ورود دانشگاه علمی کاربردی خوزستان به فعالیت‌های دانش‌بنیان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مسئول امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه این دانشگاه یک دانشگاه نسل سومی، کارآفرین و دانش‌بنیان است، گفت: دانشگاه حمایت از افراد کارآفرین برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان را در برنامه دارد و قرار است فعالیت‌ها در این حوزه در سه زمینه آغاز شود.

حبیب جاوی در اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی که امروز، 30 آذرماه در سالن اجتماعات پژوهش‌سرای غدیر ناحیه 2 اهواز برگزار شد، با اشاره به فعالیت سه نسل دانشگاه‌ها در طول تاریخ اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل اول یا آموزش‌محور، تا دهه اول انقلاب با هدف پرورش و تربیت افراد برای مشاغل تدریس و سازمان‌دهی امور مدیریتی فعالیت می‌کردند.

وی افزود: دانشگاه‌های پژوهش‌محور که نسل دوم دانشگاه‌ها بودند، برای ایجاد ارتباط میان پژوهشگران با سازمان‌ها و صنایع تشکیل شدند که بیشتر اهداف پژوهشی را دنبال می‌کردند، اما دانشگاه علمی کاربردی که یک دانشگاه نسل سوم است، علاوه بر آموزش و پژوهش ایده‌های دیگری نیز در برنامه دارد. به عبارت دیگر به دنبال آموزش یا پژوهش محض نیست بلکه با ترکیب آن‌ها و نوآوری در رشته‌های تحصیلی درصدد کارآفرینی است.

مسئول امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی از سال 71، گفت: در حال حاضر بیش از یک‌هزار مرکز علمی کاربردی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی با توجه به نیاز جامعه در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با استفاده از نوآوری و خلاقیت به ترتیب نیروی مهارتی می‌پردازند.

جاوی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد خبرگی و دکتری خبرگی در دانشگاه علمی کاربردی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها در شغل‌محور بودن آن است. به‌طور مثال اکنون که اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در پیش‌دبستانی برگزار می‌شود، 2 هدف مدنظر قرار دارد. اول آنکه بر اساس شغل، رشته‌ها تعریف و نیاز بازار در نظر گرفته می‌شود و دوم، افرادی که تربیت می‌شوند، بتوانند علاوه بر دانش تئوری از انتقال تجارب اساتید نیز بهره‌مند شوند.

وی ویژگی دیگر این دانشگاه را وجود دانشجویان شاغل عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجو به‌طور مستقیم با شغل ارتباط دارد، رشته‌ها کاملاً به‌صورت کاربردی و مهارتی تعریف شده است؛ همچنین دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند با استفاده از امکانات سازمان‌ها، آموزش‌های کوتاه‌مدت و پودمانی را ارائه داده و به صورت تفکیک شده پودمان‌هایی بر اساس نیاز برای سازمان‌ها تعریف کند.

مسئول امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: تفاوت دیگر دانشگاه علمی کاربردی، دانش‌پژوه و دانش‌بنیان بودن آن است؛ دانشگاه ایده‌هایی برای حمایت از افراد کارآفرین دارد که در نهایت طرح آن‌ها به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان ختم می‌شود. این برنامه در بعضی از استان‌ها آغاز شده و در خوزستان نیز در صدد هستیم فعالیت‌ها را در سه زمینه شروع کنیم.

جاوی تصریح کرد: در حال حاضر 33 مرکز و نزدیک به 30 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف صنعتی، خدماتی و … در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان وجود دارد و نزدیک به 2 هزار مدرس در این دانشگاه فعالیت می‌کنند که بخش عمده‌ای از آن‌ها اساتید خبره هستند که علاوه بر انتقال دانش و آموزش توانسته‌اند مهارت‌ها و تجارب کاربردی خود را به دانشجویان منتقل کنند.

وی افزود: همچنین پژوهش در دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است. در دانشگاه علمی کاربردی نیز مقاله، تحقیق، همایش، سمینار و … وجود دارد اما دستاورد این فعالیت‌ها باید به صورت انتقال تجارب از استاد به دانشجو بوده و ماحصل آن‌ها در کلاس درس به انتقال تجربه به دانشجو و در نهایت تربیت دانشجوی مهارتی و خلاق منتهی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار