هیچ واحد دانشگاه آزاد تعطیل نمی‌شود/گتوند و هندیجان با عنوان پردیس دانشگاهی فعالیت کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:هیچ واحد آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نمی شود، بلکه ساماندهی شده و به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهد.

مجتبی علوی فاضل پنجشنبه در پانزدهمین نشست اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در دانشگاه آزاد واحد اهواز، با تاکید بر اینکه هیچ واحد آموزشی زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نمی شود، گفت:مراکز دانشگاهی زیرمجموعه اگر بتوانند خود را اداره کنند، می توانند عضو هیات علمی نیز جذب کنند، در غیر این صورت فعالیت آموزشی خود را در حد برگزاری کلاس حفظ کنند.

وی ادامه داد:در سال تحصیلی پیش رو نیز در خصوص ظرفیت خالی بسیاری از رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی، راهکارهای جدید ارائه شده است به عنوان مثال، برای رشته های غیرپزشکی بدون متقاضی تا سقف 50 درصد شهریه تخفیف داده می شود.

علوی فاضل اضافه کرد:در رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی با محدودیت ظرفیت و تراکم متقاضی مواجه است، لذا مقاطع ارشد و دکترا شامل 50 درصد تخفیف شهریه نمی شود زیرا در آن تناسب متقاضی و ظرفیت وجود دارد.

بدهی سه هزار میلیارد ریالی بنیادشهید به دانشگاه آزاد

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش در خصوص وضعیت دانشجویان خانواده شهید و زیر حمایت این بنیاد نیز، تصریح کرد:اگرچه بنیاد شهید انقلاب اسلامی سه هزار میلیارد ریال به دانشگاه آزاد بدهکار است، به هیچ وجه از حضور دانشجویان خانواده شهدا جلوگیری نمی شود.
وی با بیان اینکه اعضای خانواده‎های شهدای مدافع حرم و خانواده های شاهد هیچ شهریه ای به دانشگاه پرداخت نمی کنند، گفت:بر اساس بخشنامه و تفاهم ها، از حضور دانشجویان خانواده شهید جلوگیری نمی کنیم.

توسعه واحدهای دانشگاهی در مناطق کمتر برخوردار

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش در این نشست، گسترش خدمت به شهروندان در مناطق کمتر برخوردار را از اهداف اساسی این دانشگاه خواند و افزود:هدف دانشگاه آزاد این نیست که در شهرستان های برخوردار در کنار دانشگاه های بزرگ دولتی، دانشگاه بزرگ غیردولتی تاسیس کند بلکه دانشگاه آزاد باید آموزش عالی را در مناطقی که دولت نتوانسته ورود پیدا کند، گسترش دهد.

گتوند و هندیجان با عنوان پردیس دانشگاهی فعالیت کنند

علوی فاضل همچنین در خصوص فعالیت برخی واحدهای دانشگاهی زیرمجموعه در خوزستانی نظیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوش نیز، گفت:ساختمان دانشگاه آزاد واحد شوش با هزینه 40 میلیارد ریال خریداری شد و قرار شد به زودی کار کارشناسی آن انجام شود که پس از آن می تواند کار خود را به صورت یک واحد مستقل آغاز کند.

وی با بیان اینکه مراکز گتوند و هندیجان به عنوان دانشگاه استقلال نداشته و با عنوان ‘پردیس ‘ می توانند فعالیت کنند، افزود:گتوند و هندیجان نیز اگر مصوبه وزارت علوم را ندارند، باید زیر نظر واحد دانشگاهی مادر فعالیت کرده و تنها در حد برگزاری کلاس درس ادامه دهند.

علوی فاضل تاکید کرد:البته به این واحدها نیز فرصت داده شد، ولی اقدامی نکردند، لذا می توانند زیر نظر گروه ها و دانشکده های واحد اصلی و مادر فعالیت کنند.

شاخص های تایید مقاله تغییر کرده است

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی کاهش تعداد مقالات را از دغدغه های اصلی مسئولان دانشگاه خواند و گفت:یکی از دلایل کاهش تعداد مقالات این است که لیست مقالات مورد تایید کاهش یافته و شاخص ها عوض شده است در حالی که براساس شاخص های قبلی حتی افزایش تعداد مقاله نیز داشته ایم.

وی با تاکید بر حمایت از طرح های توسعه دانشگاه های آزاد اسلامی در استان خوزستان گفت:استان هایی که منابع ندارند، از سایر استان ها برای اجرای طرح ها جذب اعتبار می کنند و خوزستان نیز سعی کند با تامین اعتبار از واحد و استفاده از وام 12 درصدی بانک ملی طرح های توسعه ای خود را اجرایی کند.

تاسیس واحد دانشگاهی در عراق

علوی فاضل در ادامه سخنانش در این همایش افزود:استان های کرمانشاه، آذربایجان، خوزستان، ایلام و کردستان قرار است با مشارکت یکدیگر نسبت به تاسیس یک واحد دانشگاهی در عراق اقدام کنند و در این خصوص نیز، تفاهمنامه ها آماده شده است و زمینه اجرا نیز فراهم است.

وی بیان کرد:دانشگاه آزاد اسلامی در بدو فعالیت خود، اعتباری جز همان یک میلیون تومان اهدایی حضرت امام (ره) نداشت، اما اکنون ارزش دفتری دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 46 هزار میلیارد تومان است.

علوی فاضل تاکید کرد:بارها نیز گفته شده که از دانشگاه آزاد نه کسی ارثی می برد نه کسی سهمی دارد و نه حقی، بلکه ملک خدا است.

این مسئول در دانشگاه ازاد اسلامی در پایان سخنانش گفت:افرادی در بدو فعالیت دانشگاه آزاد بسیار زحمت کشیدند که از این جمله ‘مرحوم حسینی’برای دانشگاه آزاد امیدیه بسیار تلاش کرده و حتی از اموال شخصی خود برای این دانشگاه استفاده کردند اکنون خانواده او نیاز به حمایت دارند و بنا است از منابع دانشگاه امیدیه تا سقف 150 میلیون تومان، برای رهن یک منزل حداکثر تا پنج سال، در اختیار آنان قرار داده شود.

دانشگاه آزاد در توانمندسازی نیروی بومی ایفای نقش کند

استاندار خوزستان گفت:با توجه به سرمایه گذاری گسترده ای که قرار است در استان انجام شود، دانشگاه آزاد موظف است در خصوص توانمند سازی نیروهای بومی ماهر ایفای نقش کند.

غلامرضا شریعتی پنجشنبه در پانزدهمین نشست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در دانشگاه آزاد واحد اهواز، اظهار کرد:پس از اجرای برجام سرمایه گذاری در استان افزایش می یابد، بنابر این، وزارت نفت بیش از 6 میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه گذاری کرده و و در بخش پتروشیمی نیز قرار است چند میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که نشان می دهد نیاز به نیروهای بومی ماهر بیشتر می شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در استان خوزستان با آن مواجه هستیم، نیروهای غیربومی است وقتی می گوییم چرا نیروی غیربومی جذب می کنند، گفته می شود که نیروی متخصص بومی در استان نداریم برای همین این موضوع موجب شده تا تعداد نیروهای جوان بیکار در استان افزایش یابد.

استاندار خوزستان تاکید کرد:استان به نیروی جوان تکنیکی و با مهارت نیاز دارد و این، وظیفه مراکز دانشگاهی به ویژه دانشگاه آزاد است، اگرچه فشار زیادی به مراکز فنی و حرفه ای آورده ایم.

وی ادامه داد:لازم است، دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در زمینه نیاز به نیروهای ماهر بومی در استان نیاز سنجی کرده و این مسئولیت را برعهده بگیرد انتظار داریم در این زمینه گام هایی های برداشته شود.

شریعتی خاطرنشان کرد:نوع و میزان امکانات آموزش عالی چه در بخش دولتی و چه در بخش آزاد و غیردولتی باید متناسب با نیاز استان و منطقه باشد تا دغدغه هایی که در استان داریم به حداقل برسد.

استاندار خوزستان سیستم دانشگاه آزاد اسلامی را نسبت به دانشگاه دولتی سیال تر و انعطاف پذیرتر دانست و تاکید کرد:برنامه ریزی در دانشگاه دولتی و دریافت مجوزهای آن زمانبر است اما در دانشگاه آزاد این گونه نیست.

ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه اطلاع رسانی شود

آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز نیز در این نشست گفت:کاهش شهریه و ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه باید اطلاع رسانی گسترده شود.

وی کاهش تعداد مقالات را نگران کننده خواند و تصریح کرد:تعداد مقالات از 925 مقاله به 120 مقاله رسیده است برای همین، کاهش مقالات و نیاز به هیات علمی با یکدیگر تناسب ندارد.

آیت الله حسن زاده بیان کرد: به خانواده های شهدای مدافع حرم که در دانشگاه آزاد مشغول تحصیلند، باید امتیازاتی داده شود.

430هزار نفر در مقطع لیسانس به بالا محروم از داشتن فرصت شغلی

اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این نشست اظهار کرد:یکی از مشکلات استان، تعداد دانش آموختگان کارشناسی آموزش عالی است که فرصت اشتغال ندارند وهم اکنون 430 هزار نفر در مقطع لیسانس به بالا در استان داریم که از داشتن فرصت شغلی محرومند.

وی افزود:استان خوزستان در رشته هایی مانند پرستاری، بهیاری، بیهوشی و اتاق عمل فاقد نیروی متخصص است، در حالی که در هر شهر یک بیمارستان وجود دارد متناسب با نیاز باید سیبستم آموزش عالی پاسخگو باشد.

سهم خوزستان از آموزش عالی 17 درصد است

شهرام لک رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز در این نشست گفت:در استان خوزستان 18 واحد دانشگاهی وجود دارد که 15 واحد مستقل عمل کرده و سه واحد دانشگاهی هندیجان، شوش، گتوند به صورت غیر مستقل زیر نظ واحدهای شوشتر و ماهشهر فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه سهم خوزستان از آموزش عالی 17 درصد است افزود:در دانشگاه آزاد خوزستان بیش از 108 هزار دانشجو وجود دارد که 61 نفر هیات علمی نیمه وقت و 96 هزار نفر حق و تدریسی هستند، همچنین یک هزار و 600 نفر هیات علمی تمام وقت و 2 هزار و 700 نفر کارمند رسمی هستند.

نشست یکروزه هماهنگی اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان روز پنجشنبه با حضور سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی و استاندار خوزستان در دانشگاه آزاد واحد اهواز برگزار شد.

در این نشست در خصوص مشکلات و توانمندی های واحدهای زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان بحث و تبادل نظر شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار