وضعیت کسب و کارهای نوین در کشورهای همسایه چگونه است؟

دسته ها: مطالب آموزشی

وضعیت کسب و کارهای نوین در کشورهای همسایه چگونه است؟

اطلاع داشتن از وضعیت کسب و کارهای نوین در کشورهای دیگر برای پیشبرد و موفقیت در کار امری مهم تلقی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خاورمیانه از دیرباز به خاطر وجود زمین های حاصلخیز منطقه ای مهم تلقی می شد و امروز در موضوع استارت آپ‌ها نیز به یک منطقه حاص خیز از نظر کسب و کارهای نوین تبدیل شده است. کشورهای منطقه هر کدام به نحوی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی پیشرفت داشته اند؛ البته در حوزه پیشرفت تکنولوژی و حرکت به کسب و کارهای آنلاین در این منطقه تفاوت های زیادی وجود دارد.

برای مثال در بخش‌هایی، مردم با مدل کارهای سنتی به دنبال رفع نیازهای اولیه خود هستند و در بخش‌های دیگر تاکسی های پرنده در حال جابه جا کردن مسافران هستند.

با تمامی این تفاسیر شرکت های مختلف و بزرگ، به خاطر جمعیت جوان و روبه رشد منطقه، فضای رشد نامحدود و چندین استعداد خاص خاورمیانه برای حضور در این منطقه اشتیاق فراوانی دارند.

در ادامه با بررسی رقبای منطقه، از وضعیت کسب و کارهای آنها مطلع خواهیم شد:

امارات

دبی که در ده سال اخیر از جمعیت یک میلیونی به 9میلیون نفر رسیده، جهش اقتصادی مناسبی داشته است و امروز به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان شناخته می شود. به همین دلیل تبدیل شدن به قطب سرمایه گذاری یکی از بارزترین ویژگی این شهر شده است که هم اکنون صاحبان سرمایه و کسب و کارهای آنلاین در این شهر به دنبال یافتن موقعیت های مناسب شغلی و سرمایه گذاری هستند. با همین چشم انداز، احتمال می رود دبی بتواند به عنوان بزرگترین شهر استارت آپی جهان معرفی شود.

کویت

کویت با داشتن 4میلیون جمعیت و واحد پولی قدرتمند که ناشی از سرمایه عظیم نفتی آن است، توانسته فضای برابری برای رقابت در حوزه استارت اپی به کشورهای منطقه و خارجی بسازد. با این نگاه، دور از انتظار نیست که بتواند کسب و کارهای خود را عرضه کرده و رقابتی تنگاتنگ برای حفظ مشتری های خود ایجاد کند.

بحرین

حکومت بحرین با 1/5 میلیون جمعیت همانند کشورهای عرب زبان منطقه درهای اقتصادی خود را به روی شرکت های بین المللی باز گذاشته و گذشته از اتفاقات مثبت و منفی این کار، باعث شده است تا حتی یک سایت فروشگاهی بومی در میان 50سایت پربازدید این کشور حضور نداشته باشد.

قطر

شبه جزیزه قطر از جمله کشور های خاورمیانه محسوب می شود که با وجود داشتن جمعیت بالای 2 میلیون نتوانسته در زمینه کسب و کارهای آنلاین به درجه مناسبی برسد.

عمان

کشور عمان به خاطر همسایگی با امارات متحده عربی می تواند فضای بسیار مناسبی برای استارت آپ های داخلی و بین المللی تبدیل شود. البته با این تفاسیر، هنوز مانند کشورهای عرب زبان منطقه، سایت های فروش اینترنتی آن، شرکت های خارجی می باشد.

عراق

عراق نیز در حوزه کسب و کارهای آنلاین از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و به نظر می رسد مردم این کشور هنوز رقبتی برای استفاده از این حوزه نیستند. آمازون که در کشورهای منطقه در جایگاه مناسبی قرار دارد در عراق با داشتن رتبه 32 نتوانسته جایگاه پراهمیتی کسب کند.

عربستان

پرطرفدارترین سایت خرید و فروش آنلاین در عربستان سایت سوق می باشد که در یک قرار دادی در سال 2017 به شرکت آمازون واگذار شده است. به نظر می رسد عربستان در حوزه مصرف در کسب و کارهای آنلاین وضعیت خوبی دارد و بلعکس در حوزه تولیدات این حوزه از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست.

ترکمنستان

ترکمنستان با داشتن جمعیتی بالای 5 میلیون و همسایگی با روسیه، آذربایجان، ایران و افغانستان توانایی لازم برای تامین زیر ساخت های ضروری را دارد و می تواند از زیر سایه فعالیت شرکت های خرید و فروش خارجی بیرون بیاید. گفتنی است؛ در میان 50 سایت پربازدید این کشور تنها یک سایت اینترنتی وجود دارد.

آذربایجان

با نگاهی به کسب و کارهای آنلاین در آذربایجان به این نتیجه می رسیم این کشور نیز شبیه به ترکمنستان عمل می کند و این دو کشور وضعیت مشابهی دارند. با نگاهی به 50 سایت پربازدید آذربایجان متوجه می شویم که تنها دو سایت فروش اینترنتی حضور دارند که هر دو جزء شرکت های قدرمند در جهان محسوب می شوند.

ترکیه

در ده سال گذشته ترکیه در حوزه اقتصادی رشد عظیمی تجربه کرده است. آنکارا در کنار این رشد عظیم، برنامه ای ویژه و مهی برای استارت آپ ها و جذب سرمایه های خارجی برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین متعددی در این کشور تدوین و اجرا کرده است. به خاطر همین امروزه شاهد فعالیت های گسترده شرکت های داخلی و خارجی در ترکیه هستیم.

پاکستان

این کشور با توجه به اینکه مثل همسایه خود یعنی هندوستان همیشه در آی تی حرفی برای گفتن داشته است اما به ظنر می رسد در حوزه کسب و کارهای آنلاین بومی اقبالی نتوانسته ایجاد کند.

مطالب آموزشی