پرداخت تسهیلات به ۱۳۸ هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال وزارت تعاون با اشاره به افتتاح ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال‌زایی در روز دوشنبه (امروز)، گفت: از زمان اجرای طرح اشتغال روستایی در سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۳۸ هزار و ۷۵۷ طرح اشتغال، تسهیلات دریافت کردند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مسیر توسعه و پیشرفت بسیاری از کشورهای جهان از کانال روستاها عبور کرده است و روستائیان و عشایر به عنوان یکی از مولفه‌ها و اهرم‌های قدرتمند و اثرگذار در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی هستند.
کارشناسان بر این باورند که اجرای موفق طرح‌های پایدار اشتغال روستایی و عشایر، موجب کاهش حاشیه نشینی، کاهش مهاجرت به شهرها، ماندگاری ساکنین روستا و درآمدزایی برای آنها، کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی، اشتغالزایی برای جوانان و کارجویان و حل معضل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود.
در این راستا طرح اشتغال روستاییان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و به دستور رهبر معظم انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی یک و نیم دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی اختصاص یافت. به این صورت که به منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیأت امنای صندوق، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.
به گفته معاون توسعه روستایی مناطق محروم با استفاده از این منابع سهم اشتغال روستایی از پنج به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد رسیده است.
مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال وزارت تعاون، امروز در گفت‌و گو با ایرنا اظهارداشت: تا کنون ۱۳۸ هزار و ۷۵۷ طرح اشتغال از تسهیلات اشتغال روستایی بهره‌مندشده‌اند.
«رامین اسدی» افزود: اعتبار پرداختی به این طرح‌ها ۱۲ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود ۲۵۶ هزار تا ۲۹۶ نفر با اجرای این طرح‌ها وارد بازار کار شوند.
وی درباره تعداد نهایی افرادی که با اجرای طرح اشتغال وارد بازار کار می‌شوند، گفت: در طرح‌هایی که تسهیلات می‌گیرند، در مرحله نخست براساس خود اظهاری افراد پیش‌بینی می‌شود که برای هر پروژه چند نفر وارد بازار کار می‌شوند و میزان نهایی اشتغالزایی با بازرسی‌هایی صورت می‌گیرد مشخص می‌شود.
براساس این گزارش قرار است امروز (دوشنبه) در ۱۴ نقطه و استان کشور پروژه‌های مختلفی که دولت در عرصه روستایی و عشایری انجام داده افتتاح ‌شود.
از جمله این طرح‌ها می‌توان به افتتاح  ۲۶ هزار و ۵۱۲ پروژه اشتغال‌زایی با اعتباری بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط رییس جمهوری اشاره کرد که در رسته های کشاورزی، صنعت معدن و خدمات گردشگری خواهد بود.
همچنین قرار است یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی و عشایری فاقد هرگونه بیمه اجتماعی که عضونهادهای حمایتی همچون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، قالیبافان، شاغلین صنایع دستی و زنان سرپرست خانوار بیمه شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار