پاسخ به سوالات داوطلبان کارشناسی ارشد درباره انتخاب رشته

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پاسخ به سوالات داوطلبان کارشناسی ارشد درباره انتخاب رشته

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد تا یکشنبه 23 تیرماه برای تکمیل فرم انتخاب رشته مهلت دارند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کارنامه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ نیز از طریق همین سایت قابل دریافت است و داوطلبان تا روز یکشنبه ۲۳ تیرماه برای انتخاب رشته مهلت دارند.

داوطلبان مجاز کارشناسی ارشد برای انتخاب رشته سوالاتی دارند که این سوالات را از حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پرسیده‌ایم.

فارس: در ابتدا بفرمایید که آیا امکان اعتراض به کارنامه آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد؟

توکلی: داوطلبانی که درباره مندرجات کارنامه (به غیر از معدل کاردانی و کارشناسی، نام رشته تحصیلی و یا نام محل اخذ مدرک کارشناسی) سوالی دارند، می‌توانند حداکثر تا ۲۴ تیر ۹۸ منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند. از داوطلبان تقاضا می‌شود از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری کنند.

فارس: درباره نحوه انتخاب رشته توضیح دهید.

توکلی: آن دسته از داوطلبانی که بر اساس مفاد کارنامه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، باید برای دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی به اینجا مراجعه کنند.

پس از مطالعه شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها که در دفترچه آمده است، داوطلبان باید فرم انتخاب رشته تحصیلی را تکمیل کنند.

داوطلبان مجاز می‌توانند کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کرده و پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، فرم اینترنتی انتخاب رشته را تکمیل کنند.

داوطلبان برای انتخاب رشته باید اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه  یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به آن‌ها داده شده است، را وارد کنند.

فارس: چند کدرشته محل باید در فرم انتخاب رشته ثبت شود؟

توکلی: داوطلبان حداکثر 100 کد رشته محل‌ را انتخاب کنند.

فارس: پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، اقدام دیگری هم باید انجام شود؟

توکلی: داوطلبان باید دقت کنند پس از اینکه رشته‌های انتخابی آن‌ها تائید شد حتما رسید ۱۵ رقمی توسط سیستم در اختیارشان قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

 

فارس: گزینش دانشجویان به چه صورت انجام می‌شود؟

توکلی: گزینش دانشجو در هر یک از رشته‌های امتحانی از بین داوطلبان مجاز، با توجه به نمره کل اکتسابی و اولویت کد رشته‌های انتخابی و نتیجه بررسی صلاحیت‌های عمومی مطابق ضوابط مربوط صورت می‌گیرد به این شکل که در تمام رشته های تحصیلی براساس ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی (حاصل از تراز نمرات دروس) در هر گرایش با توجه به ضرایب مربوط و ۲۰ درصد معدل تراز شده انجام می‌‌شود.

حدنصاب نمره علمی (نمره حاصل از میانگین وزنی نمرات خام تراز شده با توجه به ضرایب مربوطه) در هر رشته گرایش و در تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌تر از صفر است.

فارس: شرایط انتخاب رشته‌ برای رشته‌های دارای آزمون عملی به چه صورت است؟

توکلی: شرکت در آزمون عملی و تشریحی در کدرشته های امتحانی ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ منحصراً برای داوطلبانی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز به انتخاب رشته شده باشند و تمایل به انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) را در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند، ضرورت دارد، می‌توان گفت، برای داوطلبانی که در دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز نشوند یا در فرم انتخاب رشته خود رشته محل‌های دوره‌های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور و مجازی را درج کنند یا برای انتخاب رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند، آزمون عملی برگزار نمی‌شود زیرا ملاک پذیرش در رشته محل‌های دوره‌های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی نمره کل نهایی بدون احتساب آزمون‌های عملی و تشریحی حسب مورد در هریک از کد ضریب‌ها است.

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری آزمون‌های عملی، تشریحی و پروژه (که در نیمه اول مردادماه خواهد بود) نیز ۳۱ تیرماه ۹۸ از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

فارس: آن دسته از داوطلبانی که در تقاضانامه ثبت‌نامی برای انتخاب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام‌نور، اعلام علاقمندی نکرده‌اند، اما قصد شرکت در این موسسات را دارند آیا در این مرحله می‌توانند برای این موسسات نیز انتخاب رشته کنند؟

توکلی: داوطلبان در صورتی که حداقل نمره علمی لازم را برای انتخاب رشته‌های این دانشگاه‌ها کسب کرده باشند، در ذیل بند الف (مشخصات ثبت‌نامی) پیغامی را مبنی بر امکان انتخاب این رشته‌ها در کارنامه اعلام نتایج اولیه مشاهده می‌کنند، اگر مایل به انتخاب رشته در این دوره‌ها هم بودند باید پس از واریز مبلغ ۱۳۸ هزار ریال (۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان) بابت اعلام علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها و مؤسسات، از طریق سیستم اینترنتی و توسط کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به اعلام علاقمندی به انتخاب این دانشگاه‌ها و مؤسسات اقدام کرده و سپس این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج کنند.

فارس: داوطلبان دانشگاه آزاد چطور؟

توکلی: داوطلبانی که تمایل به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد دارند باید برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۲۲ تیر ۹۸ به اینجا مراجعه کنند.

انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون به طور مجزا و از طریق دانشگاه آزاد انجام می‌‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار