‌خواهد در خصوص این تفاوت فاحش تجدیدنظر کند، گفت: به هر حال مجلس به همه جوانب توجه کرده و بر اساس بررسی جوانب این قانون را تصویب کرده است، اما ابهامات زیادی در قانون برای آموزش‌دهندگان وجود دارد که فرآیند تبدیل وضعیت آنها را دچار مشکل می‌کند.
باقرزاده در خصوص نیروهای سوادآموزی گفت: در هر جا و هر نقطه‌ای که با کسری نیرو مواجه باشیم از تحصیل‌کرده‌های همان محل به صورت داوطلبانه استفاده می‌کنیم. گاها در برخی مناطق کشور برای کلاس‌های سوادآموزی با کمبود نیروی آقا مواجه هستیم، ولی این به صورت کلان خیلی تاثیرگذار نیست، به طور مثال در مناطق دورافتاده آقایان کمتر داوطلب می‌شوند که به بی سوادان آن محل آموزش دهند، اما مشکل آن خیلی برای ما حاد نیست.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پاسخ به این سوال که کدام استان کمترین آموزش‌دهنده را دارد، گفت: معمولا تعداد نیروهای ما و حجم ابلاغی با هم تناسب دارند به عنوان مثال در یک استان سالانه دو هزار نفر را پوشش می‌دهیم که این دو هزار نفر ۲۰۰ نفر آموزش‌دهنده برایشان کافی است. یا در استانی مثل سیستان و بلوچستان شاید حدود ۴۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان نهضت سواد آموزی بروند که حداقل به پنج هزار آموزش دهنده نیاز دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت وسواد آموزی در پایان اظهار داشت: فعلا مساله ما کمبود آموزش‌دهنده نیست مگر در مناطق خاص یا در قومیت و مناطقی که گویش‌های خاص خود را دارند. تقریبا حدود ۶۲ هزار نفر دوره بدو همکاری با سوادآموزی را در قالب دوره آموزش و توانمندسازی جهاد دانشگاهی سپری کردند، هر کدام هم اگر ۱۰ نفر را تحت پوشش ببرند نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش برده‌اند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار