وضعیت اشتغال و سرمایه در تعاونی ها/ چند تعاونگر مشغول کارند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۹۴ و ۱۹۳ تعاونی در کشور فعال هستند که توانسته اند در مجموع برای یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۳۳ نفر اشتغالزایی کنند؛ بیشترین سهم اشتغالزایی نیز مربوط به حوزه مسکن می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از انحلال وزارت تعاون و تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توجه به بخش تعاون به حداقل ممکن رسید با وجود اینکه هیچ یک از کارشناسان و فعالان اقتصادی با احیا دوباره وزارت تعاون موافق نیستند، اما باید معاونت تعاون را در این وزارت خانه تقویت کرد چراکه نه تنها «اقتصاد تعاونی» به عنوان اقتصاد مبتنی بر مشارکت مردمی، بعد از بخش دولتی به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور و پیش از بخش خصوصی معرفی شده بلکه بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه، سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور باید به ۲۵ درصد برسد. این در حالی است که محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان ارائه برنامه‌های پیشنهادی تصدی این وزارتخانه، سهم تعاون در اقتصاد ملی را حداکثر ۵ درصد اعلام کرد.

از سویی دیگر، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر اعداد و ارقام متعددی از «سهم تعاون در اقتصاد ملی» مبنی بر سهم ۶ درصدی، ۷ درصدی و حتی ۸ درصدی از سوی فعالان و مسئولان مطرح شده است، نشان می‌دهد که این بخش با خلاء یک نظام آماری شفاف و دقیق نیز مواجه است به شکلی که انگار برای کسی چندان اهمیت ندارد که سهم دقیق این بخش چه میزان است.

مساله دیگر مربوط به سهم بخش تعاون در واگذاری هاست؛ مطابق با فرایندی که برای واگذاری‌های شرکت‌های دولتی هدفگذاری شده، باید تا ۳۰ درصد از منابع حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به بخش تعاون اختصاص یابد اما طبق گفته متولیان بخش تعاون کشور، یک ریال از این منابع به تعاونی‌ها نرسیده است.

همچنین موضوع دیگری که نمی‌توان نادیده گرفت، مساله تأثیر بخش تعاون در اشتغال است، چراکه به گفته بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران هزینه ایجاد هر شغل در بخش تعاون در حالی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که این رقم در سایر بخش‌ها در سطح ملی حدود یک میلیارد تومان تومان است.

جزئیات وضعیت اشتغال و سرمایه در تعاونی‌ها

به گزارش مهر، بررسی وضعیت تعاونی‌های کشور نشان می‌دهد که تاکنون ۹۴ و ۱۹۳ تعاونی در کشور ثبت شده است که شامل تعاونی‌های اعتبار، تأمین نیاز مصرف کنندگان، تأمین نیاز تولیدکنندگان، تأمین نیاز صنفی، تولیدی توزیعی، حمل و نقل، خدمات، سهام عدالت، صنعتی، عمرانی، فرش دستبافت، مسکن، معدنی و کشاورزی می‌شود.

بخش‌های خدمات و کشاورزی به ترتیب با ۲۶ هزار و ۴۰۶ و ۲۲ هزار و ۹۸۶ واحد بیشترین و بخش‌های سهام عدالت و اعتبار نیز با ۲۴۱ و ۶۹۴ تعاونی، کمترین واحد را دارند.

بیشترین اشتغالزایی مربوط به بخش مسکن با ۳۶۴ هزار و ۸۵۷ شاغل می‌شود که طبق گفته عبدالهی ۱۸ درصد از ساخت و ساز کشور در این بخش انجام می‌شود. البته باید در حوزه مسکن تعاونی‌های عمرانی را نیز در نظر گرفت که به این ترتیب، در کشور ۱۶۶۹ تعاونی عمرانی داریم که ۴۴ هزار و ۴۷۵ نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار هستند.

رتبه بعدی مربوط به اشتغالزایی برای حوزه خدمات است که با ۲۶ هزار و ۴۰۶ تعاونی در سراسر کشور توانسته است، ۳۴۶ هزار و ۷۴۴ نفر را مشغول به کار کند.

همچنین بخش کشاورزی با ۲۲ هزار و ۹۸۶ تعاونی، زمینه اشتغال ۲۳۹ هزار و ۴۶۰ نفر را فراهم کرده است که در حوزه‌های پسته، زعفران و شیلات بسیار فعال هستند و آنگونه که رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران می‌گوید بیش از ۷۵ درصد تولیدات کشاورزی در اختیار تعاون است.

جزئیات وضعیت اشتغال و سرمایه ۹۴ هزار و ۱۹۳ تعاونی به شرح جدول زیر است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار