پرداخت۱۱۰میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی/هدایت منابع به شغل پایدار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پرداخت۱۱۰میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی/هدایت منابع به شغل پایدار

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون که یکی از بانکهای عامل اجرای طرح ملی اشتغال روستایی است، گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۰۲۷ طرح پرداخت شده است.

سید باقر فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد پرداخت تسهیلات اشتغال در قالب «برنامه ملی اشتغال روستایی» گفت: یکی از کلیدی‌ترین مشکلات جامعه، موضوع اشتغال است که بخشی مهمی از دغدغه نظام و حاکمیت نیز محسوب می شود.

وی افزود: بر همین اساس در سال گذشته با مجوز رهبر انقلاب،  ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای برنامه اشتغال پایدار روستایی اختصاص پیدا کرد و بر اساس این اختیار، مصوبه برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان در شهریورماه سال گذشته از مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و آیین نامه اجرایی برنامه ملی اشتغال روستایی نیز در آبان ماه سال گذشته به سازمان‌های ذیربط از جمله معاونت روستایی ریاست جمهوری، وزارت تعاون – کار و رفاه اجتماعی به عنوان مجری و سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر ابلاغ شد.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون افزود: پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی، سه بانک توسعه تعاون، بانک عامل حوزه کشاورزی و پست بانک به همراه صندوق کارآفرینی امید به عنوان چهار بانک و موسسه عامل اجرای برنامه ملی اشتغال تعیین شدند تا تسهیلات اشتغال روستایی از طریق این چهار بانک و موسسه عامل به متقاضیان پرداخت شود.

فتاحی با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر این حجم از منابع با نرخ سود پایین برای اشتغال اختصاص پیدا نکرده بود، ادامه داد: از مشخصه‌های اصلی این تسهیلات ، نرخ پایین سود،  بین ۴ تا ۱۰ درصد است که برای مناطق محروم روستایی ۴ درصد، برای مناطق روستایی برخوردار و شهرهای زیر ده هزار نفر ۶ درصد و برای سرمایه درگردش نیز نرخ ۱۰ درصد تعیین شده که در مقایسه با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار و شرایط بازار از جذابیت برخوردار است.

وی، دوره بازپرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را از ویژگی‌های این تسهیلات اعلام کرد و گفت: با احتساب دو سال دوره مشارکت، یکسال دوران تنفس و ۶ سال بازپرداخت، در مجموع دوران بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی ۹ ساله است که در سیستم نظام بانکی از تسهیلات بلند مدت محسوب می شود.

این عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون با بیان اینکه قسط اول صندوق توسعه ملی اواخر دیماه سال گذشته به حساب سه بانک و موسسه عامل اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی واریز شد، ادامه داد: پس از واریز مرحله اول، رسما از اوایل بهمن ماه سال گذشته اجرای این طرح کلید خورد و ۲۵ درصد از منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه به حساب بانک ها و موسسه عامل پرداخت کننده این تسهیلات واریز شد.

فتاحی سهم هریک از بانک‌های توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید از پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: سهم بانک عامل حوزه کشاورزی نیز از پرداخت تسهیلات اشتغال ۵۰ درصد است.

سهم ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

وی با بیان اینکه تعهد بانک توسعه تعاون برای اجرای طرح ملی توسعه اشتغال روستایی ۲۰ هزار میلیارد ریال است افزود: صندوق توسعه ملی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه نیز قسط دوم منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال را به حساب سه بانک عامل و صندوق کارآفرینی امید واریز کرد تا در حال حاضر ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک ها و موسسه عامل اجرای این طرح قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون تاکید کرد: طبق قانون برای اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی، معادل منابع تخصیصی از صندوق توسعه ملی نیز، از منابع داخلی چهار بانک و موسسه عامل باید اختصاص یابد که بر همین اساس تاکنون با مجموع منابع صندوق توسعه و منابع بانک هزار میلیارد ریال توسط بانک توسعه تعاون برای برنامه اشتغال روستایی اختصاص یافته است تا به طرح‌های مصوب کمیته‌های فنی پرداخت شود.

فتاحی درباره میزان طرح های ارائه شده به بانک برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی نیز گفت: تا کنون حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال طرح مصوب به بانک توسعه تعاون معرفی شده که بر اساس آخرین آمار در مجموع برای ۲۴۵۰ طرح اشتغالزا به میزان ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال پرونده اعتباری تشکیل شده که تاکنون ۱۱۰۰میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۰۲۷ طرح اشتغالزا پرداخت شده است.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون تاکید کرد: همچنین ۱۴۲۳ طرح اشتغالزا به میزان ۲۷۵۰ میلیارد ریال توسط بانک مصوب و به تایید رسیده که پس از تکمیل مدارک متقاضیان در نوبت پرداخت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و حوزه گردشگری عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی دریافت کننده تسهیلات اشتغال به تناسب ظرفیت‌های منطقه هستند، درباره حساسیت نظام بانکی به جلوگیری از انحراف منابع گفت: با توجه به تجربیات طرح های اشتغال که در سنوات قبل اجرا شده، شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه مجری طرح، تاکید ویژه ای بر جلوگیری از پول پاشی دارد، ضمن اینکه این تسهیلات باید در نهایت منجر به ایجاد زنجیره ارزش شود.

فتاحی افزود: یکی از نکات مهمی که در فرایند تایید طرح های اشتغال و پرداخت تسهیلات مورد توجه کمیته های فنی قرار دارد موضوع توجه به بازار محصولات و خدمات است تا «پایداری» مشاغل ایجاد شده، تضمین شود.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون تاکید کرد: متقاضیان استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی به هیچ وجه نباید به شعب بانک ها و موسسات عامل اجرای برنامه اشتغال روستایی مراجعه کنند بلکه باید طرح خود را در سامانه کارا که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده، ثبت کنند. ضمن اینکه از متقاضیان درخواست می شود حتما ضمن مطالعه دقیق شرایط، اطلاعات خود را دقیق و شفاف ارائه دهند تا در فرایند بررسی با مشکل مواجه نشوند.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به روند رو به رشد و صعودی بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی طی فرصت باقی مانده تا پایان شهریورماه، تعهد بانک برای اجرای این برنامه ملی عملیاتی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار