پایان تئاتر فجر، آغاز انتظارها

دسته ها: اخبار

به گزارش جام جم، تالار وحدت یکشنبه شب میزبان جمع کثیری از هنرمندان تئاتر، شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر فجر و مسئولان فرهنگی بود.

در این آیین، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تئاتر هنری شریف، اصیل، الهام بخش و عاری از هرگونه مطلق انگاری است و همین گونه است که باید به آن به مثابه ضرورتی اجتماعی و هنری اثرگذار نگریست. هنرمند تئاتر آزاداندیش است و از ویژگی های آزاداندیشی، نقدپذیری است؛ نقدی که مایه رشد و بزرگ شدن است. او نقد را می شنود، عرف را می پذیرد و به نظر منتقد و مخالف احترام می گذارد، اما تحقیر و محدودیت را برنمی تابد.

جنتی بیان کرد: باید اعتراف کرد در این سال ها چنان که بایسته و شایسته است حامی این هنر نبوده ایم و آن را در مظلومیتش رها کرده ایم. از همین رو، از مدیران حوزه فرهنگ و هنر در تمام نهادها می خواهم از یک سو، آستانه تحمل خویش را در شنیدن نقدهای بجا و نابجا ارتقا دهند و از سوی دیگر، بیش از هر زمان حامی و پاسخگوی اهالی تئاتر باشند.

سخنران بعدی این مراسم اردشیر صالح پور دبیر این دوره از جشنواره و سرپرست مرکز هنرهای نمایشی بود. او اظهار کرد: با وجود همه کمبودها و کاستی ها، نوید این موهبت را می دهم که تئاتر در ایران زنده است و افق های تازه ای را جستجو می کند؛ گرچه همچنان کمبود امکانات و نبود بودجه، تئاتر ایران را با تنگدستی و تلاش ما را برای رسیدن به تئاتر فاخر و ملی با تاخیر روبه رو کرده است.

تجلیل از 4 هنرمند پیشکسوت

هر سال در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر از هنرمندان پیشکسوت و فعال این عرصه قدردانی می شود. امسال هم در بخش بزرگداشت، از چهار هنرمند به پاس یک عمر فعالیت در عرصه تئاتر تجلیل شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، رویا تیموریان و حمید مظفری روی صحنه رفتند و از جعفر والی، حسینعلی طباطبایی، احمد سپاسدار و بدرالسادات برنجانی تجلیل کردند.

بخش یادبودها هم یکی دیگر از بخش های مراسم اختتامیه بود که در این بخش با پخش ویدئویی از هنرمندان تازه درگذشته ای چون مرتضی احمدی، ناصر گیتی جاه، ماه گل مهر، باقر صحرارودی، مهدی کاشانیان، کیمیا یادگاری نژاد، محسن جعفری، سارا بنی صدر، علی اکبر رزم آرا، مصطفی عطایی، علی سبحانی، انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، حمید مهرآرا، جواد ثریا، احمد بیگدلی، احمد سبحانی، رضا رضاپور، سیدعلی صالح کوتاه و صمد پل سنگی یاد شد.

در پایان هم برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی شدند و سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رسما به کار خود پایان داد.

بنیاد شهید، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی سه سازمانی بود که با بررسی موضوعی آثار جشنواره تئاتر فجر سی و سوم به آثار برگزیده مدنظر خود جایزه اهدا کرد.

تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به گروه نمایش «آسمان روزهای ابری» به کارگردانی محمد رسائلی از رشت تعلق گرفت.

جایزه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شامل حمایت از اجرای عمومی، لوح سپاس و هدایای نقدی بدون اولویت به نمایش «آقای قاضی صدایم را می شنوید؟» به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب، نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر» به کارگردانی علی حیدری از آبادان، نمایش «چرخ روز افزا» به کارگردانی علی محمد رادمنش از تهران و نمایش «صفر مرزی» به کارگردانی آرش سبحانی و علی بناییان از اهواز اهدا شد. جایزه پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم شامل حمایت از اثر آینده گروه نمایشی با مضامین مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تندیس و هدیه نفیس از صنایع دستی کشور به نمایش «بوقلمون» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور از تهران اهدا شد.

برگزیدگان بخش بین الملل

بازیگری مرد: خسرو شهراز برای بازی در نمایش «اولیور توئیست» از ایران و توماج دانش بهزادی برای بازی در نمایش «بیرون پشت در» از ایران/ بازیگری زن: الهام کردا برای بازی در نمایش «هم هوایی» از ایران و ستاره اسکندری برای بازی در نمایش «هم هوایی» از ایران/ نمایشنامه نویسی: مهین صدری برای نگارش نمایشنامه «هم هوایی» از ایران/ کارگردانی: محمد مساوات برای کارگردانی نمایش «خانه واده» از ایران/ جایزه ویژه: ایمان اسکندری برای کارگردانی نمایش «بیرون پشت در» از ایران

هیات داوران در بخش مسابقه بین المللی برای دریافت جایزه بزرگ، گزینه ای را معرفی نکرد.

برگزیدگان تئاتر خیابانی

موسیقی: حامد نساج و احمد صمیمی برای موسیقی نمایش خیابانی «نگرانم» /طراحی فضا: مصطفی کولیوندی برای طراحی فضای نمایش خیابانی «از 59 تا چند» /بازیگری مرد: محمدهادی عطایی برای بازی در نمایش خیابانی «ستاره»/ بازیگری زن: فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش خیابانی «چرخ روز افزا» / طرح و ایده: احمد صمیمی برای طرح و ایده نمایش خیابانی «نگرانم» / کارگردانی: مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش خیابانی «نبش کوچه بن بست».

برگزیدگان تئاتر ایران

موسیقی: احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «هزار شلاق» از خرم آباد/ طراحی صحنه: هادی حجازی فر برای طراحی صحنه نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران/ بازیگری مرد: هیأت داوران در این بخش برگزیده نداشت و فقط از فرید قبادی و سعید محبی امین قدردانی شد./ بازیگری زن: هیأت داوران در این بخش برگزیده نداشت و فقط از طیبه نیک آزاد، ژیلا آل رشاد و بیتا آزادی قدردانی شد./ نمایشنامه نویسی: ناصر حبیبیان برای نگارش نمایشنامه «هزار شلاق» از خرم آباد/ کارگردانی: هادی حجازی فر برای کارگردانی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از تهران.

اخبار