پذیرش 2000 عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی از اخذ مجوز برای پذیرش 2000 عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: تا چند هفته آینده این مجوز برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در حاشیه کارگاه توجیهی تدوین سند جامع علمی کلان مناطق آمایشی کشور در جمع خبرنگاران گفت: با اشاره به تدوین این سند در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: ما در کشور برای برنامه آموزش پزشکی چارچوب مشخصی را براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالیت‌های انجام شده تدوین کرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه در این سند توسعه مناطق 10 گانه کشور در حوزه علوم پزشکی دنبال می‌شود، اظهار کرد: براساس این سند دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت توانمندتر، هدف‌گذاری می‌شوند که این امر می‌تواند موجب توسعه این دانشگاه‌ها شود.
لاریجانی با تاکید بر اینکه براساس این سند تا پنج سال آینده چارچوب کاری دانشگاه‌های علوم پزشکی ترسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: این سند می‌تواند حرکت دانشگاه‌ها را هدف‌مندتر کند؛ ضمن آنکه در جاهایی که مورد نیاز است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت بگیرد و تربیت نیروهای متخصص نیز به صورت هدف‌مندتر صورت گیرد.
برنامه وزارت بهداشت برای تثبیت ظرفیت‌های پذیرش
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تاکید کرد: بنا داریم که سال آتی سال تثبیت ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در حوزه آموزش عالی کشور باشد.
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر حدود 10 هزار نفر در دوره‌های دکتری پزشکی پذیرش می‌کنیم بر ساماندهی پذیرش دانشجویان تاکید کرد.
لاریجانی در این باره توضیح داد: در بخشی از رشته‌ها مانند پرستاری 10 هزار نیروی پرستار نیاز داریم از این رو لازم است تا تربیت نیروهای پرستار را گسترش دهیم و در مقابل برخی از رشته‌ها که حتی بازار کار در کشور ندارند باید مورد ساماندهی قرار گیرند به‌گونه‌ای که با انجام محاسبات، پذیرش ها متناسب با نیازهای کشور صورت می‌گیرد.
افزایش پذیرش اعضای هیات علمی
لاریجانی با تاکید بر نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی به اعضای هیات علمی یادآور شد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیاز زیادی به پذیرش اعضای هیات علمی دارند ولی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر دانشگاه‌ها با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجه هستیم.
وی از پذیرش 2000 هیات علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: به دنبال اخذ مجوزها برای پذیرش اعضای هیات علمی هستیم تا در چند هفته آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس نیازهای خود اقدام به پذیرش اعضای هیات علمی مورد نیاز خود کنند.
توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با تاکید بر ضرورت اجرای سند جامع علمی کلان مناطق آمایشی کشور افزود: اجرای این سند نیاز به توسعه تجهیزات پزشکی دارد ولی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی نیاز به حمایت‌های ویژه دارند تا بتوانند زیرساخت‌های خود را ارتقاء دهند.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و بودجه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی این امر به خوبی پیش نمی‌رود، ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت دانشگاه‌ها بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.
لاریجانی در عین حال با تاکید بر مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تجهیز دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در این راستا آیین‌نامه‌ای را هفته قبل به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کردیم و آیین‌نامه جدیدی را نیز به این دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد و در آن توصیه‌های لازم برای جلب مشارکت بخش خصوصی ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: ما وقتی نیازهای پنج ساله مناطق آمایشی را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم که می‌توان با مشارکت بخش خصوصی نیازهای این دانشگاه‌ها برطرف شود از این رو دانشگاه‌ها می‌توانند با تامین مالی از منابع غیردولتی بهره‌مند شوند که این امر در توسعه سریعتر آنها کمک خواهد کرد.
تلاش برای جذب دانشجویان بین‌المللی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت از پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی حمایت می‌کند، افزود: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی 1400 نفر است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که سند بین‌المللی کردن آموزش علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار