واکنش آموزش‌وپرورش به استفساریه مجلس برای استخدام معلمان حق‌التدریس

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

معاون وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ اگر بودجه سال ۹۹،‌ ۱۱۰ درصد تخصیص یابد بسیاری از تعهدات از جمله حق‌التدریس معلمان را همین امسال انجام خواهیم داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی الهیار ترکمن در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه از جمله برنامه‌هایی است که در سال 99 باید اجرایی شود، گفت: اهمیت برنامه هفتم توسعه از این جهت است که آخرین برنامه توسعه‌ای سند چشم‌انداز است و باید سیاست‌گذاری‌های مشخص و روشنی داشته باشیم تا در درجه نخست به تحقق حداکثری همه موارد و سیاست‌های سند چشم‌انداز و سند تحول بنیادین کمک شود.

الهیار ادامه‌ داد: در درجه دوم باید آموزش و پرورش را برای تدوین سند چشم‌انداز دوم آماده کنیم. براین اساس، سه ماهه اول سال 99 کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه تشکیل خواهد شد تا بتوانیم مبانی توسعه را شناسایی کنیم و بدانیم در 5 سال آینده چه مشکلاتی پیش روی ما است و سیاست‌هایی متناسب با آن داشته باشیم؛ یکی از آسیب‌های برنامه‌های قبلی توسعه برای آموزش و پرورش این بود که وظایف آموزش و پرورش را به عنوان سیاست تبیین کردند، این روند مشکلی را حل نمی‌کند.

نوسازی آمارهای آموزش‌وپرورش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به نوسازی آمارهای آموزش و پرورش تأکید‌ کرد: برنامه‌های توسعه بر اساس آمار تدوین می‌شود. هم اکنون آموزش و پرورش در بخش آمار با آسیب‌هایی مواجه است و باید یکپارچه‌سازی سامانههای آماری را مدنظر داشته باشیم و از شاخص‌های جدید جهانی استفاده کنیم.

آغاز دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در سال آینده

الهیار با اشاره به اینکه اقدامات معاونت برنامه‌ریزی در چند حوزه قابل بررسی است، افزود: در حوزه نیروی انسانی آزمون استخدامی برگزار شد و افرادی که از لحاظ نمره مورد نیاز پذیرفته شدند چند برابر ظرفیت به آموزش و پرورش معرفی شدند و فرآیند مصاحبه با محوریت دانشگاه فرهنگیان در حال اجراست و از ابتدای سال آینده برای طی دوره تخصصی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی معرفی می‌شوند تا بتوانیم از ظرفیت آنها برای سال‌ آینده استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره ساماندهی نیروی انسانی برای سال 99 گفت: کمیته‌ای متشکل از آموزش و پرورش، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است تا روی نیازهای واقعی کار کنیم؛ یعنی بدانیم برای مهر 99 چه تعداد نیرو نیاز داریم و شیوه‌های تامین آن طراحی شود تا از ابتدای سال آینده وارد ساماندهی نیروی انسانی شویم. همچنین تغییراتی در نقل و انتقالات و ساماندهی نیرو خواهیم داشت.

آموزش‌وپرورش مخالف استفساریه مجلس برای استخدام معلمان حق‌التدریس

وی در ادامه درباره تعیین تکلیف مربیان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: آیین‌نامه اجرایی این موضوع به تصویب هیأت تطبیق مصوبات دولت در مجلس رسیده است اما اخیراً مجلس استفساریه‌ای را تهیه کرده است. دولت و آموز‌ش‌وپرورش (به نمایندگی از دولت) با هر‌گونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود مخالف است. استفساریه فقط باید نقاط ابهام را شفاف کند و با هر موضوعی که به فرآیند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی در جذب نیروی انسانی خدشه وارد کند مخالف هستیم و نظر مخالف خود را طبق قانون اعلام خواهیم کرد.

بیمه تکمیلی به روش صندوق گزینه بسیار مناسبی است

الهیار در ادامه با اشاره به بیمه‌ تکمیلی فرهنگیان گفت: این بیمه به دو شیوه مرسوم صندوقی و بیمه‌گری اجرا می‌شود. در چند سال گذشته شیوه صندوقی اجرایی شد که نسبت به تعرفه بیمه‌های دیگر تفاوت‌های بسیاری دارد به گونه‌ای که حق بیمه به روش صندوقی 39 هزار تومان است؛ در مقابل برخی شرکت‌های بیمه‌گر 140 هزار تومان تعرفه بیمه دارند که بنابراین روش صندوقی گزینه بسیار مناسبی بود. البته مسائل و مشکلاتی را داشت که انکار نمی‌کنیم اما در راستای منافع فرهنگیان نباید جهش قیمت داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: اعتباراتی را متوجه بیمه تکمیلی فرهنگیان کردیم و بر همین اساس کمترین عدد افزایش قیمت حق بیمه را در مقایسه با سال‌های گذشته برای امسال داشتیم. یعنی حق بیمه از 39 هزار تومان به 46 هزار تومان افزایش یافت اما در مقابل 500 مرکز درمانی جدید به مراکز درمانی تحت پوشش آتیه‌سازان اضافه شد و آنها قول داده‌اند هزینه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره اعطای وام به فرهنگیان افزود: برای اعطای وام به فرهنگیان قرارداد جدیدی را با بانک ملی خواهیم داشت که شامل وام خرید کالا و خرید و احداث مسکن است. هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد هستیم و سقف اعداد وام فرهنگیان افزایش یافته و رقم سود همچنان 12 درصد باقی مانده است. همچنین تفاهم‌نامه با وزارت مسکن به منظور اعطای 170 هزار واحد مسکونی به فرهنگیان داشتیم.

بودجه عمومی دولت کفاف آموزش‌وپرورش را نمی‌دهد

وی با اشاره به لایحه بودجه سال 99 گفت: در حوزه امور اجرایی آموزش و پرورش از لحاظ میزان افزایش اعتبارات دستگاه دوم و به لحاظ حجم اعتبارات دستگاه نخست است، چون وابستگی بیش از حد به اعتبارات دولتی دارد و این حداکثر ظرفیتی است که می‌توان برای این وزارتخانه پیش‌بینی کرد؛ بنابراین باید منابع دیگری را فعال کنیم که امیدواریم این اتفاق بیفتد. هم‌اکنون کارگروهی با حضور صاحبنظران برای تحلیل دارایی‌های آموزش و پرورش و راه‌های مولدسازی و افزایش بهره‌وری تشکیل شده است. از سوی دیگر باید سهم آموزش و پرورش از GDP تعیین شود، بودجه عمومی دولت به تنهایی کفاف آموزش و پرورش را نمی‌دهد.

اگر بودجه امسال 110 درصد اختصاص یابد بسیاری از تعهدات را انجام خواهیم داد

الهیار بیان‌کرد: اگر با مشارکت سازمان برنامه و بودجه بودجه امسال 110 درصد تخصیص یابد و این موضوع ابلاغ شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد، کمترین عدد انتقالی بدهی‌ها به سال بعد را خواهیم داشت یعنی 500 میلیارد تومان به سال آینده منتقل می‌شود و بسیاری از تعهدات خود از جمله پرداخت حق‌التدریس‌ها و حق‌الزحمه امتحانات را در سال 98 را انجام خواهیم داد؛ نظام بودجه‌ریزی ما باید مبتنی بر عملکرد باشد اما مبنای آن افزایش بودجه است.

سهم آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی دولت 12.7 درصد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی دولت گفت:‌ این موضوع به دو شکل قابل محاسبه است، نخست تمام پولی که آموزش و پرورش در جداول بودجه‌ای دارد یعنی از جدول 7 تا 18 را در نظر بگیریم که شامل مباحث درآمدی، هزینه‌ای، بودجه استانی و ردیف‌های متفرقه است براین اساس سهم آموزش‌وپرورش از بودجه دولت 12.3 درصد است و اگر فقط جدول 7 را محاسبه کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 12.6 درصد خواهد بود.

الهیار متذکر‌شد: نقش مجلس در بودجه‌ریزی بررسی نمی‌شود، مجلس هر سال اعتبارات لایحه بودجه را افزایش می‌دهد در جریان تصویب لایحه بودجه سال 97 مجلس 4.8 درصد لایحه دولت را افزایش داد اما سهم آموزش و پرورش از 11.2 درصد به 9.5 درصد کاهش یافت و در سال 98، بودجه دولت را 9.1 درصد افزایش دادند اما 3 دهم درصد را به آموزش و پرورش اختصاص دادند آن هم در قالب جدول متفرقه برای استخدام معلمان حق التدریس که هنوز اعتبار آن در اختیار ما قرار نگرفته است بنابراین مجموعه بودجه با توجه به ساختار و ماهیتی که دارد باید تحلیل شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره سهم بودجه پرسنلی از غیر‌پرسنلی افزود: فقط آموزش‌و پرورش به جز سازمان‌های تابعه 13 ردیف دارد که 96درصد اعتبارات استانی و 4درصد اعتبارات ملی است در 96 درصد بودجه استانی برای سال 98، 42 هزار و 500میلیارد تومان اعتبار داشتیم که 99 درصد آن پرسنلی است.

چرا سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان حذف شد؟

وی درباره حذف سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان در قانون برنامه پنجم توسعه بیان‌کرد:‌ در بحث سهم صندوق ذخیره که در برنامه پنجم توسعه حذف شد، دولت پیشنهاد‌دهنده و تصویب نهایی با مجلس بود و نگاه این بود که صندوق ذخیره به عنوان یک موسسه اقتصادی به درآمدزایی رسیده و کمکی نیاز ندارد بنابراین به ارتقای بهره‌وری و بورسی کردن شرکت‌ها وارد شود و از آن طریق سهم فرهنگیان را احیا کند.

الهیار با اشاره به اینکه کمیته اقتصادی تشکیل شده است که بر روی ابزارهای نوین تامین مالی آموزش و پرورش کار می‌کند، افزود: این کمیته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط گرفته و در حال تحلیل وضعیت است همچنین پیشنهادهایی در حوزه املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش و افزایش سرمایه وزارتخانه از GDP ارائه شده است اما فرهنگیان مطمئن باشند از اموال و دارایی‌های آموزش و پرورش چیزی فروخته نمی‌شود و به بهره‌برداری مناسب فکر می‌کنیم.

آموزش‌وپرورش قانون خاص نیاز دارد

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش قانون خاص می‌خواهد که مبتنی بر تنقیح قوانین باشد، موازی کاری‌های اجرایی بسیاری از مسائل را در آموزش و پرورش دچار مشکل کرده است. قانون خاص برای آموزش و پرورش و تعریف دقیق از حاکمیتی بودن این وزارتخانه نیاز است و ویژگی‌های یک نظام شغل محور می‌تواند مشکلات را حل کند تا این شرایط محقق نشود بحث ناکافی بودن درآمد فرهنگیان حل نخواهد شد، فرصت کم است و ما باید وارد مسائل عملی شویم.

ابراز رضایت از رشد بودجه آموزش‌وپرورش در راستای رشد بودجه دولت است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره چرایی اعلام رضایت مسئولان از بودجه سال 99 آموزش‌وپرورش گفت:‌ اعلام رضایت از رشد بودجه آموزش‌وپرورش در راستای 8 درصد افزایش منابع دولت بوده است و این موضوع با اینکه این میزان بودجه پاسخگوی نیازهای ما باشد کاملاً متفاوت است ابراز رضایت از بودجه آموزش و پرورش در راستای شکل فعلی بودجه‌ریزی قابل قبول است.

در مسیر افت شاخص‌های کیفی حرکت نکردیم؛ خرید خدمات کیفیت را ارتقا داد

الهیار درباره اینکه برای جبران کسری بودجه ناچار به افت شاخص‌های کیفی هستید،گفت:‌ اینکه برای تأمین کسری بودجه آموزش‌وپرورش شاخص‌های کیفی را کاهش داده‌‌ایم، صحیح نیست در سال‌های گذشته رویکرد کمی در آموزش و پرورش حاکم بود و غیر از سند‌تحول هر برنامه دیگری را که ملاحظه کنیم رویکرد کمی را مدنظر دارد و در توسعه کیفی مراحل اولیه را طی می‌کنیم همچنین استفاده از طرح خرید خدمات می‌تواند باعث افزایش کیفیت شود و این طرح معدل دانش آموزان در استان سیستان و بلوچستان دو نمره افزایش داده است.

61 هزار میلیارد تومان اعتبار در اصلی‌ترین جدول بودجه برای آموزش‌وپرورش

وی درباره محقق نشدن برخی اعتبارات تعیین شده در بودجه آموزش‌وپرورش مطرح‌کرد: سهم آموزش و پرورش از کل اعتبارات دولت در لایحه بودجه هم ردیف‌ها و جدول 7 کامل محقق می شود همچنین ردیف اعتبارات استانی همیشه عدد بزرگتری از تخصیص‌هایی است که داریم، در تبصره 14، 100 میلیارد تومان اعتبار برای آب، برق و گاز و مدارس و 100 میلیارد تومان برای یارانه کاغذ اختصاص یافته است همچنین جدول 7 که اصلی‌ترین جدول لایحه بودجه است مجموع اعتبارات 61 هزار و 84 میلیارد تومان است، در جدول شماره 8، 6 میلیارد تومان اعتبار داریم و اعتبارات جداول استانی به طور کامل محقق می‌شود.

آموزش‌وپرورش در انتخابات بی‌طرف است

الهیار درباره پیش‌رو بودن انتخابات گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری، آموزش و پرورش آمادگی کامل برای مشارکت در انتخابات و همچنین مشارکت در برگزاری انتخابات دارد، طبق قانون کاملاً بی‌طرف هستیم و نمی‌توانیم به نفع یا علیه فرد خاصی اقدام کنیم، نظارت دقیق خواهیم کرد و موارد خلاف قانون به نهادهای ذیربط منتقل می‌شود. امیدواریم کاندیداها نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و از دادن وعده‌های بی‌اساس به فرهنگیان خودداری کنند و بدانند که نگاه موشکافانه به مسائل آموزش و پرورش می‌تواند موثر باشد.

چرا 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان کسر می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه افرادی که بالای دو سال سابقه خدمت دارند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، درباره کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان عنوان کرد:‌قانون متعهدین خدمت اجازه داده است که دانشگاه فرهنگیان بتواند این کار را برای ارائه خدمات به دانشجو معلمان انجام دهد.

پرداخت حق مهدکودک

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت حق مهد‌کودک کارمندان افزود: پرداخت حق مهدکودک دارای رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری است و از کمک‌های قضایی دیوان استفاده کردیم تا در خصوص آموزش‌وپرورش ماده 24 قانون الحاقی دو را رعایت کنیم و از حساب ما برداشت و به حساب افراد واریز شود، تا آخر سال از سرجمع تخصیص‌هایی که دریافت می‌کنیم مطالبات مربوط به حق مهدکودک را پرداخت خواهیم کرد و معتقدیم آموزش‌وپرورش باید از رفاهیاتی که سایر دستگاه‌ها دارند، بهره‌مند شود.

حق مالکانه صندوق ذخیره در حال بررسی

وی درباره پرداخت حق مالکانه صندق ذخیره فرهنگیان مطرح‌کرد: حق مالکانه صندوق هیچ‌وقت وجود نداشته است که بعد در اساسنامه حذف شود، حق مالکانه آورده افراد از اموال غیرمنقول یک موسسه است و این گونه نیست که در هر بنگاه اقتصادی، سهامداران بگویند حق مالکانه ما را محاسبه کنید اما فرمول‌هایی برای تعیین این سهم وجود دارد؛ بنگاه اقتصادی برای فعالیت باید وسایلی را فراهم کند تا از حرکت آنها بازده اقتصادی حاصل شود، هیئت امنای صندوق وظیفه بررسی حق مالکانه را به هیئت مدیره داده تا بحث و بررسی کنند و فرمول‌های قابل اجرا را تهیه و گزارش دهند تا ببینم براساس ظرفیت موجود چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار