وجود ۸میلیون مشاغل غیر رسمی در کشور/ساماندهی مشاغل کاذب پشت چراغ قرمز در دستور کار ربیعی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وجود ۸میلیون مشاغل غیر رسمی در کشور/ساماندهی مشاغل کاذب پشت چراغ قرمز در دستور کار ربیعی

در حالی که آمارهای غیررسمی حکایت از وجود ۸ میلیون مشاغل غیر رسمی در کشور دارد ، علی ربیعی خبر از ساماندهی مشاغل کاذب پشت چراغ قرمز با همکاری شهرداری داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پایین بودن مزد واقعی از علائم مهم گسترش مشاغل غیررسمی است. در شرکت‌های بزرگ و متوسط، شمار شاغلانی که کمتر از حداقل رسمی مزد دریافت می‌کنند، از پوشش بیمه‌های اجتماعی بی‌بهره‌ هستند و برای اضافه‌کاری مزد قانونی دریافت نمی‌کنند؛ همگی نشانه‌های رشد اشتغال غیررسمی است که امروز به شدت نمود دارد.

شناسایی مشاغل غیر رسمی همواره از ضعف های دولت‌ها به حساب آمده است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند طی سال‌های اخیر افزایش هزینه‌های تولید و به تعطیلی کشیده شدن برخی بنگاه‌ها و افزایش رکود حاکم در بنگاه های تولیدی رشد اشتغال غیررسمی در فعالیت‌های مختلف را تسریع کرده است.

روند توسعه کسب و کارهای نوین اینترنتی از طریق فضای مجازی در کشورمان، گرچه خیلی دیرتر از سایر کشورها آغاز شد اما با شتاب چشمگیری ادامه دارد. تمام مشاغل اینترنتی زیرمجموعه مشاغل غیر رسمی هستند چرا که از چارچوب وزارت کار خارج هستند.

روند صعودی نرخ بیکاری در کشور تا حدی است که باعث افزایش تقاضای بیکاران در مشاغل کاذب شده است. این روزها بخش عمده ای از این دستفروشان با یک چرخ دستی کوچک در مترو نمایان می شوند. وضعیت اقتصاد به گونه ای است که مشاغل کاذب را با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد به این دلیل است که معمولاً‌ اصناف، تعزیرات و مأموران سدمعبر شهرداری‌ها از اشتغال این افراد جلوگیری می کنند و این در حالی است که مشاغل کاذب نتیجه اقتصاد نامطلوب است.

تراکت‌بخش‌کن‌ها، دستفروشان لباس، کفش، پیراهن،شلوار، جوراب،گل،فال حافظ، خوراکی،مواد آشامیدنی در مترو و کنار خیابان ،منشی مطب ها، مشاغل اینترنتی، شغل در منزل و…جز مشاغل غیر رسمی و زیرزمینی هستند که صاحبان این مشاغل برای فرار از پیامدهای بیکاری به این سمت هدایت شده اند.

اما برخی از نمایندگان کارگری بیان می کنند که در جلسه ای که وزارت کار به منظور بررسی آسیب های مختلف درمشاغل برگزار کرده است خبر از وجود 8میلیون نفر در مشاغل غیر رسمی داده شده است. این آمار بدین معنی است که این تعداد از نیروی کار از حداقل های قانونی مانند بیمه و حقوق وزارت کار و داشتن قرار داد کار محروم هستند و اخبارها حاکی از این است که وزارت کار به منظور ساماندهی اینگونه مشاغل به دنبال راه اندازی سامانه ثبت قرارداد و دادخواست است.

همچنین علی ربیعی، وزیرکار با اشاره به دیدار خود با نجفی، شهردار تهران، گفته است: با توجه به دوستی دیرینی که با شهردار تهران داشته‌ام و سهم مشترکی که از مسائل داریم در جلسه‌ای به منظور هم افزایی بین سازمانی برای بهتر شدن زندگی مردم تهران مشورت کرده و تصمیماتی گرفتیم.

ربیعی با اشاره به ارائه خدمات پشت چراغ قرمز و چهار راهی خاطر نشان کرد: برای ساماندهی کودکان و دست فروشان پشت چراغ قرمز نیز بنا شد به عنوان مشاغل خدماتی شغل‌هایی را تعریف کرده و حتی تعاونی‌هایی نیز برای این منظور تعریف می‌شود.

ربیعی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی نسبت به ایجاد صنوف نوین در تهران، گفت: ایجاد پارک‌هایی برای آشنایی کودکان با پارک و به کارگیری از امکانان سازمان فنی و حرفه‌ای، ایجاد جمعه بازارها و حتی بازار روزها برای ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل نیز در این جلسه مطرح شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار