پاسخ به بیش از ۶۰ سوال درباره تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

پاسخ به بیش از ۶۰ سوال درباره تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

ستاد نیروهای مسلح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیلاتی برای سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، متقاضیان استفاده از تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از طریق سایتwww.sina.bmn.ir ثبت نام کنند.

در این زمینه سوالاتی مطرح است که اطلاع از پاسخ آن برای متقاضیان ضروری است.

نحوه ارسال درخواست استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی چگونه است؟

دانش‌آموختگان داخل کشور برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی دانشگاهی و تسهیلات نظام‌وظیفۀ فنّاور می‌باید به پایگاه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی: (https://sina.bmn.ir/) مراجعه و درخواست خود را ارسال کنند.

دانش‌آموختگان دانشگاه‌­های خارج از کشور نیز برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی غیرمقیم باید به پایگاه اطلاعاتی متخصصان غیرمقیم به نشانی: (https://international.bmn.ir ) مراجعه و درخواست خود را بارگذاری کنند.

مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگانی که فرد می‌تواند با احراز آن‌ها، امتیاز کسب کند چیست؟

مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگانی به شرح زیر است:

الف- موفقیت‌های علمی در دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، فنّاورانه و …)

ب- کسب جایزه‌های تحصیلی بنیاد

ج- برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی،پژوهشی،‌ فنّاورانه مورد تأیید بنیاد

د‍- برگزیده شدن در جشنواره‌های معتبر ادبی و هنری یا فعالیت‌های قرآنی مورد تأیید بنیاد

ه‍- اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور (عضو هیئت‌مدیره، مدیرعامل و فعالیت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان و فناور)

چه مواردی به‌عنوان امتیاز فعالیت‌های فناورانه اشتغال در شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور محاسبه می‌شود؟

الف- امتیاز «فعالیت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان و فناور» به ازای هر سه ماه فعالیت متقاضی محاسبه می‌­شود.

ب- امتیاز « سمت سازمانی در شرکت» بر اساس نوع سمت سازمانی و تاریخ شروع به فعالیت به ازای هرماه فعالیت متقاضی محاسبه می‌­شود.

ج- امتیاز «مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و فناور» برای متقاضی که دست‌کم سه ماه مدیرعامل شرکت بوده و به ازای هرماه، محاسبه می‌­شود.

د- امتیاز «عضو هیئت مؤسس شرکت دانش‌­بنیان و فناور» برای متقاضیانی که در اولین دوره تشکیل شرکت عضو هیئت مؤسس شرکت دانش‌­بنیان و فناور بوده­اند، محاسبه می‌­شود.

ه- امتیاز « عضویت در هیئت‌مدیره شرکت دانش­‌بنیان و فناور» برای متقاضیانی که دست‌کم سه ماه عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌­بنیان و فناور بوده و همچنان نیز عضو هیئت‌مدیره باشد به ازای هرماه محاسبه می­‌شود.

و- امتیاز « فروش مربوط به کالا و خدمات» که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکرشده باشد به ازای هر سه میلیارد ریال محاسبه می­‌شود.

چه نوع فعالیتی در شرکت دانش­‌بنیان و فناور از مصادیق فعالیت­‌های نخبگانی محسوب می­‌شود؟

عضویت در هیئت‌مدیره، عضویت در هیئت مؤسس، مدیریت عامل و فعالیت تخصصی تمام‌وقت در شرکت مصادیقی از فعالیت‌های نخبگانی مربوط به دانش‌آموختۀ برتر فنّاور است.

میزان فروش صندوق­های سرمایه‌گذاری جسورانه و شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به اینکه صندوق­های سرمایه‌گذاری جسورانه و شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار، در اظهارنامه مالیاتی خود عموما به‌طور مستقیم فروشی درج نمی‌نمایند، به‌جای محاسبه فروش مندرج در اظهارنامه، از میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها برای سهمیه و امتیازبندی این نهادها استفاده می­‌شود.

بیمه افراد فعال در صندوق­های سرمایه‌گذاری جسورانه چگونه محاسبه می‌شود؟

درصورتی‌که بیمه این افراد توسط صندوق­های سرمایه‌گذاری جسورانه پرداخت شود، مبنای محاسبه بیمه پرداختی از طریق صندوق خواهد بود و درصورتی‌که این بیمه از طریق مدیر صندوق پرداخت‌شده باشد، مبنای محاسبه بیمه پرداختی از طریق مدیر صندوق خواهد بود.

آیا افراد مستقر در شتاب‌دهنده کسب‌وکار ملزم به دارا بودن بیمه برای استفاده از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت هستند؟

با توجه به اینکه افراد فعال در استارتاپ‌های مستقر در شتاب‌دهنده، عموما دارای بیمه نمی‌باشند، صرفا شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار مجازند بر مبنای سهمیه خود، افرادی که سابقه بیمه ندارند را نیز برای بهره‌مندی از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت معرفی کنند.

آیا مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ملزم به دارا بودن شرط بیمه هستند؟

با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت بر مبنای قانون، ملزم به بیمه نمودن خود نیست، شرط دارا بودن حداقل سه ماه بیمه برای مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حذف شود.

سهمیۀ شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصیِ فنّاور چگونه تعیین می‌شود؟

هر یک از شرکت‌های مشمول می­تواند در بدو امر یک نفر و به ازای هر سه میلیارد ریال فروش سالانه (بر اساس اظهارنامۀ مالیاتی) یا به ازای هر پنج نفر نیروی کارشناسی شاغلِ تمام‌وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را که دارای شرایط اولیه است معرفی کند.

حداکثر سهمیۀ هر شرکت برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه چقدر است؟

سهمیۀ هر شرکت در هرسال (و بر اساس سال مالی شرکت) بر مبنای میزان فروش و افراد شاغل در آن تعیین شده است.

چنانچه شرکتی از سهمیۀ خود در آن سال استفاده نکند، آیا سهمیۀ آن قابل‌انتقال به سال آتی است؟

خیر، سهمیۀ هر شرکت بر اساس سال مالی شرکت تعیین می‌شود و صرفاً برای همان سال قابل‌استفاده است.

چنانچه متقاضی یک‌بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و با آن مخالفت شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

بله، متقاضی می‌تواند با ارتقای فعالیت‌های نخبگانی خود حداکثر یک‌بار دیگر درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند و بارگذاری درخواست‌های دیگر تنها پس از شش ماه از زمان آخرین درخواست وی امکان پذیر است.

دانش‌آموختگان کدام مقطع تحصیلی می­توانند متقاضی استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی باشند؟

این تسهیلات به دانش‌آموختگان برترِ دوره کارشناسی و دانش‌آموختگان برترِ دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اعطا می‌شود. نکتۀ مهم آن است که فرد باید در زمان تقاضا دانش‌آموخته باشد.

الف) انجام پروژه جایگزین خدمت

تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت برای افراد فعال در شرکت‌های دانش­‌بنیان و فناور (دانش‌­آموختگان برتر فناور) با چه هدفی به دانش‌آموختگان اعطا می‌­شود؟

این تسهیلات باهدف حفظ ارتباط کاری دانش­آموختگان برتر فناور مشمول خدمت نظام‌وظیفه شاغل در شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور با این شرکت‌ها اعطا می‌­شود. فرد متقاضی با اعطا این تسهیلات پس از احراز امتیازهای لازم، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌­شود و بعد از اجرای پروژه پژوهشی موردنیاز یکی از سازمان‌های دفاعی یا دولتی کشور، کارت پایان خدمت خود را دریافت می­نماید. با این شرایط فرد فعال در شرکت‌های مورد تایید می­تواند در طول انجام پروژه تحقیقاتی، برحسب صلاحدید سازمان دفاعی یا دولتی، به‌صورت پاره‌وقت در محل آن سازمان حضور یابد و ارتباط کاری خود را با شرکت حفظ کند.

چنانچه دانش‌آموخته موسسه‌­های علمی در یکی از شرکت‌های دانش­‌بنیان و فناور به فعالیت مشغول باشد، با چه شرایطی به‌عنوان دانش‌آموخته برتر مشمول تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت می­‌شود؟

فرد متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف- بیش از سه سال از تاریخ دانش‌آموختگی وی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی نگذشته باشد. چنانچه متقاضی دانش‌آموختۀ مؤسسه­ای خارج از کشور باشد، این مهلت به شش سال ارتقا می­یابد.

ب- در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌­بنیان و فناور موردنظر، به فعالیت مشغول باشد و برای دستکم سه ماه اخیر، سابقۀ بیمۀ پرداختی در شرکت داشته باشد.

آیا دانشجویان می‌توانند از تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت بهره‌مند شوند؟

تنها دانشجویان دوره دکتری تخصصی پس از دفاع موفقیت­ آمیز از طرح پیشنهادی رسالۀ دکتری )پروپوزال) و مشروط به موافقت استاد راهنما و دانشگاه متبوع خود می­‌توانند هم‌زمان با گذراندن رسالۀ دکتری از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی بهره‌مند شوند.

آیا دانش‌آموختگان دوره­‌های دکتری حرفه­‌ای و تخصصی و فوق تخصصی پزشکی نیز می­‌توانند از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی استفاده کنند؟

بله، دانش‌آموختگان دوره‌­های «دکتری حرفه­ای پزشکی» مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معادل با دانش‌آموختگان دوره «کارشناسی ارشد» محسوب می­‌شوند و دانش‌آموختگان دوره­های «تخصصی و فوق تخصصی بالینی و پزشکی و فلوشیپ» مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معادل با دانش‌آموختگان دوره « دکتری تخصصی » محسوب می­‌شوند.

شرایط دانش‌آموختگان کارشناسی برای بهره­‌مندی از تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت چیست؟

دانش‌آموختگان کارشناسی باید تمامی شرایط زیر را داشته باشند:

الف- بیش از سه سال از تاریخ دانش‌آموختگی وی نگذشته باشد. چنانچه متقاضی دانش‌آموختۀ مؤسسه­ای خارج از کشور باشد این مهلت به شش سال ارتقا می‌یابد.

ب- در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکتِ موردنظر، به فعالیت مشغول باشد و برای دست‌­کم سه ماه اخیر، سابقۀ بیمۀ پرداختی در شرکت داشته باشد.

ج- حداقل امتیاز موردنیاز از فعالیت‌های نخبگانی را کسب کرده باشد.

آیا فرد در زمان انجام خدمت نظام‌وظیفه می‌تواند برای استفاده از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت درخواست ارسال کند؟

بله و در این صورت سابقۀ بیمۀ پرداختی متقاضیانی که در حین گذراندن دوره خدمت نظام‌وظیفه هستند، تا قبل از تاریخ شروعِ خدمت آنان در نظر گرفته خواهد شد.

کدام‌یک از شرکت‌ها به‌عنوان شرکت‌های مورد تایید برای استفاده از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت شناخته می‌شوند؟

هر یک از شرکت‌های فعال در حوزه فنّاوری ازجمله شرکت‌ها و مؤسسه­‌های دانش­‌بنیانِ مشمول مزایای قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش­‌بنیان و تجاری‌­سازی نوآوری و اختراعات» مصوّب مجلس شورای اسلامی در تاریخ پنجم آبان‌ماه سال ۸۹ و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و مانَک‌های علم و فنّاوری، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های معرفی‌شده از سوی ستادهای توسعه فناوری‌­های راهبردی، شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار دارای مجوز از مرکز شتاب دهی نوآوری، صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری جسورانه دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق­‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به تایید انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌­ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشمول استفاده از این تسهیلات می­گردند.

آیا موضوع اجرای طرح برای گذراندن خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی توسط بنیاد تعیین می­‌شود؟

خیر، موضوع و مکان طرح­های پژوهشی بر اساس تشخیص ستادکلّ نیروهای مسلح تعیین می‌شود.

آیا دانش‌آموختگان مشمول خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی نیاز به گذراندن دوره آموزش نظامی دارند؟

بله، این دوره برای آشنایی با اصول دفاع شخصی و به مدت 45 روز در دو مقطع زمانی(تیرماه و دی‌ماه هرسال) برگزار می­‌شود.

زمان دوره خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی چه مدت است؟

حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظام‌وظیفۀ سایر مشمولان هم‌تراز (حدودا یک سال) است.

آیا مشمولان می‌­توانند در دوره خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی به تحصیل مشغول شوند؟

خیر! مگر اینکه دانشجوی دوره دکتری تخصصی و در حال گذراندن رساله باشند.

دانش‌آموختگان کدام مقطع تحصیلی می­‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت باشند؟

این تسهیلات به دانش‌آموختگان برترِ دوره کارشناسی و دانش‌آموختگان برترِ دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اعطا می‌شود. نکتۀ مهم آن است که فرد باید در زمان تقاضا دانش‌آموخته باشد.

دانش‌آموختگان تا چه زمانی فرصت دارند از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی فنّاور استفاده کنند؟

دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی داخل کشور حداکثر ظرف سه سال بعد از تاریخ رسمیِ دانش‌آموختگی و دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی خارج از کشور حداکثر ظرف شش سال بعد از تاریخ رسمیِ دانش‌آموختگی مجازند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

آیا مقاله نیز به‌عنوان فعالیت نخبگانی محسوب می­‌شود؟

بله، مقالات سه سال اخیر دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد (و دانشجویان دکتری) و پنج سال اخیر دانش‌آموختگان مقطع دکتری به‌عنوان فعالیت نخبگانی متقاضیان در نظر گرفته می‌شود و هر یک دارای امتیازی است لیکن صرفاً به استناد داشتن مقاله، کسی نمی‌تواند از این تسهیل بهره‌مند شود.

در صورت وجود ابهام در استفاده از این تسهیلات به چه نحوی می­توان آن را برطرف کرد؟

چنانچه متقاضی پرسشی درباره استفاده از تسهیلات داشته باشد با مراجعه به پایگاه اطلاعات و پرسش اطلاعاتی بنیاد به نشانی (https://ask.bmn.ir) سوالات خود را بارگذاری کند.

متقاضیان در چه بازه‌های زمانی می‌­توانند درخواست خود را برای بهره‌­مندی از تسهیلات برای بنیاد ارسال کنند؟

متقاضیان می­توانند در هرزمانی که دانش‌آموخته شوند، مجازند درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی در سامانه بارگذاری کنند و بنیاد حداکثر تا 45 روز پس از بارگذاری درخواست، سوابق را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

چه مواردی به‌عنوان امتیاز فعالیت‌های فناورانه اشتغال در شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور محاسبه می‌شود؟

الف- امتیاز «فعالیت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان و فناور» به ازای هر سه ماه فعالیت متقاضی محاسبه می‌­شود.

ب- امتیاز « سمت سازمانی در شرکت» بر اساس نوع سمت سازمانی و تاریخ شروع به فعالیت به ازای هرماه فعالیت متقاضی محاسبه می‌­شود.

ج- امتیاز «مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و فناور» برای متقاضی که دست‌کم سه ماه مدیرعامل شرکت بوده و به ازای هرماه، محاسبه می‌­شود.

د- امتیاز «عضو هیئت مؤسس شرکت دانش‌­بنیان و فناور» برای متقاضیانی که در اولین دوره تشکیل شرکت عضو هیئت مؤسس شرکت دانش‌­بنیان و فناور بوده­اند، محاسبه می‌­شود.

ه- امتیاز « عضویت در هیئت‌مدیره شرکت دانش‌­بنیان و فناور» برای متقاضیانی که دست‌کم سه ماه عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌­بنیان و فناور بوده و همچنان نیز عضو هیئت‌مدیره باشد به ازای هرماه محاسبه می‌­شود.

و- امتیاز « فروش مربوط به کالا و خدمات» که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکرشده باشد به ازای هر سه میلیارد ریال محاسبه می‌­شود.

آیا شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه باید فروش در اظهارنامه داشته باشند؟

خیر، شرکت‌ها برای استفاده از تسهیلات مربوط به نظام‌وظیفه نیازی به دارا بودن فروش نمی‌باشند.

نحوه انجام خدمت وظیفه تخصصی به چه صورت است؟

در صورت تایید و معرفی فرد متقاضی به ستاد کل نیروهای مسلح، فرد با مراجعه به ستاد کل نیروهای مسلح به یکی از سازمان‌های دفاعی یا دولتی معرفی خواهد شد تا بر اساس نیاز سازمان پذیرنده، پروژه تحقیقاتی به‌عنوان جایگزین خدمت به فرد تخصیص یابد.

با توجه به اینکه فرد مشمول تسهیلات پروژه جایگزین خدمت به‌عنوان جایگزین خدمت، باید پروژه تحقیقاتی خود را در یکی از سازمان‌های دفاعی یا دولتی انجام دهد، آیا می‌تواند همچنان در شرکت خود به فعالیت ادامه دهد؟

بله، همان‌طور که افراد در زمان تحصیل و هم‌زمان با انجام پروژه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری امکان فعالیت در شرکت را داشته است، به‌طور مشابه می­تواند هم‌زمان با انجام پروژه جایگزین خدمت، همچنان به فعالیت خود در شرکت ادامه دهد. همچنین افراد مشمول این طرح از مزایای دوره آموزشی ویژه برخوردار خواهند شد.

تفاوت افراد مشمول تسهیلات پروژه جایگزین خدمت با افراد دارای کسر خدمت چیست؟

به‌طورکلی افراد دارای کسری خدمت، به‌طورمعمول بخشی از خدمت خود را به‌عنوان پروژه انجام داده و مابقی را بایستی به‌طور عادی دوران خدمت وظیفه را سپری نماید. اما افراد مشمول این طرح علاوه بر استفاده از مزایای دوره آموزشی ویژه می­توانند به‌عنوان جایگزین خدمت وظیفه، پروژه تحقیقاتی انجام دهند.

تفاوت افراد مشمول تسهیلات پروژه جایگزین خدمت با افراد دارای امریه سازمانی چیست؟

به‌طورکلی افراد دارای امریه سازمانی علاوه بر افزایش مدت زمان خدمت به 24 ماه، ملزم به حضور تمام‌وقت در سازمان مربوط خواهند بود، اما افراد مشمول این طرح علاوه بر استفاده از مزایای دوره آموزشی ویژه می­توانند به‌عنوان جایگزین خدمت وظیفه، پروژه تحقیقاتی انجام دهند.

افراد کلیدی فعال در شرکت‌های مستقر در مرکز رشد و یا پارک‌های علم و فناوری چگونه می‌توانند تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت ارسال کنند؟

افراد فعال در شرکت‌های مستقر در مانَک‌های علم و فناوری و مرکز رشد درصورتی‌که شرکت دارای شرایط لازم (دارای اظهارنامه مالیاتی، دارای مجوز فناورانه) باشند، برای استفاده از این تسهیلات باید به سامانه sina.bmn.ir مراجعه کرده و بعد از تکمیل اطلاعات و بارگذاری کاربرگ معرفی‌نامه رسمی شرکت مستقر در مانَک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی (تکمیل‌شده در سربرگ پارک یا مرکز رشد) و همچنین معرفی‌نامه شرکت (تکمیل‌شده در سربرگ شرکت) در سامانه مذکور، درخواست خود را جهت بررسی ارسال کنند.

آیا شرکت‌های مستقر در مرکز رشد و یا پارک‌های علم و فناوری ملزم به دارا بودن مجوز فناورانه می­‌باشند؟

بله، شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ملزم به داشتن مجوز فناورانه بوده و در زمان ارسال تقاضا توسط فرد باید مجوز فناورانه نیز در سامانه ثریا ارسال شود.

افراد کلیدی فعال در شرکت‌های معرفی‌شده توسط صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری جسورانه دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق­‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و شتاب‌دهنده‌ها چگونه می‌توانند تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت ارسال کنند؟

افراد فعال در شرکت‌های مورداشاره درصورتی‌که شرکت دارای شرایط لازم (دارای اظهارنامه مالیاتی) باشند، برای استفاده از این تسهیلات باید به سامانه sina.bmn.ir مراجعه کرده و بعد از تکمیل اطلاعات و بارگذاری کاربرگ معرفی‌نامه رسمی شرکت برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی از سوی شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار دارای مجوز از مرکز شتاب دهی نوآوری، صندوق‌­های سرمایه‌گذاری جسورانه دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی (تکمیل‌شده در سربرگ نهادهای مذکور) و همچنین معرفی‌نامه شرکت (تکمیل‌شده در سربرگ شرکت) در سامانه مذکور، درخواست خود را جهت بررسی ارسال کنند.

آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشمول این تسهیلات می­‌شوند؟

بله، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری که به تایید انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌­ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر رسیده باشند، مشمول استفاده از این تسهیلات می­‌شوند.

شرکت‌هایی که معیارهای مربوط به آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را احراز نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت استفاده کنند؟

شرکت‌هایی که از تاریخ معین، معیارهای مربوط به آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را احراز نمی‌کنند، به مدت شش ماه فرصت بهره‌مندی از تسهیلات پروژه جایگزین خدمت نخبگان فناور را خواهند داشت.

ب- امریه در شرکت دانش‌بنیان

تسهیلات امریه در شرکت دانش‌بنیان برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور (دانش­‌آموختگان برتر فناور) با چه هدفی به دانش‌آموختگان اعطا می­‌شود؟

این تسهیلات باهدف انجام خدمت نظام‌وظیفه در محل شرکت اعطا می‌­شود. فرد متقاضی با اعطا این تسهیلات پس از احراز امتیازهای لازم، به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌­شود و بعد از انجام دوره آموزشی در مراکز آموزشی نزاجا، برای انجام خدمت نظام‌وظیفه از طریق معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به شرکت متقاضی مامور خواهد شد.

چنانچه دانش‌آموخته موسسه­‌های علمی در یکی از شرکت‌های دانش‌­بنیان و فناور به فعالیت مشغول باشد، با چه شرایطی می‌تواند از تسهیلات امریه در شرکت دانش‌بنیان استفاده کند؟

فرد متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف- دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشد.

ب- در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌­بنیان و فناور موردنظر، به فعالیت مشغول باشد و برای دستکم سه ماه اخیر، سابقۀ بیمۀ پرداختی در شرکت داشته باشد.

ج- فرد برای استفاده از طرح سرباز امریه نباید دارای برگ اعزام به خدمت با مهر غیبت (90 روز اضافه‌خدمت) باشد.

د- فرد با توجه به امتیازبندی شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برترِ فنّاور از تسهیلات خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی حداقل 60 امتیاز کسب نموده باشد.

آیا دانشجویان می‌توانند از تسهیلات امریه در شرکت دانش‌بنیان بهره‌مند شوند؟

خیر، تمامی افراد مشمول این تسهیلات لازم است فارغ‌التحصیل موسسه‌های علمی باشند.

آیا دانش‌آموختگان دوره­‌های دکتری حرفه‌­ای و تخصصی و فوق تخصصی پزشکی نیز می­توانند از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی استفاده کنند؟

بله، دانش‌آموختگان دوره­های «دکتری حرفه­ای پزشکی» مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معادل با دانش‌آموختگان دوره «کارشناسی ارشد» محسوب می­‌شوند و دانش‌آموختگان دوره­های «تخصصی و فوق تخصصی بالینی و پزشکی و فلوشیپ» مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معادل با دانش‌آموختگان دوره « دکتری تخصصی » محسوب می‌­شوند.

آیا فرد در زمان انجام خدمت نظام‌وظیفه می‌تواند برای استفاده از تسهیلات امریه در شرکت درخواست ارسال کند؟

خیر، فرآیند تکمیل اطلاعات و ارائه درخواست حداقل 3 ماه پیش از اعزام فرد باید صورت پذیرد (در صورت امکان بهتر است فرد پیش از ارسال درخواست اعزام، تقاضای خود را ارسال کرده و فرآیند احراز شرایط و کسب امتیاز لازم را طی نموده است) و در صورت تایید فرد و شرکت، فرد از طریق معاونت علمی و فناوری به ستاد کل نیروهای مسلح به‌عنوان نیروی امریه معرفی خواهد شد.

آیا موضوع و شرح فعالیت برای گذراندن خدمت نظام‌وظیفۀ در شرکت به چه نحوی انجام می‌شود؟

موضوع و مکان فعالیت فرد در شرکت، به پیشنهاد شرکت و با تایید معاونت علمی و فناوری مشخص خواهد شد.

آیا دانش‌آموختگان مشمول خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی نیاز به گذراندن دوره آموزش نظامی دارند؟

بله، گذراندن این دوره برای افراد امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان در یکی از مراکز نزاجا است.

زمان دوره خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی چه مدت است؟

زمان دوره خدمت نظام‌وظیفه به‌صورت امریه به همراه دوره آموزشی 24 ماه است و فرد در تمام طول خدمت در شرکت، تابع مقررات شرکت خواهد بود.

آیا مشمولان می­‌توانند در دوره خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی به تحصیل مشغول شوند؟

خیر، کارکنان وظیفه درصورتی‌که در مقاطع تحصیلی بالاتر قبول شوند، مشروط بر این‌که از زمان فراغت از تحصیل در مقطع قبلی بیش از یک سال نگذشته باشد ادامه تحصیل آنان با معرفی ارائه نامه از سازمان وظیفه عمومی و معرفی از سوی معاونت علمی و فناوری به سازمان مامور کننده و اعلام ترخیص به سازمان وظیفه عمومی بلامانع خواهد بود.

دانش‌آموختگان تا چه زمانی فرصت دارند از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی فنّاور استفاده کنند؟ دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی داخل کشور حداکثر ظرف سه سال بعد از تاریخ رسمیِ دانش‌آموختگی و دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی خارج از کشور حداکثر ظرف شش سال بعد از تاریخ رسمیِ دانش‌آموختگی مجازند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

آیا مقاله نیز به‌عنوان فعالیت نخبگانی محسوب می­‌شود؟

بله، مقالات سه سال اخیر دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد (و دانشجویان دکتری) و پنج سال اخیر دانش‌آموختگان مقطع دکتری به‌عنوان فعالیت نخبگانی متقاضیان در نظر گرفته می‌شود و هر یک دارای امتیازی است لیکن صرفاً به استناد داشتن مقاله، کسی نمی‌تواند از این تسهیل بهره‌مند شود.

در صورت وجود ابهام در استفاده از این تسهیلات به چه نحوی می­‌توان آن را برطرف کرد؟

چنانچه متقاضی پرسشی درباره استفاده از تسهیلات داشته باشد، می‌تواند از طریق شماره تماس 02183534 موضوع را با مرکز مشاوره دانش‌بنیان سوال ود را مطرح کند.

متقاضیان در چه بازه‌های زمانی می­‌توانند درخواست خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات امریه در شرکت در سامانه سینا ارسال کنند؟

ارسال درخواست حداقل 3 ماه پیش از اعزام فرد باید صورت پذیرد (در صورت امکان بهتر است فرد پیش از ارسال درخواست اعزام، تقاضای خود را ارسال کرده و فرآیند احراز شرایط و کسب امتیاز لازم را طی کند تا در صورت تایید فرد و شرکت، فرد از طریق معاونت به ستاد کل نیروهای مسلح به‌عنوان نیروی امریه معرفی شود.

آیا شرکت‌های دانش­‌بنیان و فناور برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه باید فروش در اظهارنامه داشته باشند؟

بله، شرکت‌ها برای استفاده از تسهیلات امریه در شرکت دانش‌بنیان و فناور باید حداقل 100 میلیون تومان فروش بر مبنای اظهارنامه داشته باشند.

نحوه انجام خدمت به‌صورت امریه در شرکت به چه صورت است؟

در صورت تایید و معرفی فرد متقاضی به ستاد کل نیروهای مسلح، فرد بعد از انجام دوره آموزشی به معاونت علمی و فناوری معرفی‌شده و از طریق معاونت به شرکت تخصیص خواهد یافت.

آیا فرد امریه در شرکت، می‌تواند فعالیت خود را به‌صورت دورکاری انجام دهد؟

خیر، شرکت اجازه واگذاری انجام کار به‌صورت دورکاری به کارکنان وظیفه مامور را ندارد.

در صورت تخطی فرد یا شرکت از قوانین و مقررات ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و یا معاونت علمی و فناوری نحوه ادامه خدمت فرد چگونه خواهد بود؟

در صورت تخطی امریه توسط ستاد کل نیروهای مسلح و یا معاونت علمی و فناوری رییس جمهور لغو خواهد شد و شرکت باید در اسرع وقت نسبت به تسویه‌حساب و اعاده فرد به معاونت اقدام کند.

شیوه نظارت بر فرد در زمان انجام خدمت فرد در شرکت چگونه خواهد بود ؟

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و ستاد کل نیروهای مسلح به‌منظور نظارت بر روند اخذ کارکنان وظیفه مامور بازدیدهای تصادفی و یا غیر تصادفی از محل فعالیت فرد در شرکت انجام خواهد داد و شرکت باید اسناد و مدارک مرتبط با فرد در شرکت را در دسترس قرار دهد.

حقوق و مزایای فرد در طول زمان خدمت در شرکت به چه نحوی پرداخت خواهد شد؟

شرکت موظف است حقوق و مزایا و بیمه خدمات درمانی و تکمیلی کارکنان وظیفه مامور را مطابق مقررات ستادکلّ نیروهای مسلح پرداخت نماید و گزارشی از پرداخت‌های خود را به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارسال کند.

هزینه دوره آموزشی و نظارت بر فرآیند اجرا به چه نحوی پرداخت خواهد شد؟

شرکت موظف است پرداخت هزینه مربوط به گذراندن دوره آموزشی و نظارت بر فعالیت فرد را تقبل نموده و در زمان مشخص‌شده توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهور اقدام به واریز هزینه نماید. مبلغ مربوط به دوره آموزشی با توجه به مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح بوده و مبلغ نظارت بر فرآیند توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ابلاغ خواهد شد.

موضوع فعالیت فرد در شرکت به چه نحوی مشخص می‌شود؟

موضوع فعالیت وظیفه مامور در شرکت مطابق “کاربرگ پیشنهادی فعالیت کارکنان وظیفه مامور” مشخص خواهد شد و در صورت هرگونه تغییر در این رابطه شرکت موظف است به‌طور رسمی به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور اطلاع‌رسانی نماید. کارکنان وظیفه مامور را در موضوع فعالیت مشخص‌شده برای وی به خدمت گیرد (استفاده فرد در خارج از این موضوع ممنوع است).

شرکت چه مبالغی را باید برای جذب کارکنان وظیفه مامور (امریه) پرداخت کند؟

شرکت موظف به پرداخت هزینه‌های زیر خواهد بود:

حقوق و مزایا فرد بر مبنای ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح

بیمه پایه و تکمیلی فرد بر مبنای ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح

بیمه بازنشستگی فرد بر مبنای ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح

هزینه آموزشی فرد بر مبنای ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح

هزینه نظارت بر اجرا بر مبنای اعلام معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

به این صورت که هزینه آموزشی و نظارت (حدود 3 میلیون تومان) در ابتدای اجرای فرآیند و حقوق و مزایا به‌علاوه بیمه فرد به‌صورت ماهانه به‌حساب فرد و حساب‌های مشخص‌شده از سوی ستاد کل واریز خواهد شد.

بر این اساس برای تضمین پرداخت­های شرکت به کارکنان وظیفه مامور، بر اساس میزان حقوق فرد در طول خدمت، شرکت چک با مبلغ معین (بر مبنای مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح) به‌عنوان تضمین به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تحویل خواهد داد.

شرکت در طول خدمت فرد چه مستنداتی را باید به معاونت علمی و فناوری ارسال کند؟

شرکت موظف هر سه ماه گزارشی از شرح فعالیت و حضور فرد (به همراه میزان مرخصی استحقاقی و استعلاجی) به همراه مستندات پرداختی به فرد در شرکت را به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارسال نماید.

میزان مرخصی استحقاقی و استعلاجی فرد بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

شرکت موظف است با توجه به مقررات و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان وظیفه مامور را ارائه کند.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار