پاسخ به ۱۹ سوال پر تکرار داوطلبان کنکور سراسری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سخنگوی سازمان سنجش به ۱۹ سوال پرتکرار داوطلبان کنکور سراسری از نحوه رعایت پروتکل‌ها تا زمان برگزاری و… پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کنکور سراسری آخر هفته جاری و در طی ۴ روز برگزار می‌شود. داوطلبان کنکور سراسری با سوالات و ابهاماتی زیادی رو به رو بوده اند که باشگاه خبرنگاران با انتشار خبری با عنوان «سؤالات خود درباره نحوه برگزاری کنکور سراسری ۹۹ را از ما بپرسید» سعی کرده است به پاره ای از سوالات و ابهامات داوطلبان پاسخ دهد.

به همین منظور فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

گرفتن اثر انگشت در کنکور هفته‌های پیش ، چه معنی می‌تواند به جز بازی با جان داوطلب‌ها داشته باشد؟

زرین آمیزی: به داوطلبان آزمون سراسری اعلام می‌کنیم در کنکور‌های کارشناسی ارشد و دکتری اثر انگشت از هیچ داوطلب گرفته نشد و در آزمون سراسری هم هیچ اثر انگشتی از داوطلبان گرفته نمی‌شود.

کسانی که نگران بیماری هستند می‌توانند سال بعد امتحان بدهند؟

زرین آمیزی: بله. با توجه به اینکه با نظارت وزارت بهداشت، تمهیدات بهداشتی انجام می‌شود و حوزه‌ها گند زدایی می‌شوند؛ داوطلبانی که نگران سلامتی خود هستند، می‌توانند سال بعد در آزمون شرکت کنند.

بازرسی بدنی به چه صورتی انجام می‌شود؟

زرین آمیزی: بازرسی بدنی امسال در کنکور‌های ارشد و دکتری حذف شد. براین اساس بازرسی با گیت دستی انجام می‌شود و بازرسان تماسی با داوطلبان ندارند.

استان‌های جنوبی خیلی گرم است، در این استان‌ها کولر روشن می‌شود؟

زرین آمیزی: در دو کنکور قبل، کولر‌ها ۳ روز قبل از آزمون در حوزه‌ها روشن شد تا هوای حوزه‌ها مطلوب شود و در کنکور سراسری هم کولر به همین نحو روشن می‌شود.

روز کنکور از داوطلبان پذیرایی می‌شود؟

زرین آمیزی: تغذیه‌ای که به داوطلبان داده می‌شود آبمیوه و کیک است و این مواد غذایی از قبل ضد عفونی می‌شود.

داوطلبانی که در مناطق گرمسیری هستند چطور ماسک را به مدت ۴ ساعت تحمل کنند؟

زرین آمیزی: به داوطلبان توصیه کردیم که از چند روز قبل آزمون در منزل چند ساعت ماسک را به صورت مداوم به صورتشان بزنند تا تمرینی برای برگزاری کنکور باشد و داوطلبان سر جلسه به مشکلی نخورد. شرایط آزمون امسال به گونه‌ای است که داوطلبان برای حفظ سلامت خودشان باید از ماسک استفاده کنند.

آیا سوالات و مدت زمان کنکور تغییر کرده است؟

زرین آمیزی: ساعت حضور در جلسه تغییر نکرده است و همانند سال‌های گذشته به مدت ۴ ساعت خواهد بود اما امسال برای تسهیل به داوطلبان درب حوزه‌ها از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح باز است و داوطلبان می‌توانند به حوزه‌ها مراجعه کنند.

داوطلبانی که در مهلت مقرر برای خود اظهاری ابتلا به ویروس کرونا به سایت سازمان مراجعه نکرده اند، چه کاری باید انجام دهند؟

زرین آمیزی: داوطلبانی که بعد از خود اظهاری سازمان سنجش دچار بیماری کرونا شدند و یا در زمان مقرر اعلام نکرده اند که کرونا دارند می‌توانند به باجه‌های رفع نقص مراجعه کرده و یا به سامانه سلامت وزارت بهداشت که از امروز (سه شنبه، ۲۸ مردا) آغاز می‌شود، مراجعه کنند و علائم خود را بگویند. حوزه این افراد با هماهنگی وزارت بهداشت از سایرین جدا خواهد شد.

فاصله صندلی‌ها در کنکور چقدر است و آیا این میزان کم هم می‌شود؟

زرین آمیزی: طبق ابلاغ رسمی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به سازمان سنجش، فاصله مجاز صندلی‌ها یک متر و ۸۰ سانتی متر تعیین شد و حوزه‌ها بر این مبنا چینش صندلی‌ها را انجام داده اند.

این موضوع درست است که خانواده‌ها نباید به همراه داوطلب به حوزه‌ها بیایند؟

زرین آمیزی: سازمان سنجش اعلام نکرده است که والدین به همراه داوطلبان نیایند بلکه اعلام کردیم که اگر فرزندتان را به حوزه می‌رسانید و وسیله شخص دارید در داخل ماشین خود منتظر اتمام آزمون بمانید و جلوی درب حوزه‌های برگزاری آزمون برای حفظ سلامت خود و فرزندتان تجمع نکنید.

پنجره های حوزه های برای تهیه باز می شود؟

زرین آمیزی: در تمامی حوزه ها برای تهیه هوا، پنجره ها باز می شود و کولرها هم روشن است.

داوطلبان برای ورود به حوزه ها چه وسایلی به همراه داشته باشند؟

زرین آمیزی: در روز برگزاری آزمون داوطلبان چند عدد مداد سیاه، مداد تراش، پاک کن، شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی به همراه داشته باشند. هیچ گونه وسایل اضافی به همراه نیاورند. امسال حوزه ها به دلیل انجام تمهیدات بهداشتی از گرفتن وسایل اضافی داوطلبان خودداری می‌کنند.

به همراه داشتن چه وسایلی تخلف محسوب می شود؟

زرین آمیزی: به همراه داشتن ساعت هوشمند، پیجر، گوشی تلفن همراه حتی به صورت خاموش تخلف محسوب می شود و اگر در جلسه آزمون متوجه شوند که داوطلب یکی از این وسایل را به همراه دارد از آزمون محروم خواهد شد.

به داوطلبان پک بهداشتی داده می شود؟

زرین آمیزی: امسال با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام یک بسته پک بهداشتی شامل ماسک، ژل ضد عفونی کننده، پد الکلی بر روی صندلی هر داوطلب قرار می‌گیرد. داوطلبان حتما هنگام خارج شدن از منزل، ماسک به صورت داشته باشند و اگر لازم بود یک ماسک اضافی هم با خود بیاورند.

داوطلبان باید از ماسک فیلتر دار استفاده کنند؟

زرین آمیزی: خیر. سازمان سنجش اعلام کرده است که داوطلبان فقط باید ماسک بدون فیلتر استفاده کنند. همراه داشتن شیلد الزامی نیست.

برای من پیامک دریافت کارت ورود به جلسه نیامده است باید منتظر پیامک باشم؟

زرین آمیزی: خیر. داوطلبان می توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی خود کارت ورود به جلسه را دریافت کنند.

کنکور انسانی چه روزی است؟

زرین آمیزی: کنکور انسانی صبح روز پنج شنبه (۳۰، مرداد) برگزار می شود.

قسمت هایی از مطالب پایه دوازدهم اعلام شد که حذف شده اند. آیا در کنکور از این بخش ها سوال طرح نمی شود یا مثل امتحان نهایی سوال طرح می شود ولی پاسخگویی به آن سوالات اختیاری است؟

زرین آمیزی: از قسمت های حذف شده، سوال طرح نمی شود.

امكانش هست سال بعد هم آزمون براى نظام قديم برگزار شود؟

زرین آمیزی: کنکور نظام قدیم فقط امسال برگزار می شود و داوطلبان از سال دیگر فقط با یک نظام در جلسه کنکور حاضر می شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار