وداع با آقای تیتر + فیلم

دسته ها: اخبار

موضوعات

,

فرهنگی

تاریخ انتشار :

شنبه 5 اردیبهشت 1394
20:54

بازدید : 24

به گزارش جام جم آنلاین، پیکر مرحوم قندی با حضور برخی مسئولان، مدیران عامل خبرگزاری ها و روزنامه های کثیرالانتشار ،استادان علوم ارتباطات، روزنامه نگاران و خبرنگاران، تشییع و به سوی بهشت زهرا (س) برای خاکسپاری در قطعه نام آوران انتقال یافت.

در مراسم تشییع پیکر استاد قندی، حجت الاسلام دعایی، استاد قاضی زاده، اشعری و سلطانی فر ، جمعی از مدیران مسوول رسانه ها و خبرگزاری ها و دانشجویان و شاگردان او حضور داشتند.

حسین قندی پیشکسوت روزنامه نگاری، اسفند ۱۳۳۰ در سبزوار متولد و در تهران بزرگ شد. در سال 1349 دیپلم گرفت و در کنکور دانشگاه در دو رشته زبان و ادبیات انگلیسی و روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی قبول شد و روزنامه نگاری را انتخاب کرد. قبل از دانشگاه در یک گروه تحقیقاتی که همان زمان تشکیل شد و قرار بود مطالب روزنامه کیهان را از سال شروع این روزنامه (1321) تا سال (1349) به صورت کوتاه و خلاصه چاپ و منتشر کند، مشغول به کار و خلاصه کردن سرمقاله ها به عهده او گذاشته شده بود.

درست بعد از اتمام آن دوره (1351) موسسه کیهان تصمیم به چاپ نشریه ای برای دو قاره (آمریکا و اروپا) گرفت و قرار شد کیهان هوایی را همان گروه تحقیقاتی دربیاورد. همان سال اولین شماره آن به سردبیری حسین عدل با همکاری دیگر اعضا درآمد و قندی معاون سردبیر شد و علاوه بر آن، مسئولیت بخش سیاسی نشریه نیز به عهده او گذاشته شد.

این موضوع مصادف شد با اولین نوشته های حرفه ای او مثل خبر، گزارش و مقاله برای نشریه کیهان هوایی. کار و مسئولیتش در کیهان هوایی ادامه داشت تا این که به وی گفته شد می تواند در خود کیهان هم کمک کند. سال 56 بعد از اتمام دوره خدمت به آمریکا رفت و در رشته مدیریت بین الملل، کارشناسی ارشد گرفت و سال 58 به ایران بازگشت و در سال های بعد در روزنامه های کیهان، ابرار، اخبار، انتخاب و… فعالیت کرد. او در سال های پایانی فعالیتش به عنوان معاون خبر در روزنامه جام جم مشغول بود.

جدا از حضور در عرصه روزنامه نگاری به صورت عملی و به اصطلاح خاک تحریریه خوردن، قندی در عرصه آکادمیک هم حضوری پررنگ داشت. از جمله آثار قندی به کتاب «روزنامه نگاری نوین»، «مقاله نویسی در مطبوعات» می توان اشاره کرد، کتاب «روزنامه نگاری تخصصی» هم حاصل چند سال تدریس و تجربه حرفه ای اوست که گام مؤثری در درک پایه ای و مقدماتی از مطبوعات تخصصی، نحوه انتشار و فعالیت ثمربخش برای دانش پژوهان ارتباطات و بخصوص روزنامه نگاران است. «تخیل در روزنامه نگاری» هم از دیگر مهم ترین آثار اوست.

ویژه ترین مهارت حسین قندی انتخاب تیترهای مناسب برای مطالب مطبوعاتی بود به طوری که به او لقب «پدر تیتر»، «استاد تیتر» و « سلطان تیتر» را داده بودند.

برخی از پیشکسوتان روزنامه نگاری وی را پایه گذار تیترهای ترکیبی در روزنامه نگاری ایران می دانند.

اخبار