ورود فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای به حوزه دانش‌بنیان تسهیل می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ورود فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای به حوزه دانش‌بنیان تسهیل می‌شود

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین این صندوق و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه توسط فارغ‌التحصیلان و اساتید فنی‌وحرفه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که امروز در دانشکده شریعتی این دانشگاه برگزار شد، توجه به فناوری‌ها و رشد آن را مهم‌ترین راهکار برای حل بسیاری از معضلات کشور عنوان کرد و گفت: یکی از ضرورت‌های اصلی آینده کشور ما این است که به فناوری‌ها توجه اساسی داشته باشیم، چرا که با اهمیت و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیاری از معضلات فعلی جامعه ما در حوزه‌های مختلف بخصوص اشتغال رد خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: کشور ما در حوزه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علوم پایه به نسبت جمعیت بالاترین میزان فارغ‌التحصیلان را به خود اختصاص داده است،‌ در واقع ما در دنیا 42 صدم جمعیت فارغ‌التحصیلان فنی مهندسی و علوم پایه را داریم، بنابراین این وضعیت خوبی برای کشور ما به شمار می‌رود و باید بتوانیم از این افراد در حوزه اشتغال استفاده کنیم، چرا که خانواده‌های ما با مشقت و سختی فراوان فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند و نباید آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی به نیروی بیکار در کشور تبدیل شوند.

افزایش سالانه 1میلیون و200هزار نفربه جمعیت بیکار

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به جمعیت 3 میلیونی بیکار در کشور خاطرنشان کرد: سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر به جمعیت بیکاران کشور اضافه می‌شود، بنابراین یکی از راهکارهای برون‌رفت از بحران بیکاری روی آوردن به شرکت‌های دانش‌بنیان است که بتوانند خودشان شغل ایجاد کنند.

به گفته دکتر سلطانی کشورهایی که توانستند رشد اقتصادی داشته باشند نظیر کره، مالزی،‌ سنگاپور و غیره…، کشورهایی هستند که به حوزه فناوری توجه زیادی داشته‌اند و ما نیز نیازمند شرکت‌های خصوصی فناورمحور هستیم که در کشور ما از این شرکت‌ها با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان یاد می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه 3 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان طی چهار سال گذشته در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: البته تعداد شرکت‌های خصوصی فناورمحور یا همان شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به حجم دانشگاه‌ها و صنایع بسیار پایین است. بنابراین تاکید می‌کنم برای توسعه کشور باید به سمت توجه به راه‌اندازی این شرکت‌ها حرکت کنیم که البته نظام نوآوری کشور کمک‌هایی می‌کند تا این شرکت‌ها تاسیس شوند.

دکتر سلطانی خاطرنشان کرد: در دنیا خروجی دانشگاه‌ها به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل می‌شود و هنوز متاسفانه در ایران این رویکرد شکل نگرفته و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعد از اتمام تحصیل دنبال کار می‌گردند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین افزود: من معتقد هستم با توجه به این که فارغ‌التحصیلان و اساتید از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهند و موفق نیز هستند، به راحتی می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس کنند، چرا که در دنیا زایش دانشگاه‌ها همان تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است و باید دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مهارت‌محور به این سمت حرکت کند.

به گفته وی، اگر دانشگاه‌ها در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان مصمم و فعال باشند در حوزه اشتغال، انقلابی اساسی در کشور ایجاد می‌شود و بسیاری از مشکلات فعلی نیز رفع خواهد شد، بنابراین ما تاکید می‌کنیم باید دانشگاه‌ها را به سمت تولید حرکت بدهیم، ضمن اینکه این فرهنگ‌سازی نیز در جامعه صورت بگیرد که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی فکر تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان باشند.

دکتر سلطانی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نمادهای اکوسیستم نوآوری کشور وجود صندوق نوآوری و شکوفایی است که این صندوق ویژه کارآفرینی در حوزه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون به منظور تجاری‌سازی و کاربردی کردن علوم با سرمایه حدود 3 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی شکل گرفت و خوشبختانه بخش اعظمی از این بودجه یعنی حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است.

دکتر سلطانی با بیان این که تاکنون صندوق نوآوری و شکوفایی از 2 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان حمایت کرده است، گفت: این صندوق تاکنون به بیش از 4 هزار و 600 طرح کمک کرده است و بیش از 82 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل یک خدمت مالی از این صندوق دریافت کرده‌اند و 2 هزار و 500 طرح نیز به تصویب رسیده که حدود هزار و 100 شرکت طرح موفقی داشتند و تنها 30 شرکت دانش‌بنیان نتوانستند طرح‌های موفقی داشته باشند.

وی از ارائه 27 خدمت حمایتی و مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این حمایت‌ها از حوزه‌های خدمات مالی تا ارائه وام‌های 4 و 11 درصدی را شامل می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین این صندوق و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فارغ‌التحصیلان و اساتید فنی‌وحرفه‌ای و ایجاد صندوق مشترک بین این دانشگاه و صندوق نوآوری و شکوفایی از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار