پاسخ مشاور عالی سازمان سنجش به سؤالات داوطلبان آزمون دکتری ۹۶

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پاسخ مشاور عالی سازمان سنجش به سؤالات داوطلبان آزمون دکتری ۹۶

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش به برخی سؤالات متداول داوطلبان در خصوص آزمون دکتری تخصصی سال ۱۳۹۶ پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، داوطلبان آزمون‌ دکتری تخصصی سراسری ۹۶، سوالات خود را مطرح کردند که حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به این سوالات پاسخ داد.

* داوطلبان مجاز برای انتخاب رشته تا چه زمانی مهلت دارند؟

توکلی: داوطلبانی که براساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند براساس شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) آزمون مذکور برای انتخاب و ثبت کدرشته‌ محل‌های مورد نظر (حداکثر ۵۰ کدرشته محل) با توجه به رشته امتحانی خود تا چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت منحصراً از طریق سایت اینترنتی این سازمان اقدام کنند.

* نحوه انتخاب رشته به چه صورت باشد؟

توکلی: داوطلبان باید ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اصلاحات مندرج در این اطلاعیه اقدام کرده، سپس کدرشته‌ محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته ‌محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب و پس از آن برای ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه پس از قرار دادن دفترچه راهنمای انتخاب رشته بر روی سایت این سازمان، با توجه به اعلام دانشگاه‌ها و تأیید دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته‌های جدیدی به ظرفیت‌های مندرج در دفترچه راهنما اضافه شده یا در برخی از کدرشته محل‌های رشته‌های امتحانی اصلاحاتی انجام شده است، لذا داوطلبان لازم است علاوه بر مطالعه دفترچه راهنما به اصلاحات مندرج در این اطلاعیه نیز توجه کنند.

* نتایج انتخاب رشته چه زمانی اعلام می‌شود؟

توکلی: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب نمره علمی لازم به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه‌های مجری در هفته اول خرداد ماه ۹۶ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌شود.

* داوطلبان دانشگاه آزاد به چه صورت باید انتخاب رشته را انجام دهند؟

توکلی: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه‌ آزاد هستند، می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه مذکور و براساس اطلاعیه‌های مربوط که در سایت آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد بطور مجزا و از طریق سایت این دانشگاه انجام می‌پذیرد.

* آیا داوطلبان کنکور دکتری در صورت قبولی در مصاحبه مانند سال گذشته باید به دانشگاه تعهد بدهند؟

توکلی: امسال شرایط با سال گذشته متفاوت است، در سال گذشته دانشگاه‌ها خودشان پذیرش را انجام دادند به همین دلیل دانشجویان تعهد می‌دادند که پس از ثبت‌نام در یک دانشگاه به دانشگاه دیگر نروند ولی امسال نتایج از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

* در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری دکتری هر داوطلب چند انتخاب دارد؟ آیا محدودیتی در معرفی به دانشگاه‌ها برای مصاحبه وجود دارد؟ بعضی سال‌ها این طور بود که فقط به ۵ انتخاب اول دعوت به مصاحبه می‌شدیم نه بیشتر.

توکلی: هر فرد می‌تواند ۵۰ کدرشته محل از کدرشته امتحانی خود را به ترتیب تقدم علاقه انتخاب و در فرم انتخاب رشته ثبت کند.

پذیرش بر اساس حدنصاب است یعنی در هفته اول خردادماه اسامی افرادی که دارای حدنصاب هستند اعلام می‌شود بنابراین ملاک پذیرش ۵ رشته انتخابی اول نیست.

* آیا درست است که اگر در ۵ انتخاب اول آزمون دکتری قبول نشویم به مصاحبه دعوت نمی‌شویم؟

توکلی: اعلام نتایج اصلا ربطی به پنج انتخاب اول ندارد و همه انتخاب‌ها ملاک عمل است.

* در کنکور دکتری امسال آیا عملا انتخاب کد رشته پنجاه رشته است؟ مثلا اگر داوطلبی پنجاه کدرشته انتخاب کند ولی زمان دعوت به مصاحبه آنها تداخل داشته باشد عملا انتخاب‌ها محدود می‌شود.

توکلی: امسال برنامه‌ریزی مصاحبه ها به نحوی است که زمان تداخل پیدا نمی‌کند.

* بند (الف) ماده (۹۰) قانون برنامه ششم در زمینه اختصاص سهمیه ۵ درصد برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان رزمندگان است، با توجه به اینکه برنامه ششم در تاریخ ۲۱ فروردین در روزنامه رسمی درج شده و ۱۵روز بعد قابل اجراست، آیا در آزمون‌های امسال این مسئله لحاظ می‌شود؟

توکلی: با توجه به اینکه این قانون به تازگی در روزنامه رسمی درج شده است کارشناسان در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستند.

* امسال دانشگاه‌ها براساس تراز داوطلبان را برای مصاحبه انتخاب می‌کنند یا رتبه؟

توکلی: بدیهی است که رتبه از نمره به دست می‌آید و بر اساس نمره هست.

* آیا دانشگاه‌ها امسال آزمون داخلی دارند یا خیر؟

توکلی: دانشگاه‌ها در این زمینه مختار هستند و می‌توانند هم سوابق پژوهشی داوطلبان را بررسی کنند هم آزمون برگزار کنند.

* در مورد شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی، در رشته‌های پزشکی دندان و داروسازی توضیحاتی ارائه دهید؟ کارمندان آموزش و پرورش می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند؟

توکلی: به طور معمول پذیرش در رشته‌های پزشکی دارای ضابطه خاصی است که در سایت سازمان سنجش قرار دارد ولی هر فردی می‌تواند با توجه به آن ضابطه‌ها در آزمون شرکت کند.

* در آزمون دکتری مجاز به انتخاب رشته شدم ولی دفاع کارشناسی ارشد من مهرماه است، آیا امکان پذیرش دارم؟

توکلی: در شرایط پذیرش اینگونه آمده است که فرد باید تا ۳۱ شهریورماه از مقطع قبلی فارغ التحصیل شده باشد.

* در صورتی که مجاز به انتخاب رشته محل شده باشیم و بخواهیم شیوه پژوهش محور را ادامه بدهیم چه انتخابی باید داشته باشیم؟

توکلی: این افراد نیز می‌توانند کدرشته‌های پژوهش محور را هم جزء انتخاب‌های خود ثبت کنند.

البته پذیرش در دوره‌های پژوهش محور هفتاد درصد بر اساس نمره اعلامی دانشگاه‌هاست.

* برای دریافت نتیجه آزمون دکتری در صورتی که شماره داوطلبی و پرونده را گم شده، چه باید کرد؟

توکلی: این افراد می‌توانند از طریق بخش پاسخگویی سایت سازمان سنجش شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را دریافت و سپس نتیجه آزمون خود را مشاهده کنند.

* بنده مجاز به انتخاب رشته‌های دارای بورس خارج از کشور شده‌ام و با توجه به رتبه بنده احتمال قوی در صورت انتخاب رشته دارای بورس به مصاحبه آن دعوت خواهم شد، سوال من این است که آیا این رشته‌ها در موازات سایر رشته‌ها باید دنبال شود یا مثل دیگر رشته‌هاست؟

توکلی: به طور کلی اولویت مهم است، البته برای بورس یک شرایطی وجود دارد که در دفترچه آمده است.

* منظور از نوبت دوم که بنده مجاز به انتخاب رشته در آن شده‌ام چیست؟

توکلی: منظور از نوبت دوم، دوره‌های شبانه است.

* رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته ۷۵۰۰ شده، آیا بنده نفر ۲۵۰۰ در رشته حقوق جزا شده‌ام یا در کل مجموعه حقوق، یا در کل؟
توکلی: فقط مجموعه حقوق

* ظرفیت پذیرش چقدر است؟

توکلی: ۱۴۰۰۰ نفر غیر از دانشگاه آزاد

* آیا همزمان می‌توانم هم برای رشته‌محل‌های دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه آزاد انتخاب رشته دکتری انجام دهم؟ امکان تحصیل همزمان منع قانونی ندارد و می‌توانم ثبت نام کنم؟

توکلی: امکان انتخاب رشته در هر دو سایت سازمان سنجش (برای دانشگاه‌های دولتی) و سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد ( برای واحدهای دانشگاه آزاد) وجود دارد ولی پس از اعلام نتایج، اگر داوطلب در دو دانشگاه دولتی و آزاد قبول شد باید تحصیل در یکی را انتخاب کند و امکان تحصیل همزمان در دو دانشگاه وجود ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار