ورود ۲۰۰ هزار دانشجوی دکترا به بازار کار/ طرح ۱.۵ میلیارد دلاری اشتغال روستایی امروز نهایی می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ورود ۲۰۰ هزار دانشجوی دکترا به بازار کار/ طرح ۱.۵ میلیارد دلاری اشتغال روستایی امروز نهایی می‌شود

وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امروز حدود ۲۰۰هزار دانشجوی دکتری داریم که در آستانه ورود به بازار کار هستند گفت:ما امروز برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی نیازمند حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور در مراسم رونمایی از طرح‌های آموزشی مهارت های فنی حرفه ای گفت: ما امروز برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی نیازمند حدود 700 هزار میلیارد تومان هستیم اما این میزان اعتبار به سختی تامین می شود. بهره وری نیروی کار کشور طی یک دوره 20ساله متحول خواهد شد

وی با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات باید از محل بهروه وری و ارتقای مهارت تامین شود گفت: حداقل 20درصد از منابع برای تحقق هر یک واحد درصد رشد باید از محل بهره وری تامین شود. من معتقدم برای یک رشد مبتنی بر عقلانیت باید صبور باشیم تا در یک برنامه 20ساله آموزش های فنی و حرفه ای بتواند سطح مهارت جامعه را متحول کند.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز در بحث‌ تبدیل آموزش های تئوری به تکنسین دچار نقط ضعف هستیم. امروز حدود 200هزار دانشجوی دکتری داریم که در آستانه ورورد به بازار کار هستند.

وی درباره اشتغال زایی دولت یازدهم گفت:اکنون120هزار شغل در بخش «فناوری اطلاعات و ارتباطات » ایجاد شده است که می تواند بیشتر شود. در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات نیاز به نیروی کار کمتری داریم اما در بخش تولید محتوا می توان اشتغال بالایی را ایجاد کرد. هرچه پهنای باند افزایش یابد، میزان اشتغال بیشتر می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت را مشکل اصلی بازار کار خواند گفت:یکی از مشکلات اساسی و در جریان بازار کار کشور نبود مهارت و فقدان حرفه‌ شغلی در افراد است و فارغ از مسائل مربوط به افراد بیکار بدون مهارت هم اکنون باید چاره‌ای برای موضوع نحوه ارائه مهارت‌آموزی در کشور اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه نسبت بین نیروی فارغ‌التحصیل با مشاغل مورد نیاز 20 درصد است، گفت: مهارت‌هایی که در نهایت منجر به ایجاد شغل می‌شوند در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است و علاوه بر آن موضوع بهره‌وری نیروی کار از جمله دیگر این اقدامات است.

ربیعی با تأکید بر اینکه، تحول در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در برنامه 20 ساله قرار دارد، گفت: در دو سال اخیر با توجه به تقاضا محور کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از 55 تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌های مختلف و اتحادیه‌های صنفی به امضا رسیده است.

* نهایی شدن طرح برداشت 1.5میلیارد دلاری اشتغال روستایی امروز در صحن مجلس

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر که طرح اشتغال روستایی امروز در صحن علنی مجلس نوبت پیگیری داشته و نهایی خواهد شد، افزود: بنا داریم تا پس از تصویب این طرح اشتغالزایی، تسهیلات به صورت هدفمند و در یک چارچوب قانونی از طریق بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شود.

وی گفت: در روستاها بر اساس مزیت و مهارت شغلی افراد اشتغالزایی صورت می‌گیرد و در این باره برنامه مدونی آماده شده است. ارائه آموزش‌ها در بستر الکترونیک در بنگاه‌های خرد و متوسط و بیشتر در حوزه خدمات دنبال خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از اینکه 80 درصد از برخی تولیدات کشور را محصولات چینی تشکیل می‌دهند،‌ گفت: در موضوع زیورآلات یا سایر تولیدات هم هنر ایرانی وجود دارد و هم انسان‌های بامهارت تربیت شده‌اند بنابراین اتصال این مهارت‌ها به یکدیگر در یک زنجیره به هم پیوسته باید به طور جدی دنبال شوند.

وی گفت: یکی از اقدامات دیگر در دولت روحانی بهبود فضای کسب و کار در فضای مجازی است که در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته است و در این حوزه وجود آمار 120 هزار شغل در فضای مجازی باید به چندین برابر ارتقا پیدا کند چرا که در این حوزه ظرفیت عظیمی برای ایجاد شغل وجود دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار