ورود سالانه ۷۰۰ هزار نیروی جدید به بازار کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بر اساس گزارشها، دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا، امروز در کشور با چالش اقتصادی و بیکاری جوانان تحصیلکرده روبه رو هستیم و  بیسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل فقدان مهارت و عدم بهره مندی از آموزشهای مهارتی در دوران تحصیل یا ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت در یک رشته نامرتبط مشغول به کار شده و یا از معضل بیکاری رنج می برند.

زمانی که فارغ التحصیلان وارد بازار کار می شوند شاید اطلاع کمی از مسایل مربوط به محیط کار داشته باشند در حالی که اگر به موضوع مهارت به شکل هدفمند بپردازیم و بازنگری در نظام آموزش و تحول در حوزه صنعت، مهارت و تقاضای بازار به وجود آید زمینه تربیت نیروهای خلاق و ماهر برای جامعه به وجود می آید.

به گفته کارشناسان، افرادی که از تحصیل فارغ می‌شوند باید مهارت‌های کار را بیاموزند و از این طریق به سمت توانمندی اقتصادی و اشتغال گام بردارند.

مطابق گزارش های مرکز آمار در پاییز امسال سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی افزایش یافته است.

علاء الدین ازوجی ـ مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار می گوید: در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

به گفته وی سالانه بین ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر نیروی جدید کار به بازار وارد می شوند.

 

آنطور که ازوجی گفته سیاست گذاری اشتغال وزارت کار بر اساس تبصره ۱۸ بودجه، حفظ اشتغال، توسعه کسب و کار و برنامه‌های بهبود وزارت کار است و بر اساس این تبصره از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹  سالانه ۴۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

از نگاه بسیاری از کارشناسان پیوند فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با بخش صنعت برای تربیت و پرورش نیروهای ماهر و خلاق و آشنا با فرهنگ کار از دیرباز مورد توجه بوده است؛ ارتباط دانشگاهیان و صنایع به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند در نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اثرگذار باشد و آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

در حال حاضر دلیل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نه به دلیل فقدان شغل، بلکه در بسیاری زمینه‌ها نبود مهارت لازم بوده است.

بیشتر تحصیل‌کردگان به دلیل عدم گذراندن دوره‌های مهارتی و عملی، توان ورود به بازار کار را ندارند و این ضعف به عدم اتصال بنگاه‌های اقتصادی و مراکز دانشگاهی با یکدیگر بر می‌گردد در صورتی که اگر دانشجویان در کنار تحصیلات دانشگاهی، از آموزشهای مهارتی بهره مند شوند، روحیه کارآفرینی در آنها ایجاد می شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بر این باورند که دانشگاه و صنعت مکمل یکدیگر درحوزه اشتغال به شمار می‌روند و پیوند میان صنعت و دانشگاه موجب اشتغالزایی دانش آموختگان می شود. به طور حتم با تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین و جذب آنها در بنگاهها و صنایع معضل بیکاری و اشتغال در کشور زودتر برطرف خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار