پذیرش بیش از 15هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در مهرماه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پذیرش بیش از 15هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در مهرماه

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 31 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: در مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در پذیرش مهرماه دانشگاه برای 232 کد رشته محل، 15 هزار و 620 نفر اعلام شده است.

مسعود خداپناه در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاه نسل سوم وزارت علوم است. دانشگاه نسل سوم به دانشگاهی گفته می‌شود که دانش را به ثروت تبدیل کند. دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل اینکه یک دانشگاه مهارتی است و حلقه وصل بسیار مناسبی بین تولید صنعت و دانشگاه‌ها ایجاد کرده است، این وظیفه را به بهترین وجه انجام می‌دهد.

وی افزود: شاید سایر دانشگاه‌ها نتوانند به این راحتی ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ را برقرار کنند. نکته دیگری که موجب شده است این ارتباط به خوبی فراهم شود این است که در دانشگاه علمی کاربردی تمام رشته‌های تحصیلی، دروس کارورزی دارند و این دروس دانشجو را وادار می‌کند که در هر رشته حدود ۵۰۰ ساعت حضور در محل کار داشته باشد که نتیجه آن این ارتباط بین صنعت و تولید با دانشگاه است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: حدود 70 درصد دانش‌آموختگان دانشگاه مشغول به کار هستند، از این تعداد 15 درصد در زمان ورود به دانشگاه شاغل هستند اما حدود 50 یا 55 درصد فارغ‌التحصیلان در بازار کار جذب می‌شوند، دلیل این مساله نیز این است که این افراد پس از فارغ التحصیلی دارای مهارت هستند.

خداپناه خاطرنشان‌کرد: حدود 60 تا 65 درصد رشته‌های تحصیلی ما کاردانی هستند. همانطور که می‌بینید بیشترین کمبود نیروی انسانی در بخش کاردانی است و فارغ التحصیلان بیکار زیادی داریم که مدارک مهندسی، کارشناسی ارشد یا دکترا دارند درصورتی که بخش تولیدی ما ظرفیت پذیرش برای این فارغ‌التحصیلان را ندارد. دانشگاه علمی کاربردی را به عنوان دانشگاه کارآفرین معرفی می‌کنیم چراکه این افراد در زمان فارغ‌التحصیلی یک مهارت دارند.

وی با اشاره به ایجاد کلینیک اشتغال و کارآفرینی در دانشگاه، گفت: دانشجویان در زمان تحصیل و پس از آن نیز می‌توانند از این کلینیک استفاده کنند تا تجارب و راهنمایی‌های لازم را برای کارآفرینی و اشتغال کسب کنند. مساله دیگری که در دانشگاه علمی کاربردی مد نظر است مساله کیفیت بخشی به آموزش است، چراکه آموزش‌های ما باید به‌روز باشند. ما باید دانش و تکنولوژی روز را در صنعت و در بخش‌های تولیدی ایجاد کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ادامه داد: به همین دلیل چهار ماموریت برای کیفیت بخشی به آموزش در دانشگاه تعریف شده است. تخصصی شدن مراکز یا به عبارتی ماموریت‌گرا شدن مراکز و پالایش مدرسان از جمله این برنامه‌ها هستند. براساس این برنامه برای مدرسانی که توانایی تدریس در شرایط جدید و کیفیت بخشی به آموزش را ندارند، دوره‌های تخصصی تعریف می‌شود تا ارتقا پیدا کنند.

خداپناه افزود: بازنگری محتوای آموزشی مساله دیگری است که در دانشگاه دنبال می‌کنیم. در حال حاضر 800 رشته مختلف در دانشگاه در حال بازنگری و به روز شدن هستند تا با پیشرفت تکنولوژی روز هماهنگ باشند. چهارمین مساله نیز مربوط به پذیرش دانشجو است. در گذشته پذیرش دانشجو در دانشگاه، آبان‌ماه انجام می‌شد و به عبارتی دانشجویانی که در دانشگاه ‌های دیگر پذیرفته نمی‌شدند وارد دانشگاه علمی کاربردی می‌شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمان پذیرش دانشجو تغییر کرده است و پذیرش دانشجو در نیمه مردادماه انجام می‌شود. امسال نیز 22 مرداد پذیرش رشته‌های مقطع کاردانی و 29 مرداد یا اوایل شهریور نیز پذیرش رشته‌های مقطع کارشناسی انجام می‌شود. در مجموع 232 کد رشته محل برای پذیرش دانشجو در مهرماه وجود دارد. از این تعداد 134 کدرشته مربوط به کاردانی و 98 کدرشته مربوط به کارشناسی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به افزوده شدن حدود 38 رشته جدید در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در مهرماه 97 ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه 15 هزار و 620 نفر است. در مهر امسال از 30 مرکز علمی کاربردی در استان تنها 22 مرکز پذیرش دانشجو خواهند داشت و سایر مراکز با تصمیم شورای عالی اداری فعلا پذیرش دانشجو ندارند.

خداپناه در خصوص ویژگی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها، افزود: شهریه دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی تقریبا کمترین شهریه است. همچنین در هر ترم حدود 500 هزار تومان وام تحصیلی به دانشجویان دانشگاه تعلق می‌گیرد که دانشجو می‌تواند پس از فراغت از تحصیل آن را پرداخت کند. به فارغ‌التحصیلانی از دانشگاه نیز که بخواهند یک کار یا شغل جدیدی ایجاد کنند 50 میلیون ‌تومان وام 2 درصد تخصیص داده می‌شود. رشته‌های تحصیلی که در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارند، اغلب در سایر دانشگاه‌ها وجود ندارند و رشته‌های ما همه کاربردی و مهارتی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 31 هزار دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: سال گذشته حدود 11 هزار دانشجو شامل هفت هزار دانشجو در مهرماه و حدود چهار هزار دانشجو در بهمن‌ماه در دانشگاه جذب شدند و از نظر میزان جذب دانشجو نسبت به تعداد مراکز، رتبه یک کشور را کسب کردیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار