پایان قراردادهای سفید با سامانه ثبت قراردادهای کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پایان قراردادهای سفید با سامانه ثبت قراردادهای کار

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت کار در راه اندازی سامانه جامع ثبت قراردادهای کار، ایجاد این سامانه را گام بزرگی در پایان بخشیدن به انعقاد قراردادهای سفید امضا دانست.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اضلاع مثلث کار و تولید و کارگر، امنیت شغلی است و زمانی که از امنیت شغلی سخن می‌گوییم، در واقع از آینده شغلی کارگر و معیشت او و خانواده‌اش صحبت می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه روابط کار، قراردادهای کار است که باید در این زمینه نگاه واقع بینانه داشته باشیم و روح قانون را رعایت کنیم. اگر قانون کار را قبول نداریم، باید در پس اصلاحش باشیم و اگر قبول داریم و به آن احترام می‌گذاریم باید بند بند آن را به اجرا درآوریم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به ماده ۱۰ قانون کار گفت: در این ماده به وضوح اشاره شده است که قرارداد کتبی باید در چهار نسخه تنظیم شود و در اختیار کارگر، کارفرما، اداره کار و تشکل یا انجمن صنفی محل کار فرد قرار گیرد و گفته نشده که کارفرما مختار است یک نسخه را به اداره کار بفرستد، بلکه قانونگذار به او تکلیف کرده و پس از ماده ۱۰ به ماده ۲۷ قانون کار ورود و تاکید کرده که اگر کارفرما می‌خواهد نیروی کار را اخراج کند باید نظر مثبت تشکل کارگری یا انجمن صنفی را هم بگیرد.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: اگر کارفرمایی با کارگرش قرارداد کار می‌بندد چه اشکالی دارد که آن را ثبت و رسمی کند و یک نسخه از آن را به مراجع مربوطه بدهد؟

ابوی درعین حال راه اندازی سامانه ثبت قراردادهای کار از سوی وزارت کار را اقدامی مثبت دانست و گفت: الکترونیکی کردن قراردادهای کار موجب نظارت بر روند ثبت و انعقاد قراردادهای کار می‌شود و این امر در کاهش حجم پرونده‌های شکایات در مراجع حل اختلاف موثر است.

ابوی مهمترین ویژگی و مزایای ایجاد این سامانه برای کارگران را اطلاع از تاریخ و مدت قرارداد، بیمه و میزان دستمزد دانست و گفت: بیشترین کمک این سامانه به کارگران در حذف قراردادهای سفید امضا و تامین امنیت شغلی نیروی کار است و در همین راستا آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با معاونت روابط کار به منظور اجرای طرح اعلام می‌کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار