ویژه برنامه های جشن غدیر در شبکه های سیما

دسته ها: اخبار فرهنگی و هنری اخبار

هم‌زمان با فرارسیدن عید غدیر خم، عید ولایت شبکه های مختلف سیما برنامه های های متنوعی را تقدیم بینندگان می کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ویژه‌برنامه‌های زنده و معارفی ویژه عید غدیر تدارکات شبکه‌های تلویزیونی برای شب و روز عید غدیر است.

برخی از این برنامه ها ذیلا معرفی می شود :

شبکه یک
برنامه مذهبی«قرار بی قراران» از جمعه 10 شهریور همزمان با عیدسعید غدیرخم با اجرای امیرحسین مدرس از شبکه یک سیما به روی آنتن می رود.
این برنامه به تهیه کنندگی وکارگردانی سید وحید حسینی با موضوع مهدویت در جدول پخش جمعه های شبکه قرار گرفته است.
در این برنامه علاوه بر حضور کارشناسان، با مراکزی که درباره مهدویت کارهای پژوهشی انجام دادند گفتگو می شود. ضرورت تحقیق در حوزه انتظار، شناخت امام زمان، مباحث آخرالزمانی، نشانه های ظهور، خرافات و امام زمان های ساختگی از دیگر موضوعاتی هست که در برنامه به آن پرداخته می شود.
«آقا نگاه می کند» نام آیتم نمایشی «قرار بی قراران» است که در باکس های سه تا پنج دقیقه ای با داستان های اجتماعی متفاوت پخش می شود.
معرفی کتاب با موضوع مهدویت، خواندن دل گویه ها و دل نوشته های بینندگان درباره امام زمان(عج) که برای برنامه ارسال شده توسط نریتور، تحلیل و تفسیر روایات آخرالزمان توسط کارشناسان، سینمای آخرالزمانی ،«هنر مهدوی، هنر انتظار» از دیگر بخش های برنامه قرار بی قراران است.
برنامه«قرار بی قراران» روز عید غدیرخم بعد از اذان ظهر پخش خواهد شد.
مسابقه آشپزی «دستپخت» به تهیه کنندگی شاهرخ امیر معزی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک، در شب و روز عید غدیر از ساعت 19:50 روی آنتن می رود.

شبکه دو
به مناسبت عید غدیر ویژه برنامه «فرش قرمز» به تهیه‌کنندگی عرفان احتشامی و کارگردانی اشکان درویشی پخش می شود.
این برنامه‌ که با پرداختن به موضوع فرهنگ ایثار، فداکاری و شهادت پخش خواهد شد، بازیگران، شعرا، مجریان و دیگر چهره‌های فرهنگی کشور به دیدار خانواده شهدا می‌روند.
قسمت جدیدی از برنامه «کلاه قرمزی» در عید غدیر از شبکه دو به نمایش در می‌آید و برنامه «جزیره فیتیله» نیز با حضور حمید گلی، محمد مسلمی و علی فروتن، پنجشنبه و جمعه ساعت 13 روی آنتن می‌رود. این برنامه از چند بخش نمایشی، مسابقه و سرودهای ویژه غدیر تشکیل شده است.
ویژه برنامه «کوی محبت» پنجشنبه و جمعه به مناسبت عید غدیر بینندگان شبکه دو سیما را با پای دل به زیارت مولایشان حضرت علی (ع) در شهر نجف اشرف خواهند برد.
ویژه برنامه جشن ولایت نیز پنجشنبه و جمعه ساعت 20 از شبکه دو پخش می‌شود.
برنامه«‌نما دو» به انعکاس برنامه‌ها و آیین‌های مردمی به‌مناسبت عیدغدیر در سراسر کشور، اختصاص دارد.
اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون 9و 10 مهر به مناسبت عید سعید غدیر خم با مجموعه تلویزیونی «محله گل و بلبل» میهمان خانه مخاطبان شبکه دو می‌شود.
مجموعه تلویزیونی «محله گل‌ و بلبل» به تهیه‌ کنندگی مسلم آقاجان زاده و کارگردانی احمد درویشعلی پور کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو است که با همراهی 15 بازیگر نام‌آشنا سینما و تلویزیون تولید می‌شود و هر بار با تدارک ماجراهای جالبی می‌کوشد نکات تربیتی موردنیاز را به بچه‌ها آموزش بدهد.

شبکه سه
برنامه «گلخانه» کاری ازگروه پخش شبکه سه سیما در روز عید غدیرخم، با دعوت از هنرمندان و خوانندگان پخش می شود.
برنامه زنده «در آستان خورشید» با برقراری ارتباط با حرم علی بن ابیطالب(ع) در نجف اشرف در فواصل برنامه ها روی آنتن می رود.
برنامه «مولای مهر» ویژه دهه امامت و ولایت نیز در شب عید غدیر خم با اجرای محمدرضا حسنیان و تهیه کنندگی قنبری به طور زنده برای مخاطبان پخش می شود.
جشن عید غدیر نیز از دیگر برنامه های شبکه سه سیما برای این عید بزرگ است.

شبکه چهار
در روز عید غدیر، عید ولایت و امامت، اذان ظهر با صدای ماندگار استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی و ترجمه شعر گونه آن از شبکه چهار سیما پخش می شود.
«مهر خوبان» به تهیه کنندگی محسن مناجاتی و اجرای مجتبی حسامی، پنجشنبه ساعت 22:50 پخش و جمعه نیز در ساعت 10:20بازپخش می شود.
این برنامه میزبان کارشناسانی چون حجج اسلام و المسلمین، دکتر میرلوحی و مهدوی راد است. در «مهرخوبان» به معرفی علامه امینی پرداخته می شود و مجموعه کتابهای الغدیر نیز معرفی خواهد شد.
همچنین بررسی فضائل و اعمال عید غدیرخم و نگاهی کوتاه به مجموعه تلویزیونی امام علی (ع) و بررسی سیمای امیرالمومنان در شعر و ادبیات فارسی از دیگر بخشهای این برنامه است که بنیاد غدیر نیز به مخاطبان معرفی خواهد شد.
مجموعه سخنرانی الهی قمشه ای با موضوع غدیر پنجشنبه ساعت 21و جمعه ساعت 13:50پخش می شود.
برنامه «سرّ دلبران» به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن ناجی، با هدف پخش مصاحبه ای پخش نشده با جرج جرداق مسیحی روی آنتن می رود. در این برنامه با جرج جرداق درباره کتاب ماندگار«علی صدای عدالت انسانی» گفتگو خواهد شد.
حجت الاسلام زائری کارشناس «سر دلبران» در خصوص تلاش جرج جرداق در بیان فضائل امیر المومنان حضرت علی (ع) مباحثی را مطرح می کند و شرحی از چگونگی آشنایی، توجه و دلباختگی این دانشمند مسیحی به دریای بیکران فضائل امام علی (ع) و نهج البلاغه را تبیین خواهد کرد.
این برنامه پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ساعت 14:40 روی آنتن می رود.

شبکه پنج
ویژه برنامه زنده «مهرباران» کاری از گروه اقتصاد و جامعه ساعت 21:30 دقیقه بر روی آنتن می رود.
این ویژه برنامه به مدت 50دقیقه به تهیه کنندگی محمود محمودی و با اجرای عبدالرضاامیراحمدی و محمود رضا قدیریان از شبکه پنج پخش می شود و دعوت از هنرمندان، خوانندگان و….. در برنامه و گپ و گفتگو با آنها، پخش میان برنامه از بخش های مختلف این برنامه است.

شبکه مستند
«مولود کعبه» از مجموعه «گلستانه» به مناسبت عید ولایت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود. در این مستند با روحانیان و هنرمندان در مورد ویژگی ها و شخصیت حضرت علی (ع) گفت و گو شده است.

مجموعه مستند «در امتداد غدیر» مخاطبان را با شیعیان ساکن در اروپا آشنا می کند. عوامل سازنده این مجموعه سعی کرده‌اند با شیعیان اروپایی گفتگوهای جذاب و متنوعی تهیه کنند تا مورد توجه بینندگان قرار بگیرد.
این مجموعه پنجشنبه و جمعه ساعت 20:30 از شبکه مستند پخش می شود.

شبکه افق
درمستند«برای غدیر» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد داودی، مراسم شیعیان در روز عید غدیر خم در عراق پخش خواهد شد.
شبکه جام جم
برنامه «شهر خورشید» در عید غدیر برای ایرانیان خارج از کشور پخش می شود. در این برنامه جشن های عید ولایت از مشهد مقدس حرم مطهر امام رضا (ع) به تصویر کشیده خواهد شد.

شبکه قرآن

«باران» که از برنامه‌های گفت‌وگو محور و مناسبتی شبکه قرآن سیماست، پنجشنبه 9 مهرماه مصادف با شب عید غدیر خم از ساعت 21:30 به صورت زنده و مستقیم از این شبکه پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران میهمان برنامه “باران” می‌شود که در کنار سید محمد رضا طباطبایی به عنوان مجری به گفت‌وگو در خصوص واقعه غدیر خواهند پرداخت.

تلاوت قرآن مجید با قرائت محمد کرمانی، تواشیح‌خوانی گروه محراب و همچنین مدیحه‌سرایی سید علی سادات رضوی از دیگر بخش‌های این برنامه در شب عید غدیر خواهد بود.

«با کاروان ولایت» نیز عنوان ویژه برنامه روز عید غدیر شبکه قرآن سیماست که با کارشناسی حجت الاسلام علیرضا صادقی نیاب، روز جمعه از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر به صورت زنده میهمان مخاطبان قرآنی می‌شود.

شعرخوانی شاعران اهل بیت (ع) از جمله؛ وحید قاسمی و رحمان نوازنی ، قرائت قرآن قاری نوجوان محمد رضا زاهدی و مدیحه سرایی مداح نوجوان مهران مرنگی در کنار حاج سید محسن گرسویی از بخش های متنوع «باکاروان ولایت» به شمار می‌رود.

«نشان نزول» با موضوع بیان و شرح آیات نازل شده در خصوص واقعه غدیر با کارشناسی دکتر محسن میرباقری و «روضه رضوان» که حال و هوای کاروان جانبازان در روز عید غدیر را در مناسک حج نشان می دهد ، از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به‌منظور پخش از شبکه قرآن سیماست.

اخبار فرهنگی و هنری اخبار