وعده ایجاد ۱ میلیون شغل در سال۹۷ با سرمایه‌گذاری ۳۲۷ هزار میلیاردی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وعده ایجاد ۱ میلیون شغل در سال۹۷ با سرمایه‌گذاری ۳۲۷ هزار میلیاردی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت قصد دارد در سال ۹۷ با سرمایه‌گذاری ۳۲۷ هزار میلیارد تومانی یک میلیون و ۳۳ هزار شغل ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با بیان اینکه در برنامه دولت در زمان انتخابات و همچنین برنامه مکتوب ارائه شده به مجلس در زمان رای اعتماد، اشتغال یک اولویت اساسی بود گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ایجاد اشتغال بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: دولت قصد دارد در سال 97 با سرمایه‌گذاری 327 هزار میلیارد تومانی یک میلیون و 33 هزار شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 73 هزار میلیارد تومانی در بخش تولید و اشتغال گفت: بر این اساس منابع حاصل از بودجه عمومی 17 هزار و 400 میلیارد تومان، منابع صندوق توسعه 15 هزار میلیارد تومان، منابع بانکی 35 هزار میلیارد تومان و مانده اعتبار مربوط به قانون حمایت از اشتغال روستایی 6 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نوبخت همچنین با اشاره به منابع 254 هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی گفت: در این بخش منابع عمومی در نظر گرفته شده 60 هزار میلیارد تومان، منابع اختصاصی 13.3 هزار میلیارد تومان، مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانکی 53 هزار میلیارد تومان، آبهای مرزی 3 هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی 124.5 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته نوبخت سال گذشته از منابع بانکی 17 هزار و 900 میلیارد تومان به 24 هزار واحد خصوصی تسهیلات ارائه شده که منجر به رشد سرمایه‌گذاری 7.1 درصدی و رشد اقتصادی دو رقمی بر اساس آمار بانک مرکزی در مرکز آمار ایران شده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت در نظر دارد هر چه بیشتر هزینه‌های جانبی مثل سفرهای خارجی و سمینارها را کم کند گفت: تاکید اصلی روی کاهش 4 هزینه کلی از جمله هزینه‌های رفاهی و اجتماعی با 91 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های مربوط به آموزش و تحقیقات با 57 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های دفاعی و امنیتی با 51 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های سلامت با رقم 25 هزار میلیارد تومان می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: عمده هزینه‌های دولت مربوط به این 4 هزینه کلی می‌باشد این در حالیست که این دستگاهها معتقدند باید 34هزار میلیارد تومان دیگر به منابعشان افزوده شود.

وی تاکید کرد: امسال و سال آینده به نرخ حقوق مقامات افزوده نخواهد شد و میزان حقوق مقامات بر اساس مصوبه مجلس تعیین شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست دولت در خصوص ارز تغییر نکرده گفت: در دولت بر تقویت پول ملی تاکید داریم و تمام تلاش‌ها در شورای پول و اعتبار برای کنترل نوسانات ایجاد شده در بازار ارز انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: مسئولیت بودجه به تنهایی به عهده دولت نیست و دولت تنها پیشنهاددهنده و مجلس تصویب کننده بودجه می‌باشد.

وی افزود: نمایندگان مجلس هم مانند دولتمردان خود را در برابر جامعه مسئول می‌دانند و از آنجا که مهمترین مطالبه مردم از دولت اشتغال است دولت و مجلس باید تلاش کنند منابع لازم برای اشتغال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور عمیقا نگران ایجاد اشتغال برای جوانان و تامین منابع لازم برای ایجاد شغل در کشور می‌باشد گفت: یکی از منابع در نظرگرفته شده برای ایجاد شغل بحث منابع حاصل از افزایش حامل‌هی انرژی بود که فعلا در کمیسیون تلفیق بر ادامه عرضه حامل های انرژی با نرخ فعلی تاکید شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال آینده 71 طرح عمرانی به صورت مشارکتی دولت و بخش خصوصی واگذار خواهد شد گفت: منابع لازم برای این طرح‌ها حدود 68 هزار میلیارد تومان می باشد که 15هزار میلیارد تومان آن سهم دولت،‌16.900 از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی، 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 6 هزار و 200 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی می‌باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به جزئیات طرح ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری 73 هزار میلیارد تومانی در تولید و اشتغال گفت: قصد داریم در سال آینده 240 هزار شغل با احیای 100 هزار بافت فرسوده و 60 هزار شغل با تامین 100 هزار مسکن روستایی و اجتماعی ایجاد کنیم.

نوبخت افزود: همچنین 67 هزار شغل به بخش کشاورزی، 173 هزار شغل در بخش میراث فرهنگی، 221 هزار شغل در بخش سیاست‌های فعال بازار کار و همچنین 74 هزار و 500 شغل جدید در بخش صنعت با اجرای برنامه دولت ایجاد خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی تسنیم در خصوص دلایل عدم تمایل دولت به سرمایه‌گذاری روی افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی موجود و ایجاد اشتغال از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی موجود گفت: دولت در سال گذشته با تزریق 17 هزار و 400 میلیارد تومان توانست در نیمه اول امسال نرخ بیکاری را نیم واحد درصد تقلیل دهد. بنابراین دولت همچنان بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال تاکید دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا طرح دولت برای تزریق منابع به واحدهای تولیدی در سال قبل شکست خورده که امسال دولت این راه جدید را در پیش گرفته گفت: در نظر داریم در سال جاری 20 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای طرح تسهیل اختصاص دهیم که این موضوع استفاده از ظرفیت موجود واحدهای تولیدی می‌باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار